Les pimes s'han convertit en el principal motor de creixement econòmic i d'ocupació del país, però, malgrat aquesta rellevància en l'àmbit conjuntural, encara han d'avançar en la seva transformació digital. Per aquesta raó, l'administració pública està potenciant que les petites i mitjanes empreses es llancin a utilitzar les eines digitals del moment, impulsant la IA com la solució de referència. D'acord amb estudis de mercat, el 65% de les pimes espanyoles ja consideren la incorporació de propostes que utilitza l'aprenentatge automàtic generatiu, com és ChatGPT, en les seves operacions, mentre que el 22% d'elles reconeix haver començat a aplicar-les o l'estan valorant. Aquest interès per la IA també s'ha reflectit en l'E-SHOW de Barcelona, on es posa en relleu el paper imprescindible que té l'ecommerce. ON-IA entrevista Alicia Fernández Sarrión, Analista de Negoci de Bizum.

L'ecommerce ha estat el sector, precisament, clau per a l'èxit de Bizum?
Així és. Per a Bizum, el sector e-commerce és un pilar fonamental de la seva activitat. Hem crescut un ritme molt alt, pràcticament duplicant xifres d'un any a l'altre. Tant és així que Bizum se situa ja com la segona forma de pagament en e-commerce favorita en aquells comerços que l'ofereixen com mitjà de pagament, ja que ofereix avantatges tant als clients, com pot ser més senzillesa i agilitat en els pagaments, com als comerços, que obtenen millors taxes de conversió. La intel·ligència artificial ens ha ajudat en tot això de forma total.

"Hem duplicat els comerços que utilitzen Bizum"

Aquest creixement està sustentat sobre la base de l'augment del nombre de comerços que ofereixen Bizum. Els esforços de les entitats per donar als seus comerços aquest servei han fet que, a finals del 2024, més de 82.000 comerços electrònics ja oferissin Bizum com a mitjà de pagament, un 56 % més que l'any anterior, incloent-hi comerços de totes les mides i àmbits, tant nacionals com internacionals.

Tot això avalat pel fet que Bizum s'ha consolidat com una solució de confiança per als pagaments entre particulars, la qual cosa el converteix en un mitjà de pagament habitual per a milions de persones. Aquesta familiaritat li dona un avantatge significatiu en l'àmbit del comerç electrònic, on els usuaris valoren especialment la comoditat i seguretat d'una plataforma que ja coneixen i utilitzen. Encara que existeixen moltes opcions de pagament mòbil, cap no combina la possibilitat de pagar entre particulars, en comerços online i en establiments físics amb la mateixa immediatesa, senzillesa i nivell de seguretat que ofereix Bizum.

En un mercat tan competitiu, començant pels productes que ofereixen els mateixos bancs, com Bizum ha aconseguit ser un absolut líder?
Bizum és una solució de pagament immediat de compte a compte. Precisament, aquesta immediatesa en la transmissió de fons d'un compte a l'altra és molt valorada pels clients i els comerços, que veuen les operacions reflectides en els seus comptes de manera immediata. D'altra banda, es pot destacar que Bizum és un mig universal de pagament, perquè està disponible a qualsevol smartphone i sense haver de canviar de banc.

"Bizum és un pagament universal que no requereix canviar de banc"

A més, sabem que, tant usuaris com comerços, valoren especialment la comoditat d'ús, ja que, a l'hora de pagar, el client només ha d'introduir el seu número de mòbil i esperar que el banc li enviï una notificació per validar la seva compra en el moment, la qual cosa millora l'experiència de compra del client. D'altra banda, el fet d'estar inclòs en l'app bancària dels usuaris fa que aquests tinguin la seguretat i la confiança que compten amb el suport de totes les mesures de seguretat bancàries.

Una de les últimes informacions relacionades amb la campanya de la renda 2024 és que Bizum ja és un aspecte a tenir en compte per hisenda. Creieu que això us consolida encara més o us pot frenar l'impuls de les vostres transaccions?
És essencial aclarir que Hisenda només grava aquells ingressos de què s'obté algun tipus de rendiment, independentment de la forma de cobrament utilitzada. És a dir, si un autònom o empresa cobren un producte o servei mitjançant Bizum, evidentment ho han de declarar, igual com passaria amb qualsevol altre mitjà de pagament o amb l'efectiu. En cap cas, Hisenda no grava els pagaments o recepcions de diners entre amics o familiars. Aclarit l'anterior, no contemplem cap mena d'avantatge o inconvenient per a Bizum, igual com no ho és per a altres mitjans de pagament.

Dins de l'ecommerce, la nomenclatura de les transaccions dels Bizums és un aspecte que controleu més?
Nosaltres no controlem la nomenclatura dels conceptes de les transaccions; són les entitats bancàries les que, per obligació legal, han de fer-ho per prevenir activitats potencialment delictives.

Una última informació que et demanem una mica més de detall: Bizum, la plataforma espanyola de pagaments mòbils ha fet un pas significatiu cap a la internacionalització. En col·laboració amb Bancomat d'Itàlia i MB Way de Portugal, ha iniciat la interconnexió dels seus serveis, permetent als usuaris enviar i rebre diners de forma instantània entre Espanya, Andorra, Itàlia i Portugal. Aquesta iniciativa s'emmarca en l'European Payments Alliance (EuroPA), que busca facilitar els pagaments transfronterers a Europa. En què consistirà?
Actualment, Europa s'ha marcat com a objectiu estratègic la seva autonomia en matèria de pagaments. La iniciativa EuroPA, impulsada per Bizum, Bancomat i MB WAY, està alineada amb aquest objectiu i es basa en l'adopció d'estàndards europeus SÀPIGA i en la interconnexió de les infraestructures europees de pagament existents, en les quals ja confien més de 50 milions d'usuaris.

D'aquesta manera, Bizum, Bancomat i MB WAY, permetran als usuaris de les tres solucions a Espanya, Itàlia, Portugal i Andorra realitzar fàcilment transferències transfrontereres instantànies amb la mateixa velocitat i experiència de clienta de qui gaudeixen actualment, sense necessitat de variar els seus hàbits. Esperem que tots els bancs d'aquests quatre territoris estiguin connectats el mes de juny i preveiem que l'abast de l'aliança creixi i s'expandeixi a més països (de la zona euro i fora d'ella) i inclogui casos d'ús addicionals en el futur, com pot ser el comerç electrònic. Tot això amb l'objectiu d'enfortir una infraestructura de pagaments europea innovadora, confiable i segura.

Què podem conèixer des d'E-SHOW i de la mà de Bizum?

En E-Show, hem presentat totes les nostres solucions de pagament per a comerços, amb l'objectiu de donar a conèixer els nostres serveis a comerços, negocis i empreses, i traslladar la proposta de valor d'immediatesa, senzillesa i nivell de seguretat que ofereix Bizum. Hem compartit, a més, les xifres de creixement de Bizum com a mitjà de pagament en e-commerce, així com la seva experiència d'usuari còmoda i segura, que permet als comerços aportar valor als seus clients.

També hem compartit amb els assistents a l'E-Show els nostres nous projectes, entre els quals destaquen, la iniciativa EuroPA per a la interconnexió de Bizum amb altres solucions homòlogues (ja efectiva amb Itàlia i Portugal, a més d'Andorra) i els nostres avenços per oferir a curt termini el pagament presencial amb Bizum en comerços.