El desenvolupament de noves tecnologies com la intel·ligència artificial (IA) està revolucionant la forma en què es treballa i es gestiona el talent en les organitzacions empresarials. S'entén que una cultura empresarial sòlida en una organització no només defineix la identitat de l'empresa, sinó que també atreu i reté talent. D'allà, l'estratègia que defineix els departaments de recursos humans dins de la comunicació interna de les organitzacions.
En l'actualitat, la implantació de la IA és encara incipient en moltes àrees de gestió del talent. De fet, només un 14% dels professionals de recursos humans utilitza la IA en les seves tasques diàries, segons un estudi realitzat pel Future for Work Institute. Tanmateix, en la mateixa anàlisi s'afirma que més de la meitat d'aquests creu que la IA transformarà la seva feina en tres anys. En aquest context, Juan Luis Moreno, Partner & Managing Director de The Valley, destaca que "en el procés de transformació digital és essencial que els líders de les àrees de recursos humans no només comprenguin l'impacte de la tecnologia en la gestió del talent, sinó que també es formin per adquirir els coneixements necessaris que els permetin convertir-se en arquitectes d'una cultura organitzacional que integri aquestes innovacions de manera harmoniosa i estratègica".
La IA facilita que les àrees de personal siguin més eficients en els processos de selecció de nous treballadors -hi ha eines d'IA que analitzen la informació dels currículums de manera més ràpida i obtenir un resum breu de les habilitats del candidat; milloren l'experiència de l'empleat comunicant-li, segons el seu perfil personal i professional, les oportunitats de desenvolupament, programes de formació i opcions de carrera que té al si de la mateixa empresa; automatitza tasques administratives i repetitives de la tasca del mateix departament de recursos humans; i pot avaluar el rendiment del treballador, entre altres aspectes.
Amb ajuda de la intel·ligència artificial (IA) de model de dades i generativa, la creació, comunicació, i manteniment d'aquesta cultura empresarial pansa a ser més fàcil, segons els experts que defensa que utilitzant les dades i la IA com aliats imprescindibles podran transformar les seves organitzacions en entorns innovadors i centraments en l'empleat. Consideren que la IA no només està transformant els processos operatius, sinó que també està jugant un paper vital en la humanització de l'entorn laboral en permetre una comunicació més personalitzada i una gestió proactiva de les necessitats dels empleats. Aquesta és la resposta a la qüestió de pot la IA i les dades ajudar a crear cultura en una empresa?, que es va plantejar en una recent jornada organitzada per The Valley Business and Tech, una institució educativa especialitzada en business & tech.
Satisfacció de l'empleat
Els experts destaquen que l'ús de la IA està personalitzant la informació interna de les organitzacions i la seva comunicació amb els empleats. "Estem posant els empleats en el centre, i la IA de model de dades i generativa ens permet personalitzar la comunicació, fent que cada persona se senti única", va esmentar Enrique Escalante, responsable de Persones i Talent per a Espanya i Portugal en Grup Havas. Aquesta personalització és fonamental per als treballadors, que valoren ser tractats de manera individual i única; millorant la satisfacció de l'empleat i anticipant problemes potencials. "Amb tècniques de processament del llenguatge natural i anàlisi de xarxes organitzacionals, podem entendre millor el que succeeix dins de l'empresa i actuar de manera proactiva", va explicar Ana Valera, Head of People Analytics al PDA HRtech.
Finalment, Pablo Barrilero, cofundador i CCO a Aurora Jobs, també va ressaltar que "amb la IA, no només podrem tenir feedback més efectiu per generar polítiques de benestar, sinó que també podem utilitzar l'anàlisi predictiva per prendre decisions més informades, evitar biaixos en la contractació i augmentar la confiança en el teletreball". Aquestes capacitats són crucials per crear ambients de treball moderns i eficients que ressonin amb les expectatives dels empleats.