El Ministeri de Defensa ultima de la mà del Barcelona Supercomputing Center (BSC) un ambiciós projecte per ajudar amb Intel·ligència Artificial a la Unitat Militar d'Emergències (UME) en tres fases de les catàstrofes naturals com la DANA. L'ha avançat durant la seva participació en el XXII Congrés de la Confederació Espanyola de Directius i Empresaris (CEDEIX) sobre Intel·ligència Artificial el director del BSC, Mateo Valero, i ho confirma en primícia a ON ECONOMIA José María Cela, director del departament d'Aplicacions Computacionals per a CIencia i Tecnologia del BSC.

"Es tracta d'un projecte molt ambiciós per desenvolupar un programari amb tres fases", ha explicat Cela, que ha detallat que està encara en converses inicials i que no compta encara amb un pressupost, però tindrà "una dotació important". El 2022, el BSC ja va treballar amb Defensa i l'UME en un programa per afrontar terratrèmols.

La primera reunió amb Defensa va tenir lloc al mes de juny i s'espera que el contracte es signi "a principis de l'any vinent". 

El programa servirà per a "tota mena de catàstrofes naturals", tant inundacions, com incendis, com terratrèmols. La primera fase d'assistència tindrà lloc en l'"estudi d'escenaris", aquesta desenvolupada amb "tècniques clàssiques de simulació" i equacions que permeten avançar diversos possibles escenaris davant de l'esdeveniment en funció de les condicions naturals i el context a què colpegen. Aquesta primera fase "ajuda a la planificació".

En la segona fase, on sí que entra la Intel·ligència Artificial, el programa tindrà "capacitat per prendre decisions en temps real" partint dels escenaris donats i els fets.

I la tercera de les fases, que serà semblant a un videojoc, un simulador permetrà "entrenar els professionals" sobre els diferents escenaris previstos en la primera fase. "Les tres fases han de passar-se'n la informació unes a d'altres", aclareix Cela.

La IA "no tindrà la intuïció d'un líder"

El Congrés de la CEDEIX ha versat aquest any a A Coruña sobre la Intel·ligència Artificial i ha comptat amb importants directius dedicats a aquesta tecnologia. Entre ells, Mateo Valero, director del Barcelona Supercomputing Center (BSC), que ha defensat que "la Intel·ligència Artificial no tindrà mai la intuïció d'un líder".

Valero ha defensat la importància dels avenços del BSC en sectors com la medicina, l'aeronàutica o les noves energies i ha assenyalat que "la pimes tenen més problemes per aplicar la IA perquè falta personal qualificat".

Valero ha abordat la dificultat per comprar microxips com els de NVIDIA, "que valen 30.000 euros i hi ha escassetat, has de posar-te a la cua".

Entre els reptes de la IA, Valero ha destacat el de crear "bessons digitals" que permetran investigar en medicina amb cossos humans generats per computador.

Sense forma humana

El president de l'Institut Hermés, Enrique Goñi, ha fet un al·legat per una IA "transparent i traçable" i ha afirmat amb contundència que "la IA no pot tenir forma humana", perquè això suposaria "una transferència de sobirania emocional i del control psicològic i emocional". "La IA té que ser un estri, no és un amic", ha dit.

Ha alertat també dels riscos que "augmenti la desigualtat" i ha posat com a exemple la sanitat, "no pot ser que els qui tinguin accés a la tecnologia visquin 150 anys i uns altres 50". Ha defensat que en la seva primera fase de desenvolupament, la IA ha d'estar "bonificada" des del punt de vista fiscal.

Pilar López, vicepresidenta de Microsoft Espanya, ha destacat que Copilot i la IA ja han "augmentat l'eficiència" de treball a les seves oficines i també que els treballadors estan més satisfets. "Creiem que hi ha una regulació que ha de permetre l'ús de la IA responsable però alhora la innovació", ha dit.

Ha avançat, a més, que el pròxim 12 de desembre llançaran un nou producte enfocat al mercat de capitals de la mà de London Exchange Group. I ha expressat el seu desig de què la IA pugui dotar d'"un tutor personal cada alumne" a les escoles del futur.

Juanjo Cano, president de KPMG a Espanya, ha destacat la importància de la IA per millorar eficiència en sectors com l'industrial, advocats i assessoria. I ha comentat la importància d'"estàndards ètics" i d'"assegurar que la dada és correcta i assegurança davant d'atacs de ciberseguretat".

Sector de la banca

Al sector de la banca, José Manuel Valiño, director general de sistemes d'Abanca, ha explicat que compten amb una base de dades, SofIA, per als seus 4.000 treballadors, i que 400 programadors marquen una mica el rumb de la IA en la seva entitat.

Mariona Vicens, directora de transformació digital i Advanced Analytics de CaixaBank, ha explicat que la tecnologia està permetent millor gestió de les bases de dades i més seguretat davant del frau i en equips d'operacions. I ha defensat que hi ha d'haver "una educació i formació d'empleats" per adaptar-se al canvi.