Les vendes de vehicles electrificats (elèctrics i híbrids endollables) per a turismes, quadricicles, vehicles comercials i industrials i autobusos es va incrementar un 67,8% el mes de juny, amb 13.168 unitats venudes. Són dades que superen les expectatives i generen una xifra global molt bona. Així doncs, segons avança la patronal espanyola de fabricants Anfac, els vehicles electrificats aconsegueixen incrementar 3 punts la seva quota de mercat, representant l'11,04% de les vendes generals. 

El comportament dels turismes

Per entendre les dades, cal centrar-se en el comportament dels turismes, ja que opcions com els autobusos encara tenen lluny l'electrificació completa per la complexitat dels seus sistemes. Així doncs, en els turismes, l'acumulat del primer semestre, van pujar un 48,7%, amb un total de 57.216 unitats matriculades. En concret, les vendes de turismes 100% elèctrics van pujar a 5.855 al juny, un 84,4% més que el mateix mes del 2022, fet que situa l'acumulat dels sis primers mesos en 25.562 unitats, un 74% més. Però, malgrat tot, les dades continuen a anys llum de les que registren els competidors europeus.

I la resta d'alternatives verdes?

Els mateixos fabricants i distribuïdors ho admeten i subratllen que el ritme de vendes encara és baix i deu incrementar-se per aconseguir assolir les 190.000 unitats de turismes electrificades marcades per a aquest any. Un repte que suposa duplicar i superar les dades que ja s'han registrat amb el primer mig any d'aquest 2023. 

A més, l'Agenda Verda que es marca des de Brussel·les hauria d'anar complementada de l'impuls d'altres energies renovables on els percentatges són més baixos, fins i tot, que els elèctrics. A tall d'exemple, les vendes de vehicles híbrids no endollables augmenten un 22% durant el juny, i arriben a les 30.774 unitats matriculades aquest mes. Representa un 25,81% de la quota de mercat al juny. A l'acumulat de l'any, les vendes d'aquests vehicles acumulen 153.743 unitats, un 30,7% més que el mateix període de l'any anterior. La quota del total de l'any és de 25,88%. I encara més paupèrrimes són les dades de les vendes de vehicles de gas que tan sols van créixer un 16,4% al maig amb 2.814 unitats matriculades representant el 2,36% de la quota de mercat al mes. Al conjunt de l'any, les vendes d'aquests vehicles acumulen 12.654 unitats, un 47,2% més que el mateix període de l'any anterior. La quota de l'acumulat de l'any és un minso 2,13%.

Els punts febles

Els problemes com la falta de punts de recàrrega, una política fiscal poc atractiva, els retards en les ajudes del Pla Moves que ja arriben pràcticament a dos anys per rebre l'import econòmic compensatori, entre altres factors, no ajuden al canvi de perspectiva social ni empresarial. José López-Tafall, director general d'Anfac subratlla que "en comparació amb l'any anterior, el mercat de vehicles electrificats té un ritme de creixement continuat, però aquest ritme hauria de ser encara més gran. En el primer semestre només l'11% de les vendes són electrificades, mentre que a la resta d'Europa ens dupliquen en quota i segueixen creixent. Espanya no té cap problema d'oferta, té una demanda escassa i poc estimulada". El llast espanyol en l'electrificació és una assignatura pendent on altres competidors, des de la veïna Portugal fins a Alemanya ja arriben a les xifres que tot just ara es marca el govern espanyol.

El sector també recorda que, no només l'automoció ha de remar a favor del canvi, sinó que és una qüestió d'estat si es vol complir el marc europeu. "Ens enfrontem a una dura exigència marcat al Fit for 55 amb els objectius de reducció d'emissions on l'electrificació és la principal aposta per assolir-ho", subratlla Anfac i Faconauto.