El Departament de Salut de la Generalitat ha engegat un pla pilot amb intel·ligència artificial (IA) per ajudar els professionals de l'atenció primària en l'orientació diagnòstica i terapèutica. Així ho ha explicat en el marc del MWC 2025 la consellera de Salut, Olga Pané, on precisament en el Pavelló del Catalonian Health Innovation s'ha presentat una de les eines, basada en la IA generativa, que Salut ha testejat amb 280 professionals de la primària de tota Catalunya.

Es tracta de l'eina anomenada "Suport clínic", que està integrada en la Història Clínica de l'Atenció Primària i que permet als professionals poder tenir una orientació diagnòstica i terapèutica basada en guies de pràctica clínica. Salut ja ha avaluat el grau de satisfacció d'aquesta nova eina entre els 280 professionals que l'han provat i la satisfacció ha estat "alta", segons ha informat el Departament, que al llarg d'aquest 2025 vol fer-la arribar als més de 20.000 professionals sanitaris de l'atenció primària. 

La IA per reduir la pressió assistencial

Al 4YFN, l'espai del Mobile World Congress situat al pavelló 8 i destinat a les empreses emergents, l'holandesa Holoconnects exposa un dels seus projectes que consisteix en un farmacèutic creat amb intel·ligència article i que és capaç d'atendre els pacients en anglès, francès, espanyol i àrab. L'eina resol els dubtes sobre els medicaments que han de prendre, com ho han de fer o pot encarregar-ne i servir-ne de nous. 

Una altra de les aplicacions de la IA és la d'una doctora a qui se li poden fer preguntes en cas de trobar-se malament. Amb aquesta eina es podria reduir la pressió assistencial als metges, per exemple. A més, l'empresa holandesa també mostra la possibilitat de visitar-se amb un metge situat a l'altra punta del món o portar l'atenció mèdica personalitzada en àrees rurals mitjançant un holograma.

Com humanitzar la tecnologia?

A banda, el centre tecnològic Eurecat ha presentat també en el congrés el robot social assistencial Jana, capaç de reconèixer cares i analitzar l'entorn per establir una connexió natural amb les persones, amb l'objectiu de facilitar la comunicació en entorns clínics, especialment als hospitals.

El robot Jana “és un clar exemple de com la robòtica social i la intel·ligència artificial poden transformar la manera com les persones interactuen amb la tecnologia, humanitzant la innovació i acostant-la a la societat”, ha destacat el director de la Unitat de Robòtica i Automatització d'Eurecat, Daniel Serrano. Per al seu desenvolupament, s'ha optat per un “disseny assequible i adaptable, pensat per a aplicacions mèdiques i assistencials amb un enfocament accessible i escalable a l'àmbit de la salut”, ha afegit el responsable de la Línia de Robòtica Cognitiva de la Unitat de Robòtica i Automatització d'Eurecat, Magí Dalmau. Per interactuar amb les persones, Jana respon quan algú li parla amb un “Hey Jana” o pren la iniciativa quan detecta la presència de persones al seu voltant, de manera que facilita un contacte més fluid i accessible.