Evaneos, una plataforma de viatges que des de 2009 organitza rutes a mida per proporcionar als usuaris una nova manera de preparar-los i viure'ls, es recolza en la intel·ligència artificial (IA) com a motor per a un creixement turístic més sostenible. Viola Migliori, responsable del negoci al sud d'Europa, manifesta que els algoritmes resulten de gran utilitat per realitzar de manera eficient tasques repetitives i monòtones quan s'organitza un viatge, com la recerca i comparació de preus de transport i allotjament. "Aquestes activitats, que aporten poc valor afegit als agents turístics, els permeten alliberar temps per enfocar-se en projectes més creatius, com el disseny d'experiències de viatge innovadores, autèntiques i sostenibles per als seus clients", afegeix. 

Migliori incideix allà en un dels aspectes que més valora Evaneos: que els detalls més concrets sobre una destinació o viatge depèn dels humans. "En general, als viatgers els costa trobar itineraris alternatius en chatbots d'IA generativa com ChatGPT, destins sostenibles o racons amb encant poc visitats i autèntics. És allà on els nostres partners locals poden aportar-los valor. D'acord amb les nostres dades, fins al 80% dels viatgers optaria per alternatives sostenibles, però no sap on buscar-les".

La missió per a la qual es va crear Evaneos, de la mà d'Éric La Bonnardière i Yvan Wibaux, va ser el desenvolupament de les economies locals, fomentant un turisme més sostenible, més respectuós i més conscient. "I és el que els viatgers volen: d'acord amb les nostres dades, el 79% dels viatgers de tot el món afirma voler viatjar de forma més sostenible en els pròxims 12 mesos. D'ells, gairebé la meitat diu sentir-se culpable quan pren decisions menys respectuoses amb el medi ambient i amb les comunitats locals", explica Viola Migliori.

L'IA optimitza processos, les persones aporten empatia

L'ús de la IA i el Big Data servirà per seleccionar entre una ingent quantitat d'informació sobre destinacions, temporades de viatge, activitats, seguretat, com arribar, etc. "d'una banda, això ha fet que viatjar sigui molt més democràtic, però el cert és que sovint, els viatgers es troben amb informació repetitiva o poc rellevant, i sens dubte excessiva en quantitat, parlem llavors de la infoxicación, que dificulta obtenir la informació precisa que necessitem". Mentre la IA optimitza processos, les persones aporten empatia cap a les comunitats locals, atenció personalitzada als viatgers i respecte al medi ambient. Aquesta combinació és crucial per aconseguir un turisme responsable i enriquidor.

De fet, Evaneos advoca per evitar les zones amb un excés de turisme. En aquest sentit, a partir de l'estiu de 2025, i malgrat ser de les destinacions més sol·licitades, no oferiran les rutes a les illes gregues de Mykonos i Santorini. "Això no vol dir que no continuem promovent els viatges a aquesta zona del món, no és la nostra intenció assenyalar amb el dit a aquest destí. Al seu lloc, hem elaborat un pla d'acció juntament amb les agències locals de la regió, que inclou la promoció d'itineraris alternatius, com el Peloponès o la Grècia continental i per descomptat continuem encoratjant i donant suport als agents locals perquè puguin oferir una experiència més positiva per als viatgers", puntualitza la responsable d'Evaneos.

Es tracta, afegeix, de promoure de regions alternatives i viatges fora de temporada, per influir el viatger i ajudar-lo a fer tries que lluitin contra aquest sobreturismo. "Cap país no hauria de perdre l'increïble benefici que suposa el turisme, però tots hauríem d'estar al corrent que la manera en què viatgem ha de canviar si volem poder continuar fent-ho en el futur, sigui en països desenvolupats o no", comenta.

Regular el turisme, sense deixar de viatjar

En el cas d'Espanya, un país amb moltíssims actius atractius per als viatgers, entre ells, el clima, el sol, les seves costes..."no pensem que vagi a deixar de ser una destinació atractiva a causa de l'escalfament del planeta", però per aquesta raó, potser és bon moment per replantejar-se algunes coses. Viola Migliori apunta a disseminar els fluxos de viatgers en diferents èpoques de l'any i així col·laborar en la reducció del sobreturismo d'Espanya, sobretot en l'època
estival en favor d'altres regions que també poden ser desenvolupades d'aquesta manera, com el Pirineu.

Per aconseguir-ho, "és necessari conscienciar els viatgers sobre els problemes del turisme massiu i que els operadors turístics adaptin les seves ofertes tenint en compte la pressió estacional". Visitar Espanya l'abril o el setembre és completament viable, "amb l'avantatge de gaudir d'un clima més agradable i un viatge més còmode, sense l'aclaparament de l'excés de turistes." Segons l'opinió de Migliori, no s'ha d'oblidar que als llocs turístics també viuen persones que veuen afectat enormement el seu dia a dia pel sobreturismo. "Hem de reflexionar -tots els operadors turístics, però també els usuaris- per anar cap a un model de turisme més respectuós que no sacrifiqui la identitat, les tradicions i el medi ambient".

Sobre les mesures de control de viatgers i visitants que estan prenent en algunes ciutats d'Espanya, la directiva d'Evaneos cita Barcelona, amb la restricció en la construcció de nous hotels, la limitació d'arribades a l'aeroport i la prohibició de megàfons, i a les Illes Balears, on s'han implementat regulacions similars quant a l'allotjament. "Aquests passos són crucials per controlar la capacitat de turistes que poden rebre", assegura.

D'altra banda, "s'han aplicat impostos que finançaran projectes patrimonials, encara que creiem que no són l'opció més justa, ja que encareixen el turisme i ho fan menys accessible per als qui tenen menys recursos. Considerem que una solució més equitativa seria establir quotes, ja que permeten que qualsevol persona pugui visitar la destinació sempre que planifiqui la seva estada amb temps", sentència.