Espanya se situa al capdavant d'Europa en l'adopció d'IA al sector de la restauració. La IA continua sent una eina de valor cada vegada més explotada a tots els sectors, especialment en el camp de la restauració. D'aquesta manera, permet a la indústria optimitzar les operacions per mitjà d'una anàlisi i evitar així el malbaratament d'aliments, personalitzar el menú i les ofertes a les necessitats dels consumidors i millorar les rutes de lliurament de les comandes , amb algorismes avançats que tindran en compte el trànsit, els temps de preparació i el clima per garantir la velocitat i la fiabilitat del lliurament.

Líders europeus

D'aquesta manera, Espanya s'ha situat al capdavant d'Europa a l'adopció d'Intel·ligència Artificial , on un 43% de les companyies espanyoles afirmen estar preparades o molt preparades a nivell estratègic per adoptar la IA generativa, davant d'Itàlia (29% ) i Alemanya (27%), segons un estudi elaborat per Deloitte. A més, segons un estudi de DOXA per a l'Associació de Màrqueting d'Espanya, el 12% dels responsables de màrqueting considera que la IA està millorant l'experiència del client actualment, una percepció que augmenta fins al 53% quan es projecta a dos anys .

A grans trets, el sector de la restauració es nodreix en bona part de les dades, sense que el seu funcionament no seria el que és ara. Així, el Big Data s'ha consolidat com una eina essencial per a les empreses que busquen adaptar-se ràpidament a les preferències canviants del consumidor. Aquesta tecnologia permet als restauradors preveure la demanda de comandes, ajustar l'oferta en temps real i ajudar els equips de màrqueting a ajustar les comunicacions en funció de les dades demogràfiques. Tal és així que les plataformes que utilitzen Big Data han experimentat un augment del 15% en la precisió dels lliuraments i han aconseguit reduir un 20% els costos operatius , tal com apunta un informe d'Statista, cosa que demostra el valor d'aquesta tecnologia al mercat.

En paral·lel, en un mercat ple d'opcions i competitiu com és el de la restauració, és de vital importància comptar amb estratègies de màrqueting creatives que ajudin a posicionar-se com una marca diferent, guanyant-se el favor del client. Per això, és rellevant crear una marca estratègica potent amb una forta identitat per captivar el consumidor, per mitjà de peces clau com un bon naming que sigui enganxós, envasos enginyosos i cridaners i campanyes de màrqueting que ajudin a cridar l'atenció dels clients potencials. A més, la implementació de sistemes de reserves en línia s'ha demostrat com una solució efectiva davant de les inevitables cancel·lacions dels usuaris, aconseguint reduir les absències dels consumidors en un 25% i millorant l'ocupació del restaurant en un 15%.

Augment del volum de negoci

De la mateixa manera, utilitzar a favor nostre les estratègies de màrqueting permet a les companyies analitzar les preferències dels clients per poder oferir-los promocions a mida, suggeriments de menú o programes de fidelització que ajudaran que els consumidors se sentin valorats. En un sector tan vertiginós com és el panorama actual de la restauració a Espanya, la integració digital ja no és una opció, sinó que ha passat a ser una necessitat per no quedar-se enrere. Ja hi ha nombroses solucions integrals que agiliten les operacions dels restaurants i el delivery, cosa que ajuda els restauradors a adaptar-se i escalar el seu negoci.

L'impacte d'aquestes plataformes és evident a les projeccions futures del sector. Segons previsions elaborades amb dades de Statista, s'estima que els ingressos del mercat espanyol podrien arribar als 11 mil milions d'euros el 2027 . D'aquesta xifra, s'espera que la "cistella de la compra" representi un augment del 65%, mentre que el negoci de menjar a domicili en línia creixeria un 40% . Aquest creixement reflecteix la demanda creixent de serveis a domicili i la importància d'adaptar-se a les preferències canviants dels consumidors.