Automatització, educació i transmissió de coneixements. Per a les empreses tecnològiques amb seu a Barcelona aquesta és la recepta per guanyar en eficiència i retenir talent en els seus negocis. "No és veritat la idea que la intel·ligència artificial traurà llocs de treball, sinó que ens facilitarà el dia a dia i aportarà més valor a les companyies", ha assegurat Salvador Fernández, Legal & Declarations Director a Payfit en el marc de l'esdeveniment Ecosistema Tech organitzat per TravelPerk. En aquest sentit, Felipe Villegas, team lead Grow Manager a Personio ha agregat que "cal abraçar els canvis tecnològics" i apostar per l'automatització de processos per "guanyar eficiència" i dotar de valor tant a les companyies com als seus empleats. "És normal que hi hagi preocupacions, però cal deixar clar que no serà així, sinó que ens ajudarà".

Villegas i Fernández han posat èmfasi en la ultraproductivitat i en deixar i a la tecnologia les tasques que aporten poc valor perquè els treballadors es dediquin a aquelles feines de qualitat. "La clau és centrar-nos a treure soroll, en palanquejar-nos en les eines tecnològiques perquè facin les tasques administratives i en apostar perquè el talent no perdi energia en coses de poc valor". "L'objectiu final és que l'equip pugui enfocar-se en tasques de qualitat i deixar a les màquines aquelles més administratives".

Pel que fa a la digitalització, tant Villegas com Fernández han recordat que ja està aquí i que ara la pilota està a la teulada de les companyies perquè decideixin quan pujaran en aquesta onada. "Quan veuen que la tecnologia i la digitalització els serveix per optimitzar els processos i que poden enfocar-se en altres coses, els negocis canvien la perspectiva de la IA". Amb tot, ambdós experts han recalcat que és fonamental l'educació i ensenyar a la plantilla que la intel·ligència artificial i els programaris són un bon copilot i no una amenaça per a ells.

"La tecnologia ens ha ajudat a ser més eficients"

En el cas de Falk Siegel, cofundador de Kleta, la tecnologia ha estat un copilot, però no l'element fonamental dins la companyia. "Ens ha ajudat a ser més eficients, però sense oblidar que som una empresa de serveis, no una empresa tecnològica." Així, l'emprenedor ha apuntat que reconèixer els errors en el moment clau els va servir per ser "més eficients" tant a nivell negoci com per als empleats.

En el seu cas, la companyia va arrencar el 2020 amb un model de subscripció de bicicletes amb l'objectiu de "trencar les barreres" per a aquelles persones que no utilitzen la bicicleta en el seu dia a dia. Actualment, compten amb 11.000 usuaris a les principals ciutats en les quals operen i ofereixen el seu servei a més de 50 empreses. Quan van començar van tancar diverses rondes de finançament i Falk reconeix que van cometre l'error de créixer massa ràpid. "No érem eficients, especialment en la part tecnològica, i vam decidir fer un gir en l'estratègia de marca per abraçar la tecnologia per guanyar en agilitar". Amb tot, l'emprenedor assegura que es van adonar que la tecnologia els podia ajudar en el dia a dia, però que va ser fonamental el talent humà per poder dur a terme aquest canvi de rumb.