La intel·ligència artificial (IA) s'està democratitzant i cada vegada desperta més interès en l'àmbit conversacional, i per a les empreses, especialment. Les grans corporacions estan utilitzant la IA per millorar la seva experiència amb els clients, però també de manera interna per a les seves pròpies estructures empresarials.

Aquesta és una de les conclusions de la taula de debat "La IA com a motor de creixement empresarial i personal", que s'ha celebrat aquest dimecres dins del programa de la jornada BBVA ON-IA Summit, organitzat conjuntament per BBVA i ON ECONOMIA. En la taula han participat Magda Teruel Llorente, Partner Solutions Architect de Microsoft Copilot; Verónica Rodríguez, Lead Client Solutions de LinkedIn Marketing Solutions; i Ricardo Oliver, Head of Data de BBVA.

Durant aquest debat s'han compartit les experiències de BBVA, Microsoft i LinkedIn sobre l'aplicació de la IA i com s'estan adaptant les formes de treball en les organitzacions. El responsable de BBVA ha exposat que l'entitat fa molt temps que utilitza el machine learning i big data per als seus processos i la seva interacció amb els clients. En aquest sentit, Oliver ha manifestat que "amb el machine learning analitzem els moviments del compte corrent i de les targetes dels clients i els categoritzem, per treure valor de la seva anàlisi i poder assessorar millor el client sobre les seves finances", és a dir, poder informar-lo de com treure més rendibilitat dels seus estalvis, de com estalviar més o gastar menys, entre altres aspectes. "L'objectiu és ajudar els clients a millorar les seves finances", ha dit.


El responsable de Head of Data de BBVA està convençut que "la IA generativa té un caràcter transformacional enorme". "La manera de relacionar-nos amb els nostres clients canviarà molt amb la IA generativa i, per això, estem desenvolupant un assistent digital que és capaç de parlar en llenguatge natural amb els clients, en lloc que l'usuari navegui per l'app i vagi fent clics... a l'assistent se li poden preguntar com fer determinats processos, per exemple, com fer un Bizum o demanar una hipoteca, però també preguntar-li pel saldo o per un moviment de comptes, etc. Aquesta és, en definitiva, "una nova manera d'interactuar amb els clients".

Així mateix, el banc té un projecte de característiques similars per a ús intern dels seus empleats. Es tracta d'un xat o assistent al qual qualsevol treballador de l'entitat pot anar per demanar consell sobre actuacions concretes del seu dia a dia.

La IA, motor d'innovació per al BBVA

Ricardo Oliver, Head of Data de BBVA, és partidari de "convertir en quotidià l'ús de la IA a les empreses". El BBVA fa molt temps que ho fa i en els seus projectes és una palanca de creixement. No obstant això, "estem adaptant-nos internament a la nova era, en múltiples dimensions".

Oliver ha relatat que la IA està inclosa en els grans plans estratègics de l'entitat. Per a això tenen un ampli conjunt de professionals, entre els quals uns 2.000 especialistes en Data. A més d'una IA Factory, formada per enginyers de dades per als centres i projectes més complexos. En total, 6.500 persones especialitzades en analítica de dades i intel·ligència artificial.

El secret de l'èxit dels projectes, segons Oliver, és que tots els equips treballin conjuntament, creant equips mixtos de diverses àrees. De manera transversal, ja que totes les actuacions depenen de les dades, la tecnologia i el negoci.

En aquesta tasca, BBVA també hi implica els seus empleats. "A BBVA hem arribat a un acord amb Open AI perquè 3.000 empleats puguin utilitzar Chat Gpt Enterprise en les seves tasques diàries. És espectacular l'onada d'innovació interna que es produeix, perquè tots els empleats volen millorar la seva productivitat i les seves tasques", ha concretat. "Les grans organitzacions tenim un repte molt important i hem d'aprofitar les oportunitats de la IA".

Verónica Rodríguez, lead client solutions de LinkedIn Màrqueting Solutions
Verónica Rodríguez, Lead Client Solutions de LinkedIn Marketing Solutions. Foto: Carlos Baglietto

Experiències personalitzades a LinkedIn

Amb la mateixa intenció, a LinkedIn la IA és essencial. Verónica Rodríguez, Head of Data de LinkedIn Marketing Solutions, ha exposat que hi ha molts continguts a LinkedIn on ja es feia servir la IA i "es continua utilitzant per oferir a l'usuari una experiència personalitzada".

Des d'aquesta xarxa social es valora la democratització de la IA com una eina per "crear oportunitats econòmiques, de negoci" i, per això, "la nostra missió és que l'usuari avanci professionalment", per continuar complint "el nostre propòsit empresarial".

A més, la responsable de LinkedIn s'ha referit a l'aplicació de la intel·ligència artificial en el departament de màrqueting de la companyia per llançar campanyes concretes, de manera predictiva. Com a exemple, ha esmentat el servei de recruiter que s'ofereix i que es millorarà pròximament, de manera que els responsables de recursos humans que vulguin fer una selecció de personal tindran a la seva disposició un sistema més perfeccionat i més ràpid per buscar i trobar talent dins d'aquesta xarxa social.

Magda Teruel Llorente, partnert solutions architect de Microsoft Copilot
Magda Teruel Llorente, Partner Solutions Architect de Microsoft Copilot. Foto: Carlos Baglietto

En aquesta línia, Magda Teruel Llorente, Partner Solutions Architect de Microsoft Copilot, ha coincidit amb els seus contertulians en l'afirmació que "la IA aporta". En el cas del sistema conversacional de Microsoft, Teruel ha sentenciat que "la IA no va de tecnologia, va de persones, de psicologia; que les persones la utilitzin i que les empreses trobin quin és o ha de ser el seu paper en un departament o en tota la seva estructura en general, i saber per a què la utilitzaran".

Sobre l'eina de Microsoft Copilot, ha esmentat que les empreses poden incloure els seus algoritmes d'IA en els processos més habituals, a través de nous desenvolupaments, per desplegar encara més el sistema i fer-los servir per a la gestió de la companyia.

La responsable de Microsoft Copilot sí que ha llançat un advertiment: la IA avança a grans passos i, el que avui és vàlid, pot ser que demà no ho sigui.