Pot un copilot de Microsoft organitzar-te el dia? Com s'ha de regular la Intel·ligència Artificial per tal de protegir que el seu ús sigui ètic però sense tallar-li les ales a nivell productiu? Hi ha a Europa prou potencial per competir en tecnologia amb les potències dels Estats Units i d'Àsia? Aquestes preguntes no tindran una resposta única, ni immediata, ni serà sempre la mateixa, però ON-IA, el vertical d'On Economia sobre aquesta tecnologia trencadora, neix com un canal de comunicació i una comunitat perquè les empreses i professionals mirin de respondre-les, o de generar noves preguntes, plegats. I el sector ho rep amb entusiasme, com mostra la contundència de Sergi Sagàs, director d'innovació d'Hyperreal: "Calen projectes com ON-IA, que ofereix informació i no fum. De moment, esteu molt ben posicionats, us felicito". 

Especialitzat en aquesta tecnologia amb una empresa que es dedica a crear humans digitals i a aprofundir sobre les seves relacions amb les persones. Sagàs es mostre convençut que "es necessiten iniciatives així" i que "com més comunitat hi hagi a Catalunya, millor", ja que gran part dels continguts que es produeixen sobre IA no posen en valor les empreses del territori que treballen amb aquesta tecnologia. "Hi ha molt de fum en aquest mon tecnològic i calen empreses que treguin el fum de la realitat i puguin donar eines pràctiques", ha reflexionat al cafè de descans entre les diverses conferències i taules rodones que han tingut lloc al llarg del matí.

 

 

"Nosaltres creem humans digitals, fotorrealistes i amb molta qualitat. Es fan servir per a la indústria de l'entreteniment, creem cantants, esportistes, i mirem de treballar la relació amb humans orgànics", explica Sagàs, que recentment va ser entrevistat per ON-IA. 

La directora de la consultora digital Orvit Digital, Gemma Fontané, ha expressat que ON-IA és "molt bona iniciativa" i és "molt important que pugui existir aquest contingut i sobretot en català". Fontané creu que "conèixer eines d'IA i com fer-les servir pot ser important tant a nivell empresarial com personal de cara al dia a dia". ON-IA, de fet, no només comptarà amb notícies diàries, sinó també amb una newsletter que contindrà informacions pràctiques com ajuts públics a la tecnologia o formacions, tot i que a través del mateix mitjà també es podrà accedir a cursos i webinars. 

 

 

Per últim, Manuel Vila, cofundador de Sappin, una start-up que ajuda les pimes a fer servir intel·ligència artificial, ha destacat com a "factor clau" les cinc persones que integren el consell editorial d'ON-IA: Esteve Almirall, Belén Arribas, Aleix Valls, Ariadna Font i Esther Checa. "És diferencial, perquè son referents, experts. Tenim moltíssim contingut d'IA i és important que el filtrin els experts", ha dit. 

Vila ha posat èmfasi en el fet que "la IA és de propòsit general i té un impacte transversal" i que, per tant, "es requereix gent qualificada dins les organitzacions per pensar en aquests temes". "Que hi hagi píndoles i mitjans de comunicació és important perquè hi hagi divulgació i s'impulsi a les empreses a tenir aquests professionals". 

L'acte, inaugurat pel director d'ElNacional.cat José Antich i la secretària de polítiques digitals de la Generalitat, Maria Galindo, ha comptat amb la presència del CEO i fundador de Liquid LAb, Aleix Valls, que ha fet una ponència inaugural profunditzant sobre els debats de la IA. Abans, el director d'ON ECONOMIA, Xavier Alegret, i Clara Soteras, directora de SEO i producte d'ElNacional.cat, han presentat el projecte que neix sota el paraigües del Grup Les Notícies de Catalunya.