José Ballester, director territorial de BBVA Catalunya, i José Antich, editor del Grup Les Notícies de Catalunya i director d'ElNacional.cat, han protagonitzat l'obertura del BBVA ON-IA Summit, que les dues entitats han organitzat aquest dimecres al Valquíria Hub Space de Barcelona i que ha estat un èxit de convocatòria.

Ballester ha aprofitat l'ocasió per destacar que BBVA inverteix 3.000 milions d'euros anualment en tecnologia. "També comptem amb 6.500 persones expertes i especialitzades en intel·ligència artificial", ha explicat.

BBVA compta amb un equip de 6.500 experts en intel·ligència artificial

El director territorial de BBVA Catalunya també ha explicat que estan explorant el paper de la Intel·ligència Artificial (IA) en la nostra societat perquè "està suposant un gran canvi". "És una tecnologia que ja és clau per al desenvolupament econòmic i social. A BBVA apostem des de fa anys per la tecnologia i la innovació, i veiem en l'adopció d'eines com la IA una oportunitat per avançar i diferenciar-nos en el servei que oferim als nostres clients", ha comentat.

BBVA ON IA SUMMIT52
José Ballester, director territorial de BBVA Catalunya / Foto: Carlos Baglietto

Antich, al seu torn, ha posat èmfasi en la voluntat del Grup Les Notícies de Catalunya i ON-IA de convertir-se en company de viatge de directius i empresaris. També ha destacat que "el fet de comptar amb el suport d'una entitat tan important com BBVA és el millor signe que estem fent bé les coses", en referència a ON-IA, el portal especialitzat en intel·ligència artificial que ha impulsat el grup. "El vam crear per ser el mitjà de referència en intel·ligència artificial per a professionals, directius i empresaris, per estar informats, però, sobretot, per ser un company de viatge. I tenim la impressió que anem pel bon camí".

Finalment, ha resumit el treball fet en els tres mesos de recorregut d'ON-IA: "Hem publicat prop de 200 continguts entre articles, reportatges, entrevistes, videotips, pòdcasts i webinars".

BBVA ON IA SUMMIT02 (1)
Fotografia de José Antich / Foto: Carlos Baglietto

Els experts Valls i Klimchuck demanen més inversió

La principal conclusió de la primera xerrada del BBVA ON-IA Summit, el cara a cara entre Aleix Valls, fundador de Liquid Lab i membre del Consell Editorial d'ON-IA, i Tetiana Klimchuk, Chief AI Officer de Sabentis i Co-founder de Somía Solutions, ha estat que "falta inversió en intel·ligència artificial".

Encara que ens trobem, a parer seu, en un "moment d'efervescència", estan convençuts que encara falta molta inversió en intel·ligència artificial, tant per part de les institucions públiques com per part de la majoria de les empreses. Encara que hi ha excepcions, ha assenyalat Valls, com per exemple Meta, Google o BBVA. Sobre aquest punt, Klimchuk, que sempre ha treballat en pimes, ha explicat que, quan ha rebut fons de la Unió Europea com a empresària per invertir en tecnologia, aquests "no han estat suficients".

BBVA ON IA SUMMIT11
Fotografia d'Aleix Valls / Foto: Carlos Baglietto

D'altra banda, la Chief AI Officer de Sabentis ha destacat que la majoria de persones sap utilitzar la IA en el seu dia a dia, però no aplicar-la a nivell empresarial. "Les pimes necessiten més formació en IA perquè els facilitarà el dia a dia, però moltes companyies no estan preparades per entendre aquesta tecnologia, especialment en la preparació de les dades", ha comentat.

Valls ha posat BBVA com a exemple d'empresa que aposta fort per la intel·ligència artificial

Finalment, respecte a la implementació d'aquesta revolucionària eina tecnològica en l'empresa, Valls ha assegurat que "el 2025 serà un any d'instauració de la IA en moltes empreses i això farà que els processos de producció siguin més ràpids i intel·ligents". Tanmateix, Klimchuk ha assenyalat que encara "hem de fer moltes accions perquè les empreses l'arribin a utilitzar, sobretot els models open source".

BBVA ON IA SUMMIT14 (1)
Fotografia de Tetiana Klymchuk / Foto: Carlos Baglietto

Pot la IA propulsar-nos tant a nivell empresarial com personal?

A continuació, Ricardo Oliver, Head of Data de BBVA, Magda Teruel, partner solution architect de Microsoft, i Verónica Rodríguez, Lead Client Solutions Manager a LinkedIn Màrqueting Solutions, han parlat de la IA com a motor de creixement empresarial i personal.

Oliver ha destacat el paper pioner de BBVA en la integració de la IA. I és que fa temps que l'entitat financera aplica tecnologies avançades per millorar l'experiència del client, optimitzar la gestió de riscos i combatre el frau. Per exemplificar-ho, ha esmentat l'ús del machine learning per analitzar els moviments financers dels clients i oferir assessorament personalitzat.

BBVA ON IA SUMMIT20 (1)
Fotografia de Ricardo Oliver / Foto: Carlos Baglietto

Oliver ha declarat que han implementat la IA per ajudar els clients a gestionar i millorar les seves finances. També ha relatat com BBVA està explorant la IA generativa amb projectes pilot en la seva aplicació mòbil, que personalitzen el contingut i simplifiquen la interacció a través d'assistents virtuals que entenen el llenguatge natural. A més, ha detallat que BBVA ha desplegat eines basades en IA per millorar la productivitat dels seus empleats, fomentant la innovació i l'ús eficient del temps.

BBVA ha adoptat la intel·ligència artificial per ajudar els clients a millorar les seves finances

Teruel ha recalcat la importància dels centres de dades i les eines de programari que faciliten la incorporació de la IA en processos empresarials. Alhora, ha insistit que "el veritable repte és que les empreses entenguin com aprofitar la IA i trobin el seu lloc en aquesta transformació".

També ha esmentat que els canvis ràpids en els valors i funcionalitats de la intel·ligència artificial suposen un desafiament per als departaments de tecnologia i innovació, que s'han d'adaptar a un entorn en constant evolució.

BBVA ON IA SUMMIT25
Magda Teruel / Foto: Carlos Baglietto

Finalment, Rodríguez ha explicat com LinkedIn ha integrat la IA per personalitzar l'experiència dels seus usuaris. Gràcies a aquesta tecnologia, ha indicat, la plataforma optimitza la connexió entre professionals i genera noves oportunitats econòmiques.

LinkedIn és una de les poques empreses que des de fa temps utilitza la IA per millorar el seu servei

I ha anunciat que LinkedIn llançarà pròximament un assistent per als responsables de recursos humans de les empreses que funcionarà amb IA i que els ajudarà a identificar candidats adequats de manera més ràpida i precisa.

BBVA ON IA SUMMIT26
Fotografia de Verónica Rodríguez / Foto: Carlos Baglietto

Josep Maria Ganyet i les eines IA

L'enginyer informàtic Josep Maria Ganyet, CEO de Mortensen, ha afirmat que "la intel·ligència artificial és competent, però no és intel·ligent". A parer seu, la IA és, en essència, "una suma d'intel·ligències humanes que requereix la contribució activa de cada usuari". "És com un becari espavilat que pot ajudar-nos, però la validació final sempre depèn de l'humà", ha assenyalat.

Ganyet ha descrit la IA com "una suma d'intel·ligències humanes que requereix la contribució activa de cada usuari"

Durant la seva intervenció, ha analitzat diverses eines d'IA, com ChatGPT, Gemini, Claude, Perplexity, Gigabrain i Copilot, destacant la seva capacitat per millorar la productivitat. També ha ressaltat les capacitats de la IA generativa, capaç de crear des de composicions musicals a l'estil de Johann Sebastian Bach fins a pintures que podrien confondre's amb obres autèntiques de Rembrandt.

BBVA ON IA SUMMIT32
Josep Maria Ganyet / Foto: Carlos Baglietto

Ganyet ha qualificat la IA com un "fenomen cultural" les percepcions de la qual varien segons la regió. Mentre que a Europa encara hi ha recels respecte al seu ús, al Japó és àmpliament acceptada i no suscita temor.

La IA, encara molt desconeguda per a moltes empreses

L'última ponència de la jornada ha tornat a versar sobre el rol que té i tindrà la intel·ligència artificial en el món empresarial. Xavier Palomer, Chief Growth Office de XRHealth, Eric Mourin, Chief Technology de Aimentia i Ricard Castellet, Head of Digital Transformation de Laboratorios Gebro Pharma, han estat els encarregats d'il·lustrar la gentada que, des de les 9 hores del matí, ha omplert el Valquíria Hub Space.

Els tres especialistes han coincidit que "la IA ha arribat per quedar-se" i que, a la llarga, ajudarà a detectar factors relacionats amb la salut. "Des de la salut laboral fins als mètodes de prevenció, passant pel benestar dels treballadors i de les persones més grans, la IA farà millorar als ciutadans i a la societat en general", ha assegurat Castellet.

BBVA ON IA SUMMIT39
Fotografia de Ricard Castellet / Foto: Carlos Baglietto

Castellet ha volgut deixar clar que "les persones interessades en aquesta tecnologia no venim a fer por, sinó a potenciar les eines i a incrementar les capacitats dels nostres equips per millorar". Alhora, ha advertit que "hem de ser conscients que aquesta tecnologia canviarà per bé la nostra manera de treballar".

Mourin ha defensat que la intel·ligència artificial ha de ser humana i que la tecnologia no busca la substitució de les persones, sinó el seu empoderament. "El primer contacte sempre ha de ser humà i a partir d'allà anar agregant eines".

BBVA ON IA SUMMIT43
Fotografia d'Eric Mourin / Foto: Carlos Baglietto

Palomer ha indicat que per a ell la IA és especialment útil per respondre a situacions crítiques que es produeixen a la feina. "Amb la intel·ligència artificial hem creat un xat on hem posat totes les polítiques d'empresa, els centenars de pàgines i els objectius que tenim i, amb tot, davant d'una situació de crisi, gràcies a l'eina sabem com reaccionar".

BBVA ON IA SUMMIT46
Fotografia de Xavier Palomer / Foto: Carlos Baglietto

Ester Manzano, directora general de serveis digitals i experiència ciutadana de la Generalitat de Catalunya, ha tancat el BBVA ON-IA Summit destacant que és una eina important per a l'administració pública i la seva relació amb la ciutadania. I ha anunciat que el Govern està treballant en un projecte d'IA per atendre les persones.

BBVA ON IA SUMMIT62
Fotografia de Ester Manzano / Foto: Carlos Baglietto

Finalment, Manzano ha advocat per aplicar la IA a l'administració pública, però amb una formació prèvia als equips que han de treballar amb ella perquè en facin una bona aplicació de la mateixa i serveixi per millorar la vida de la ciutadania.