Les empreses catalanes aposten per la incorporació de la IA en aspectes relacionats amb la presa de decisions empresarials, l'optimització de les operacions, la millora en la qualitat dels productes o l'eficiència en la seva fabricació, segons l'informe Ascendant de Madurez Digital elaborat per Minsait, una companyia d'Indra, presentat aquest dijous en el Círculo Ecuestre de Barcelona". L'informe assenyala que el 36% de les organitzacions està desenvolupant els seus plans d'intel·ligència artificial i una de cada deu ja compta amb aquest recurs plenament integrat a la seva estratègia empresarial. Unes conclusions obtingudes amb la informació aportada per més de 900 organitzacions a Espanya i altres països que han participat en aquest estudi, procedents de 15 sectors diferents d'activitat.
L'encontre a Barcelona ha servit per posar en relleu qüestions que plantegen més pors o desafiaments per a l'escalat de l'IA en les organitzacions, com són les qüestions ètiques i legals que acompanyen a aquesta revolució; la mateixa ciberseguretat dels sistemes a implementar; la necessitat de comptar amb aliats i hiperescaladors que ajudin una bona gestió de la dada, la falta de professionals especialitzats o l'absència de visió estratègica sobre les capacitats de la intel·ligència artificial.
Segons recorda Leticia Gómez Rivero, responsable d'Estratègia i Govern d'IA a Minsait, "l'acabada d'aprovar normativa europea AI Act facilita orientacions útils per a l'adopció d'una intel·ligència artificial ètica i segura: comptar amb supervisors dels sistemes, arquitectures que facilitin l'auditabilidad, mecanismes contra atacs a dades o IA... Aquestes línies han de formar part de les consideracions estratègiques quan s'aborda un pla d'adopció d'IA".
En línies generals, segons l'informe Ascendant, les organitzacions que s'han llançat ja a la carrera per la IA ho han fet amb la motivació d'incorporar aquest recurs en la seva eficiència operativa (el 72%); millorar la presa de decisions (34%) o evolucionar l'experiència dels seus clients i usuaris interns (31%). També s'aprecia una eclosió de casos d'ús, sobretot d'IA generativa, en etapes molt més primerenques que altres tecnologies emergents. Lluny d'eclipsar a la seva versió tradicional, on encara hi ha molt valor per capturar, la IA Generativa s'ha convertit en el multiplicador per a la implementació de casos d'ús i accelerar la seva arribada a les empreses. Les companyies de tots els sectors comencen a capturar el valor de la IA, i impulsen el seu potencial en els processos més estratègics.