L'empresa de Quebec, BusPas, presenta la primera parada de Bus de Barcelona amb IA que podrà predir la demanda i millorar la planificació de l'operativa dels autobusos. El punt de trobada per veure en directe un primer model ha estat el Smart City Expo que se celebra a Fira Barcelona aquests dies. Però més enllà de presentacions, la realitat palpable arribarà en breus. Barcelona es convertirà en la gran ciutat de referència a nivell mundial que incorporarà quinze parades d'autobús intel·ligents.

ON ECONOMIA ha pogut parlar amb Olivier Christophe Pérez, responsable d'Assumptes Econòmics de BusPas, amb seu al Canadà: "Actualment estem treballant amb TMB per a la selecció de llocs on provarem la nostra solució per al projecte pilot a Barcelona. La intel·ligència de la nostra solució rau en la integració d'IA i IoT en un display en la parada d'autobús. Sí donem informació com altres pantalles que ja existeixen, la diferència és que la nostra pantalla consumi poca electricitat, per tant, compatible amb solar i xarxa, però més econòmica d'instal·lar si la xarxa elèctrica no està disponible".

D'aquesta manera, la intel·ligència de la parada no es basa només en l'experiència del client final, també incorpora elements de valor com la sostenibilitat o l'eficiència energètica. "No, la IA no està destinada als usuaris, permet generar noves dades respectant el RGPD, per a la planificació i operació del transport i de la ciutat, que indirectament serviran als usuaris," conclou de forma taxativa Olivier Christphohe. BusPas utilitza la tecnologia d'e-paper en color, una novetat industrial, que admet imatges i ofereix un mitjà de comunicació completament diferent del dels simples textos LED. Per tant, resulta més pràctic per informar els viatgers amb ajuts visuals, imatges, promocionar noves ofertes de transport, comunicar informació local de la ciutat i, sobretot, amb la possibilitat de comunicar emergències i alertes al públic mitjançant la pantalla i l'altaveu. Per tant, es tracta d'una nova eina per a les ciutats i el transport intel·ligents.

BUSPAS SMARTCITY

La fractura digital

L'altra gran incògnita és si la incorporació de la IA en l'usuari final arriba massa primerenc i com es combat la fractura digital d'un sector de la societat, encara rellevant. Des de BusPas asseguren que estan enfocats en la inclusió i accessibilitat a la informació en temps real. Per tot això, compten amb informació visual en pantalla, anuncis d'àudio per a persones amb discapacitat visual i estan integrant una llum automàtica a la parada d'autobús per millorar la sensació de seguretat de la població vulnerable durant la nit i millorar la visibilitat dels conductors d'autobús.

Per què Barcelona?

A partir d'aquí, la gran pregunta final és, per quin Barcelona? "Tots sabem que Barcelona és una de les Smart Cities més avançades del món. Sabem que la nostra tecnologia continua sent única i aprofitem l'Urban Challenge per desplegar el nostre primer projecte pilot a Europa Barcelona Innova Lab Movilidad | Mañana.Mobility World Congress". Tot això s'enfoca dins de l'objectiu de convertir les parades d'autobús en centres de dades i càmeres amb IA per millorar la circulació pels carrils bus, els dos projectes guanyadors del Barcelona Innova Mobility LAB | Barcelona Ciutat Digital. En paral·lel, amb el suport de l'Oficina de Quebec a Barcelona, Acció, i dels comissaris comercials canadencs, es va obtenir el suport local que va permetre crear aquest pont entre Montreal i Barcelona.

BusPas va iniciar el seu I+D el 2020 després de guanyar un concurs del Govern de Quebec per al desenvolupament de les tecnologies de transport del demà. L'objectiu era desenvolupar solucions de maquinari i programari per a parades d'autobús connectades, anàlisi de dades i difusió d'informació clau per a la indústria del transport i les Ciutats Intel·ligents. BusPas, juntament amb els seus socis, va rebre 5,6 milions de dòlars canadencs en finançament del Ministeri d'Economia i Innovació de Quebec.

Posar el focus als autobusos no és casual. L'empresa considera que la parada d'autobús sol ser descurada. "Per tant, és aquí on cal centrar la major part dels esforços per millorar els serveis de transport públic a les ciutats. Especialment en un moment en què les ciutats busquen reduir la congestió i limitar l'ús d'automòbils a la ciutat", sostenen.

El 2023, el projecte va rebre una segona subvenció per aproximadament 10 milions de dòlars canadencs. BusPas, Inc. té aproximadament trenta empleats, inclòs personal de temps complet i estudiants universitaris que treballen per obtenir un doctorat en Intel·ligència Artificial. Les nostres previsions situen BusPas entre 50 i 55 ocupats durant els pròxims 18 a 24 mesos. L'equip de BusPas aporta una quantitat significativa d'experiència tant en trànsit com en tecnologia. Els membres del nostre equip tenen àmplia experiència en tecnologia de trànsit, intel·ligència artificial, indústria, finances i educació superior.