La intel·ligència artificial ja s'està ficant de ple en el món dels viatges: el que abans era cosa de ciència ficció ara és la nova normalitat per a les agències i empreses turístiques. Així doncs, en un món on cada cop volem tot més “fet a mida”, la IA està llesta per personalitzar els nostres viatges fins als més mínims detalls. Tenir un “conserge” digital que organitza el viatge millor que un mateix, segons les preferències i gustos de cadascú, és cada cop més real. De fet, al voltant del 40% dels adults als Estats Units, ja està interessat en agents de viatge virtuals impulsats per IA i un 38% vol itineraris personalitzats creats amb aquesta tecnologia

Des de campanyes de màrqueting ultra personalitzades fins a assistents virtuals que poden respondre a qualsevol hora i en qualsevol idioma, la intel·ligència artificial està canviant la manera com els viatgers planifiquen el seu proper destí. D'acord amb Joseba Menoyo, fundador i CEO de Santiago Ways, considera que "gràcies a la intel·ligència artificial, les agències poden saber exactament el que interessa a l'usuari abans que ells mateixos ho sàpiguen. Gràcies a dades de navegació web i hàbits de consum i hobbies, les campanyes de màrqueting ara són gairebé endevines: poden intuir i veure les preferències del viatger, què li agrada fer i quan podria reservar". A més, els chatbots, els assistents digitals que saluden a la web, han après a parlar qualsevol idioma, respondre dubtes en segons i recomanar dates i activitats basades en els gustos de l'usuari. El resultat: una experiència ràpida, pràctica i superpersonalitzada que només la IA pot oferir.

Des d'ON-IA, et presentem tres eines amb IA especialitzades en aquest camp, validat pels experts d'Educación 3.0:

Layla

Funciona com una agent de viatges personal a través de la plataforma web o la seva app mòbil. Amb ell és possible entaular una conversa i obtenir una planificació completa de les vacances i, també, resoldre dubtes sobre llocs d'interès, platges, vols… Completa les seves aportacions amb vídeos o reels sobre la destinació publicats per creadors de continguts a les seves xarxes socials. Els qui usin l'app per a mòbil tenen, a més, l'opció de crear les vostres pròpies llistes de desitjos per emmagatzemar qualsevol informació o recomanació que vulguin tenir a la vista.

Ixigo

Per utilitzar el planificador d'IA generativa d'aquesta web hi ha dues opcions: indicar a la barra de cerca la destinació i fer una ullada a la informació i recomanacions per, després, fer preguntes; o prémer directament sobre la icona 'crear viatge amb IA' i començar a xatejar. Amb indicar-vos el tipus d'experiència desitjada, el lloc i el nombre de dies, retorneu un itinerari diari amb activitats de matí, tarda i nit. Qualsevol modificació que se li demani la inclou a la planificació inicial fins aconseguir el resultat més personalitzat possible. 

Vooyai

L'aspecte més interessant d'aquesta IA és la vostra opció 'Descobreix la teva destinació', que recomana rutes basades en característiques de les vacances sense indicar una destinació concreta. Un exemple seria preguntar per “pobles amb moltes muntanyes per fer rutes a peu al sud de França” o “platges paradisíaques i naturals per anar amb gossos a Itàlia”. Tot i que és gratuïta, els usuaris registrats tenen alguns avantatges: mostra itineraris de fins a set dies en lloc dels tres que ofereix sense un compte; proporciona cinc recomanacions a la funció 'Descobreix la teva destinació' davant de les dues estàndard; i permet desar les cerques realitzades i els itineraris proposats. 

I les agències de viatges?

En paral·lel, les agències de viatges poden anticipar problemes logístics i resoldre'ls abans que ni tan sols el viatger ho noti. La intel·ligència artificial pot suggerir des de rutes alternatives fins a hotels propers si un canvi inesperat sorgeix. Però també els itineraris personalitzats són la joia de la corona. Prefereix destinacions tranquil·les en lloc d'abarrotats? Rutes verdes en comptes de zones urbanes? La IA pot ajustar-ho tot, des de la disponibilitat d'allotjaments fins a la previsió del trànsit, creant el viatge idoni per a cada persona. 

Darrere de tota aquesta tecnologia, empreses de viatges com Santiago Ways ja estan aprofitant la intel·ligència artificial no només per millorar l'experiència del client, sinó també per fer-la sostenible, segons asseguren. És la propera era del turisme on no només es tracta de conèixer i gaudir sinó de, alhora, ajudar a preservar l'entorn i l'economia local de les destinacions. “La IA s'ha convertit en la companya de viatge perfecta: personalitza, organitza i cuida cada pas del camí", subratlla Menoyo.