La intel·ligència artificial, a diferència del metavers o altres grans disrupcions de les darreres dècades, ja és una realitat aplicable i exigible per a moltes empreses. Ara bé, el com és molt important i la seva implementació en els processos productius resulta el gran obstacle a Espanya. Així ho especifica  informe un recent estudi de Qlik® , líder mundial en integració de dades, analítica i Intel·ligència Artificial. Aquesta investigació aprofundeix en les dificultats a què s'enfronten les companyies de diferents sectors a l'hora d'implementar aquesta tecnologia en processos empresarials.

Molt pressupost, pocs resultats

Els resultats de l'informe destaquen la urgència de prioritzar-ne l'ús responsable i garantir-ne la transparència, no només per complir les regulacions emergents sinó també per fomentar la confiança en aquestes eines. Entre els reptes i les iniciatives estratègiques que envolten aquesta tecnologia ressalten que l'adopció massiva de la IA agafa desprevinguts a molts. Gairebé la totalitat de les organitzacions enquestades (un 97%) utilitzen d'alguna manera la Intel·ligència Artificial, amb un 74% ja implementant tecnologia d'aquest tipus en fase de producció. Això suposa una tendència clara cap a les operacions AI-driven en diferents sectors. Un altre obstacle és la bretxa entre Inversió i Estratègia: Si bé tots els enquestats reconeixen estar invertint en IA , un 61% està dedicant un pressupost significatiu a aquestes tecnologies. Tot i això, un 74% de les organitzacions admeten que encara no tenen una estratègia unificat a nivell organitzatiu quan es tracta d'implementar la IA de manera responsable.

Més enllà d'aquests dos grans aspectes, queden els que afecten de forma particular al conjunt de la Unió Europea i fan referència als desafiaments ètics de la IA. L'informe destaca diversos desafiaments clau a què s'enfronten les organitzacions, incloent-hi: un 86% tenen dificultats per garantir la comprensió i la transparència de sistemes basats en IA. Gairebé la totalitat de les organitzacions (99%) tenen dificultats a l'hora de complir les regulacions i els estàndards normatius, subratllant la complexitat legislativa que encara envolta aquesta tecnologia.

Quins esculls tenen les empreses?

D'altra banda, també cal tenir en compte l'impacte de la IA responsable a les operacions: Tot i els reptes, un 74% de les organitzacions situen com a màxima prioritat l'ús d'una IA responsable. Més d'una quarta part de les organitzacions afirmen que s'han trobat amb un increment de costos operatius, un escrutini normatiu i retards a la sortida al mercat, a causa d'una manca de responsabilitat aplicada a la IA. Els stakeholders també han de prendre decisions sobre la IA : Aquesta investigació ressalta la participació dels stakeholders en aquest àmbit, posant el focus en els departaments de TI, que estarien exercint el paper més proactiu. Tot això emfatitza la necessitat de plantejar enfocaments inclusius i col·laboratius a nivell de stakeholders en el desplegament i la governança ètica de la IA .

En base a aquestes troballes, Qlik vol posar el focus a la necessitat d'alinear les tecnologies basades en IA amb els principis ètics i responsables. L'objectiu de Qlik és proporcionar eines sòlides de gestió de dades i analítica, a més de crear eines intuïtives que millorin l'alfabetització de dades i la governança. A més, la investigació subratlla la importància de comptar amb una base de dades sòlida, que és fonamental per garantir la transparència, la responsabilitat i l'equitat en les aplicacions d' IA. En paraules de Brendan Grady, Director General del departament d'Analítica a Qlik: “Aquesta enquesta reflecteix la nostra postura pel que fa a l'adopció de la IA , perquè va més enllà de la tecnologia. Es tracta de garantir una base de dades sòlida per a la presa de decisions i la innovació. A Qlik, capacitem les empreses no només perquè puguin implementar-la, sinó per integrar-la de manera significativa, alineant-la amb els seus objectius estratègics”.