La Borsa de Nova York ha obert aquest dimecres en verd i el seu principal índex, el Dow Jones d'Industriales, guanyava entorn de 100 punts, la qual cosa representa un avenç del 0,29%, després que la Xina hagi anunciat aquest matí aranzels de represàlia als productes nord-americans en l'última escalada de la guerra comercial.
Deu minuts després del toc de campana, el S&P 500 registrava uns guanys del 0,57%, fins als 5.010 punts; mentre que el tecnològic Nasdaq pujava un 1,27%, fins a situar-se en 15.461 enters.
El preu del petroli intermedi de Texas (WTI), de referència als Estats Units, ha obert amb una caiguda del 4,57%, fins a 56,86 dòlars el barril, després que la Xina hagi elevat del 34% al 84% els aranzels als productes procedents dels Estats Units en resposta al gravamen addicional del 50% (104% en total) que Donald Trump va anticipar aquest dimarts. Deu minuts després de l'obertura, els contractes de futurs del WTI per a lliurement al maig han restat 2,72 dòlars respecte al tancament de l'última sessió, quan ja havia perdut el nivell dels 60 dòlars per barril per primera vegada en quatre anys.
Primera tanda d'aranzels
Justament aquest migdia, tots vint-i-set han donat llum verda a la primera tanda d'aranzels que ha dissenyat Brussel·les per respondre a la guerra aranzelària llançada pel president dels Estats Units, Donald Trump; un pas formal que permetrà a la Unió Europea adoptar dilluns vinent recàrrecs d'un 25% sobre 21.000 milions d'euros en compres als Estats Units en represàlia per gravar també un 25% l'acer i l'alumini de factura europea.
El paquet s'aplicarà de manera escalonada en tres fases i afectarà una àmplia gamma d'articles, des de bàsics com ara ous o paper higiènic fins a productes de l'acer i alumini o tèxtils, cosmètics i videojocs, per exemple. Queda fora, tanmateix, el bourbon americà que sí que va incloure Brussel·les d'inici, però que finalment es va excloure per temor d'una resposta del 200% d'aranzel sobre els vins i espirituosos europeus.
La UE apel·la al diàleg
Així les coses, la Unió Europea començarà a cobrar a partir del pròxim 15 d'abril aranzels sobre un volum d'importacions nord-americanes de 3.900 milions d'euros, als quals sumarà des del 15 de maig recàrrecs sobre 13.500 milions d'euros i, a partir de l'1 de desembre, sobre uns altres 3.500 milions d'euros en comerç amb els Estats Units. Igualment, l'Executiu comunitari insisteix a tendir la mà al diàleg perquè, afirma, el seu interès sempre ha estat un acord que eviti la pugna aranzelària. "Aquestes contramesures poden ser suspeses en tot moment si els Estats Units accepten un resultat negociat just i equilibrat", ha afirmat la Comissió Europea en un comunicat.
Els Estats membre han donat així el seu suport a la llista durant una reunió a escala tècnica a Brussel·les amb l'únic vot en contra d'Hongria. El mateix ministre d'Exteriors d'Hongria, Péter Szijjártó, ha aclarit en xarxes socials que voten en contra per considerar que els aranzels "no són la resposta" i "danyaran" encara més l'economia europea.