Quin paper juga la intel·ligència artificial a les companyies? I al sector de la salut? A partir d'aquesta pregunta, Xavier Palomer, Chief Growth Office de XRHealth; Eric Mourin, Chief Technology de Aimentia; i Ricard Castellet, Head of Digital Transformation de Laboratorios Gebro Pharma, han debatut sobre el rol de la IA en els negocis i com s'estan adaptant les seves empreses després de la seva implementació. En el marc del BBVA ON-IA Summit, i en una taula moderada per la directora de Desenvolupament Corporatiu d'ElNacional.cat, Rat Gasol, els tres experts han defensat que "la IA ha arribat per quedar-se" i que, a la llarga, serà una bona eina per detectar factors relacionats amb la salut.
"La IA ha de ser humana"
"Des de la salut laboral fins als mètodes de prevenció, passant pel benestar dels treballadors i de les persones més grans, la IA farà millorar als ciutadans i a la societat en general", ha defensat Castellet, que ha agregat que "estem en una era en què acabarem amb alguns problemes que tenim actualment com és la soledat". En aquest sentit, ha indicat que "les persones interessades en aquesta tecnologia no hem vingut a fer por, sinó a potenciar les eines i a incrementar les capacitats dels nostres equips". Així, ha advertit que "hem de ser conscients que aquesta tecnologia canviarà, per bé, la nostra manera de treballar" i ha afegit que "augmentarem les capacitats dels equips a l'hora de treballar".
En una línia similar ha parlat Mourin, que ha defensat que la intel·ligència artificial ha de ser humana i, alhora, que no busca la substitució de les persones, sinó el seu empoderament. "La IA Generativa va directament al pacient. El primer contacte sempre ha de ser humà i a partir d'allà anar agregant eines".
Pedagogia, coneixement i empoderament
Per la seva part, Palomer ha explicat la seva experiència a l'empresa amb la implementació de la IA. De fet, fa un temps es van adonar que, quan hi havia una situació crítica en el negoci, es reaccionava amb pànic. Després d'analitzar els múltiples casos, van decidir crear un xat amb IA amb totes les polítiques de la companyia, els centenars de pàgines de documentació i els objectius que tenien per millorar aquestes reaccions. "Gràcies a aquesta tecnologia, ara, en una situació de crisi, sabem com reaccionar. Així que sí, sabent-la utilitzar, la IA ens ha facilitat molt els processos en el negoci". Amb tot, l'expert ha finalitzat dient que "la intel·ligència artificial millorarà els processos de les empreses, les teràpies amb els pacients i el dia a dia dels professionals, però sense deixar de banda l'educació i la pedagogia", i ha apuntat que, a més, millorarà les teràpies de cara a futur.
En conclusió, els tres experts són optimistes amb la tecnologia i el binomi IA i empresa, alhora que reclamen "deixar de tenir temor del desconegut". "La tecnologia no destrueix, més aviat al contrari", però han assenyalat que és fonamental la pedagogia. "La clau de la intel·ligència artificial és que arribi a facilitar la vida a les empreses fins al punt d'empoderar-les tant a elles com als professionals que la integren, ja que la IA és una eina de col·laboració," han acabat.