Presentació en societat d'Alinia AI, una empresa amb segell català que, des del rooftop de l'edifici Norrsken House Barcelona, enfront el mar de la Barceloneta, els seus fundadors van aconseguir un context immillorable per posar en pràctica els valors de la intel·ligència artificial i generar més de tres hores de networking entre especialistes del sector. Amb una carta de presentació curta i directa, els membres d'aquesta start-up van presentar els seus potents currículums, van explicar què és Alinia AI i van engrescar els presents a emprendre converses totalment improvisades per generar sinèrgies. Alinia facilita que les empreses controlin i guiïn les aplicacions de Gen AI en funció de les seves polítiques i preferències.

ON ECONOMIA ha parlat amb la seva CEO i fundadora, Ariadna Font Llitjós, sobre els motius d'aquest naixement d'Alinia AI després de la seva experiència com a directora general en IA a Twitter, l'antic nom amb el qual ara coneixem la xarxa social X: "Amb Alinia m'he emancipat, és com si m'hagués estat preparant tota la vida per això. Twitter ja era part del passat, volia tenir una etapa de relax, però va sortir ChatGPT i va canviar tot el paradigma que teníem fins ara. Amb ell, s'ha revolucionat l'accés a la IA, s'ha democratitzat i ja no són aspectes tan tècnics o acadèmics. Aquí és quan vaig pensar que se m'havia acabat el meu 'break' perquè la IA és increïble", sosté. I afegeix: "Sobre ella, tenia l'experiència i la por a la vegada que la gent entengui bé els potencials i riscos que pot comportar i amb aquest propòsit neix Alinia".

Presentació Alinia (68)
Equip Alinia AI / Miqui Muñoz

No repetir els errors del passat

Així doncs, l'objectiu que persegueix és que les empreses que estan començant en aquesta aventura, saber com navegar i no només des del punt de vista de la consultoria, sinó que cadascuna d'elles adopti mesures de self service i puguin utilitzar-la i entendre-la per elles mateixes. Però en aquest sentit, Font també és clara sobre la legislació i la regulació necessàries: "Jo crec que és imprescindible. Si ens fixem amb el que ha passat en el terreny de les xarxes socials, aquestes no han estat legislades a temps i els riscos que estem patint, sobretot els nostres adolescents i nens, ja són evidents".

Si això ho traslladem en el terreny pràctic de les empreses, Font conclou que "aquestes han de tenir incentius per aplicar-les i un marc, com el que vol implementar la UE, que sigui clar sense matar la innovació. Segurament no serà perfecte i ja veiem com empreses, tipus Meta, es pronuncien en contra, però hem de tenir clar que la intel·ligència artificial no pot ser un bufet lliure". En això es basa Alinia, en "evitar que les empreses violin, per ser clars, els drets humans amb continguts tòxics, les empreses poden aplicar èticament els seus principis, però necessiten eines externes que ho dirigeixin", conclou la CEO d'Alinia.

Presentació Alinia (60)
Presentació Alinia AI / Miqui Muñoz

Davant aquest nou paradigma, també es replantegen les consultories i, fins i tot, el paper de les big four que hauran de ser les primeres en adoptar nous criteris. Des d'Alinia consideren que hi ha espai per a tothom i la IA pot trobar la millor manera de fer negoci i també la que sigui més correcte amb les eines que cadascú té. L'empresa ja inclou un playbook que està en fase de procés per reportar un catàleg de bones maneres. Recentment, també s'ha anunciat una ronda de finançament de 2,4 milions de dòlars de la mà de les americanes Speedinvest i Precursor, amb la participació de KFund.