El professor d'Esade i economista, Esteve Almirall, et desgrana en menys d'un minut l'impacte que ja comencen a generar els robotaxis a altres indrets del món, fora d'Europa. Així doncs, els conductors de taxis i de serveis de transport compartit es troben entre els primers treballadors del món que enfronten l'amenaça de pèrdua d'ocupació a causa de la intel·ligència artificial, mentre que milers de robotaxis arriben als carrers xinesos, van dir economistes i experts de la indústria.
El poder de la Xina
La tecnologia de conducció autònoma continua sent experimental, però la Xina ha actuat agressivament per donar llum verda als assajos, en comparació dels Estats Units, que s'afanya a iniciar investigacions i suspendre aprovacions després dels accidents. Almenys 19 ciutats xineses estan fent proves de robotaxi i robobus, segons va revelar un informe. Set han aprovat proves sense monitors de conductor humà realitzades per almenys cinc líders de la indústria: Apollo Go, Pony.ai, WeRide, AutoX i SAIC Motor 600104.SS.
Apollo Go ha dit que planeja desplegar 1.000 a Wuhan per a cap d'any i operar a 100 ciutats per al 2030. Pony.ai, recolzada per la japonesa Toyota Motor 7203.T, opera 300 robotaxis i planeja instal·lar-ne 1.000 més per al 2026. El seu vicepresident ha dit que els robotaxis podrien trigar cinc anys a tornar-se rendibles de manera sostenible, moment en què s'expandiran " exponencialment”.
WeRide és coneguda pels seus taxis, furgonetes, autobusos i escombradores de carrers autònoms. AutoX, recolzada pel líder del comerç electrònic Alibaba Group 9988.HK, opera a ciutats com Pequín i Xangai. SAIC ha estat operant robotaxi des de finals de 2021. "Hem vist una acceleració a la Xina. Ara, sens dubte, s'està atorgant un ritme ràpid de permisos", va afirmar Augustin Wegscheider, director executiu de Boston Consulting Group. En canvi, als Estats Units, el procés ha estat molt més gradual.
En darrer terme, trobem Waymo, d'Alphabet, l'única empresa nord-americana que opera robotaxi sense tripulació que cobren tarifes. Té més de 1.000 vehicles a San Francisco, Los Angeles i Phoenix, però podria arribar a "milers", va dir una persona amb coneixement de les seves operacions.