Seguir una conversa sobre intel·ligència artificial (IA) entre Esther Checa, directora Global d'Innovació del grup T2ó ONE, i Joan Clotet, assessor en talent i transformació digital i autor de l'obra Humanisme digital. Claus per a un lideratge augmentat en l'era digital, és l'opció perfecta per descobrir la cara més humana d'una tecnologia i analitzar el seu impacte en les persones. Sota l'epígraf Charla IA humanista, aquest dijous, ambdós experts han dialogat sobre com les persones han d'estar en el centre de les tecnologies, durant l'acte de presentació d'ON-IA, un referent en informació i continguts sobre intel·ligència artificial.

Com experts en el tema, Txeca i Clotet han coincidit a destacar que la IA és el present i el futur, que ha arribat per quedar-se, però especialment en el fet que "la IA és benvinguda per sumar, però cal aconseguir que sigui més humana", en paraules de Joan Clotet. Des de la seva experiència, Clotet ha insistit que "és tasca de tots influir per aconseguir-ho; continuar sent persones, però créixer amb la tecnologia". Clotet responia així a les qüestions que li ha llançat Esther Checa sobre el vessant més humà de la tecnologia.

Feines i tasques que canvien

El diàleg ha discorregut específicament sobre dues de les diverses dimensions de la IA: el treball i l'educació. Basant-se en la primera, Esther Checa ha posat Clotet davant la cruïlla que altres personalitats del món tecnològic plantegen: Una gran part de les feines s'automatitzaran o desapareixeran? Per a Clotet està clar que "aquest tipus de projeccions de futur són interessants i cal posar els llums llargs perquè el món canvia molt de pressa, però alhora hem de ser crítics, mirar al futur, però no oblidar el passat." I ha posat un exemple. Clotet s'ha referit a la figura de l'ascensorista, aquella persona que antany obria la porta de l'ascensor als edificis residencials i que amb l'arribada de la tecnologia, al cap d'uns anys, ha deixat d'existir; "però no va desaparèixer de manera fulminant, sinó que es va fer un camí progressiu, perquè a l'inici en algunes comunitats de veïns es va mantenir perquè donava prestigi." És a dir, "tots els treballs i les tasques canvien per efecte de les tecnologies", ha insistit.

Per això, segons l'autor d'Humanisme digital, "les empreses han de reflexionar sobre el que fan i per a qui ho fan, sobre els hàbits de consum...". En un món cada vegada més digital, "si les organitzacions no fan les coses de manera diferent mitjançant un canvi de mentalitat, de sensibilitat per a i per les persones, ningú no voldrà treballar en les seves corporacions".

La IA una oportunitat per a les empreses

Veure la tecnologia des d'aquest punt de vista, més humà, és "una oportunitat per als empresaris i líders d'equip que poden fer millor les coses, reflexionant no únicament per vendre més productes, sinó preguntant-se què volen les persones que treballen amb ells". "Des de fa molt temps, la gent ja no treballa únicament per un sou", ha sentenciat Clotet i s'ha reafirmat que "el propòsit i els valors de l'empresa són més determinants".

Segons la seva opinió, "això obliga les companyies a tenir una proposta de valor, amb coherència i integritat, perquè a més els joves ja no volen una feina per a tota la vida; per als joves parlar de 2 o 3 anys és referir-se a una eternitat i si durant aquest període de temps no estan satisfets amb la seva feina i la seva empresa, se'n van a una altra".

Talent i educació

Arribats a aquest punt, Esther Checa, directora Global d'Innovació del grup T2ó ONE, ha obert el debat sobre un altre aspecte molt important sobre la IA. Ha pres de referència a una de les opinions de Nicholas George Carr, escriptor i expert nord-americà sobre tecnologia, negocis i cultura: "Les tecnologies intel·lectuals són les que estenen les capacitats humanes". I ha qüestionat Clotet: Com arribem en l'era digital, en l'era de la Internet, al pensament crític i analític? Resposta: "La tecnologia és molt benvinguda, però la suma de capacitats humanes exercint d'humans ha de romandre i estimular-se".

Segons l'opinió de Clotet, actuar en l'àmbit educatiu "és crític, perquè és la preparació per al futur". "Hem d'actualitzar els nostres coneixements constantment perquè el tipus d'habilitats que hem d'assolir s'ha modificat i es continuaran modificant", ha insistit. Per això, l'educació ha d'afrontar un repte important perquè el món i la tecnologia està en constant evolució, segons l'expert. No obstant això, Clotet ha defensat que hi ha habilitats poc digitalitzables que les persones han d'exercir i fomentar, perquè són un complement indispensable per als avanços tecnològics. "Necessitem la IA per augmentar les nostres capacitats humanes", ha conclòs.