El darrer informe de Minsait, companyia d'Indra, sobre Maduresa Digital 2024, constata l'alt grau d'adopció de la intel·ligència artificial per part de les organitzacions, sobretot en àmbits de creixement tan rellevants com la indústria, el consum, el món tèxtil o el sector farmacèutic a Catalunya. De fet, el 36% de les organitzacions ja estan desenvolupant els seus plans d'intel·ligència artificial per sumar-se a una revolució que mostra una eclosió de casos d'ús, sobretot d'IA generativa, en etapes molt més primerenques que altres tecnologies emergents.

En línies generals, les organitzacions que ja s'han llançat a la carrera per la IA ho han fet per incorporar aquest recurs a la seva eficiència operativa (el 72 %); millorar la presa de decisions (34 %) o fer evolucionar l'experiència dels clients i usuaris interns (31%). Algunes premisses per a l'escalat de la IA són la incorporació de la ciberseguretat o l'ètica i envoltar-se d'aliats i hiperescaladors que permetin accelerar el procés; entre les limitacions, hi figuren la manca de professionals qualificats, l'absència de visió estratègica o les preocupacions per la normativa.

Segons recorda Leticia Gómez Rivero, responsable d'Estratègia i Govern d'IA a Minsait, “la normativa europea AI Act que s’acaba d’aprovar facilita orientacions útils per a l'adopció d'una intel·ligència artificial ètica i segura: comptar amb supervisors dels sistemes, arquitectures que facilitin l'auditabilitat, mecanismes contra atacs a dades o IA. Aquestes línies han de formar part de les consideracions estratègiques quan s'aborda un pla d'adopció d'IA”. En línies generals, segons l'informe Ascendant, les organitzacions que ja s'han llançat a la carrera per la IA ho han fet amb la motivació d'incorporar aquest recurs a la seva eficiència operativa (el 72 %); millorar la presa de decisions (34%) o fer evolucionar l’experiència dels seus clients i usuaris interns (31 %). També s'aprecia una eclosió de casos d'ús, sobretot IA generativa, en etapes molt més primerenques que altres tecnologies emergents. Lluny d'eclipsar la seva versió tradicional, en què encara hi ha molt de valor per capturar, la IA Generativa s'ha convertit en el multiplicador per a la implementació de casos d'ús i accelerar-ne l'arribada a les empreses. Les companyies de tots els sectors comencen a capturar el valor de la IA, i n'impulsen el potencial en els processos més estratègics.

Si entrem en el detall, durant la darrera dècada, la indústria tèxtil i de la moda catalana va representar el 30 % de les exportacions totals d'Espanya i es va consolidar com un sector en creixement continu amb prop de 15 milions d'euros de facturació anuals. Un nínxol d'oportunitat en què el 47% de les empreses de consum i retail ja utilitzen la IA per a la fabricació de productes i el 20 % ja l'han incorporat als seus plans estratègics. L'eficiència i l'optimització de processos interns és un dels aspectes més importants per al 77 % de les organitzacions, que recorren a aquest recurs per fer-los evolucionar. “En aquest sector, amb focus en l'eficiència, cobra especial rellevància el mesurament del retorn de la intel·ligència artificial o Return On Intelligence en forma d'estalvis econòmics o de temps: consum ajustat de material o d'energia, rapidesa, vigilància de la qualitat del producte. Aquest mesurament permet extreure tot el valor de la IA”, indica Leticia Gómez Rivero.

La indústria catalana

Tanmateix, si hi ha un sector a Catalunya que concentra la major part de la producció espanyola, aquest és el de Farma. Segons dades recents de Farmaindustria (la patronal nacional d'indústries farmacèutiques), aquesta comunitat autònoma agrupa 79 fàbriques dedicades a la producció de medicaments, xifra que representa el 45 % del total del sector farmacèutic espanyol. Un sector tan lligat a la innovació que no pot ignorar les tecnologies que contribueixen a una millor evolució d'operacions i resultats. La meitat d'aquestes companyies ja tenen programes per a la gestió del canvi, tot i que el 17 % de les empreses farmacèutiques encara no han implantat cap cas d'ús relacionat amb la IA. Entre les principals motivacions per apostar per aquest tipus de digitalització, el 67 % de les firmes enquestades assenyala que l'explotació de dades per a la presa de decisions és una de les principals motivacions.

En aquest sentit, relacionat també amb la investigació i la innovació, l'Informe Ascendant mostra l'interès d'una de cada dues organitzacions del sector sanitari per la IA a fi de millorar la seva eficiència i optimitzar els processos interns. En aquest sentit, cal destacar també que el 41% de les entrevistades esmenten valors com la millora del coneixement i la relació amb el pacient entre les principals motivacions per a l'adopció de la intel·ligència artificial. També en el sector Serveis, amb una forta presència regional, quatre de cada deu empreses centren els seus esforços en l'aplicació de la IA per a la gestió d'informació, el 37 % la fa servir per al desenvolupament propi de ciberseguretat i un 36 % ja la utilitza per optimitzar la cadena d'operacions.

Per la seva banda, l'ecosistema turístic i de viatges, que avui ja representa el 12 % del PIB i gairebé el 14 % de l'ocupació de Catalunya, incorpora també aquesta digitalització de manera avançada i sense pausa. És tal el seu impacte que un 80% de les empreses turístiques ja utilitzen la IA en algun àmbit concret de la seva operativa diària. I en l'àmbit energètic, el 39 % de les empreses dedicades a l'energia i les utilities dedica recursos suficients a la integració de la intel·ligència artificial.