Un dels grans reptes que ha d'afrontar el sector de la logísitica és l'arribada de la Intel·ligència Artificial (IA). El darrer informe de Randstad assenyala que la implementació de la IA reduirà en un 9% les tasques desenvolupades per l'ésser humà en els propers tres anys, i augmentarà la demanda de perfils relacionats amb IA i machine learning. Alhora, es reduiran els treballs de caràcter administratiu i comptable.

Així doncs, la IA transforma els llocs de treball, en genera d'altres, però també cal tenir en compte els que destrueix. D'altra banda, hi ha un repte transversal en l'atracció i la retenció de talent , sobretot entre les generacions més joves. És fonamental potenciar la flexibilitat, la conciliació, l'equitat d'oportunitats i la formació per posicionar-se com a companyies atractives , potenciar la seva marca ocupadora i mitigar la rotació de l'ocupació. Per segments, la meitat dels empleats logístics es va dedicar el 2023 al transport de mercaderies, un terç es van ocupar en llocs d'emmagatzematge i activitats annexes al transport i el 17% restant a activitats postals i de correus.

La IA s'adapta a la normativa laboral actual?

Però més enllà de la IA, cal entendre el context polític per veure també les aplicacions d'aquestes en un context que ja és palpable. D'una banda, el fenomen dels fixos-discontinus ha arribat amb força a la logística, i ja arriba a màxims històrics del 3%. El 90% dels contractes del sector a l'últim trimestre del 2023 són indefinits , una xifra que escala fins al 95% en el cas del transport de mercaderies. Així, la temporalitat es xifra en el 10%, reduïda significativament arran de la reforma laboral. L'informe elaborat per Randstad Research mostra que l'activitat logística és un sector majoritàriament masculí, amb 648.000 homes davant de 188.000 dones, cosa que representa un 77% i un 23%, respectivament, de la quota total . Tot i això, l'ocupació femenina mostra un important creixement interanual, tant en Transport de mercaderies com en Activitats postals, amb increments respectius del 2,7% i del 7,7% en les últimes dades analitzades. Un aspecte que també pot veure's, a mig termini, assolint més igualtat gràcies a la IA.

Catalunya, líder en el canvi

Per la seva banda, Catalunya registra 152.958 professionals que treballen al sector logístic al tancament del quart trimestre del 2023, tant en l'activitat de Transport de mercaderies, Emmagatzematge i activitats annexes al transport i Activitats postals i de correus. D'aquesta manera, Catalunya concentra el 18,1% de tots els ocupats al sector com a líder, seguida de Madrid, i Andalusia, amb el 14,6%. Si analitzem més en profunditat, ens trobem que, al segment de Transport de mercaderies, que representa el 2,1% de l'ocupació total, Catalunya està al capdavant amb el 18,7% dels ocupats del país . El segueixen Andalusia (16,8%), el País Valencià (14,5%) i Madrid (10,5%), i entre les quatre concentren el 60% dels treballadors d'aquest segment. A l'Emmagatzematge i activitats annexes al transport, que ocupa a l'1,3% del total de treballadors d'Espanya, les comunitats que tenen més influència són Madrid i Catalunya , amb un 23,6% i 19% respectivament.