La companyia d'assegurances Santalucía ha implementat tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) i automatització robòtica de processos (RPA) per agilitar prop de 300.000 tràmits documentals de l'assegurança de defunció. Santalucía aplica aquestes tecnologies des de 2023 per processar documents en la gestió de defuncions, inclosos certificats mèdics, DNI, llibres de família i declaracions d'hereus. Amb això ofereix un servei integral de gestió documental, que permet a les famílies centrar-se en el seu procés de dol mentre s'encarrega dels aspectes burocràtics, a vegades, complexos i aclaparadors.
La companyia d'assegurances indica, a més, que ha desenvolupat un llistat de gestions essencials que són habituals després de la mort d'un ésser estimat, preveient al voltant de 15 tràmits necessaris i hiperautomatitzats, com l'obtenció del certificat mèdic de defunció, la gestió del servei funerari, inhumació o incineració, possibles, trasllats o fins i tot la publicació d'esqueles.
A més de la defunció
A més, recorda que ofereix, entre altres serveis, assessorament jurídic a través de tercers per gestionar tràmits testamentaris, relacionats amb herència, notaria o la liquidació de l'impost de successions.
Segons dades facilitades per la companyia, dels 22,3 milions d'espanyols que compten amb una assegurança de defunció, el 28% el tenen contractat amb Santalucía. A tancament de l'any passat, els ingressos consolidats del grup van assolir els 4.468 milions d'euros, té uns actius totals de 14.298 milions d'euros, uns fons propis de 1.902 milions d'euros i una ràtio de solvència, d'acord amb la normativa de Solvència II, del 281%. Les primes imputades -protecció, estalvi i assistència familiar- ascendeixen a 3.245 milions d'euros i les provisions tècniques de vida a 6.984 milions d'euros. En defuncions, la companyia d'assegurances va registrar el 36% de les primes i un creixement anual del 7,7%, el doble que la resta del mercat.
La IA, pilar bàsic
A Santalucía, la implementació de la IA s'ha convertit en un facilitador clau d'eficiència i en un pilar essencial per fomentar la cultura i l'aprenentatge, assegura la companyia. El grup disposa d'un equip de govern d'IA i de Data Science que col·labora estretament amb el campus Santalucía a través de la seva Escola de Transformació i Gestió del Canvi. Aquest esforç conjunt té per objectiu abordar la formació per desenvolupar noves capacitats en els professionals de la plantilla de la companyia d'assegurances, que compta amb 9.016 empleats i una organització territorial de més de 200 agents. Campus Santalucía es dedica a impulsar la IA al servei de l'agilitat i flexibilitat en la formació, amb un objectiu final d'hiperpersonalització que promogui el desenvolupament i l'impacte continu en els empleats i en l'organització.