L'entrevista ON-IA d'aquest dissabte, Dia Internacional de la Dona, el dediquem a conèixer un perfil que casa amb les reivindicacions que encara avui la societat ha de fer per trencar la bretx entre sexes: Jacqueline Neef, responsable d'IA Generativa dins de l'equip de Data Science de N26, un banc online que neix el 2013 per millorar la relació de les persones amb els seus diners. Amb seu també a Madrid, fins ara compta amb 8 milions de clients, sota la premissa de donar la llibertat de gestionar els diners com cada un vulgui des d'un telèfon mòbil. També compten amb llicència bancària europea i creuen que el futur immediat passa per una banca digital, intuïtiva i transparent. Una entrevista on analitzem el seu perfil, però també coneixem el sector de les finances digitals aplicat amb IA.
"La nostra tecnologia fa més confiança que el model de banca tradicional"
Quan parlem que la digitalització als bancs és important tenir en compte que l'aspecte físic no existeix, una tendència de tots els bancs actualment. Com aconseguim el repte de ser digitals, però sense perdre les virtuts que tenia el presencial?
Apostant per la ciberseguretat i reforçant l'atenció al client des de tots els seus vessants. Per tot això, utilitzem tecnologia avançada de machine learning per prevenir i també detectar aquests riscos. D'aquesta manera prevenim que delinqüents no puguin obrir un compte bancari, detectem activitats sospitoses utilitzant models en machine learning i també protegim les transaccions amb targetes. Aspectes que la banca tradicional no ofereix. Ens resulta molt útil utilitzar algoritmes de machine learning per identificar patrons, si anem al mètode anterior ens seria impossible.
"N'hem invertit més de 100.000,000 d'euros en ciberseguretat"
És la vostra prioritat més important ara mateix?
Et donaré una dada: n'hem invertit més de 100.000,000 d'euros en els últims dos anys en compliment, des d'infraestructura fins a equips per evitar fraus, blanqueig de capital o delictes financers. I part d'aquest esforç ha vingut pels sistemes avançats d'intel·ligència artificial.
Les múltiples notícies sobre estafes fan que el client desconfiï d'un missatge de mòbil, una trucada o fins i tot un correu electrònic. Com es guanya la confiança de tots ells davant del panorama actual?
És veritat que els bancs vivim d'aquesta seguretat. I d'aquesta confiança que aportem al client. I tot això va molt més enllà de simplement complir una regulació, que també és una part important en general. Nosaltres, com a neobanc, el que intentem és trobar un equilibri molt bo entre brindar una seguretat molt alta, però alhora tenir una experiència d'usuari agradable per millorar aquesta experiència que potser la banca tradicional no té.
Consideres que la gent sap diferenciar una banca tradicional d'una com la vostra?
Des dels començaments de la banca digital, ens hem defensat. És veritat que tenim un avantatge com a banc digital, perquè en tot el que tot el que fem, la tecnologia és molt present i, per tant, la seguretat és un plus que tenim. La responsabilitat major és protegir els nostres clients.
La IA, com us ajuda?
Tenim una avaluació dinàmica de riscos. Dins de la nostra plataforma, d'on utilitzem més de 400 punts de dades per detectar patrons sospitosos com el frau amb targetes. També tenim un model especial especialitzat que utilitzant un protocol online, facilita les transaccions i si hi ha alguna sospita, s'obre un procés de reconfirmació a través de l'app i d'aquesta forma hi ha diversos mecanismes de seguretat. Per resumir, la IA afectarà a tots els camps a curt termini, però sobretot en l'experiència bancària del client. Tenim eines principals que ja hem esmentat anteriorment, com el machine learning per a bàsicament prevenció de la delinqüència financera. Però, alhora, els delinqüents també la utilitzen. Es tracta d'un joc interminable del gat i el ratolí, però posar-lo freno amb les eines més innovadores. D'altra banda, veiem que amb la intel·ligència artificial podem tenir una millora significativa en impressionar milions d'interaccions que tenim amb clients en l'apartat de la seva atenció.
"Els homes han de ser aliats de les dones dins les empreses"
En el marc del 8 de març, existeix una bretxa gran entre home i dona dins de les finances i més concretament, el camp de la tecnologia?
Dins del sector financer i tecnològic encara hi ha una forta presència present masculina i això continua sent així. Potser està canviant una mica, però sobretot en càrrecs directius, encara veiem molta presència masculina. Des de N26 impulsem molt la diversitat de qualsevol classe de gènere i la igualtat d'oportunitats. També comptem amb diferents campanyes de conscienciació per connectar, educar... Però des del meu punt de vista, el més important seria tenir companys o caps homes dins de les empreses que siguin aliats i que ens donin suport a les dones amb bon rendiment i amb talent.
Interessant aquesta última reflexió...
També veig superimportant recolzar a les generacions joves. I sobretot animar les dones joves a aventurar-se i estudiar enginyeria informàtica o matemàtiques aplicades o altres disciplines relacionades. Tot es basa a atrevir-se perquè la veritat que hi ha treballs molt interessants, hi ha moltes oportunitats i, a poc a poc, som més. Us animo i t'agraeixo que ens donis visibilitat.
Quin paper pot jugar la IA en aquesta bretxa encara existent?
La tecnologia es deu plantes de manera responsable i ètica. I aquí incloc el paper de les empreses, però també de la regulació, no en l'àmbit europeu, també a escala internacional, i s'han de garantir pràctiques ètiques i transparents. En N26 comptem amb un comitè d'ètica just per a la intel·ligència artificial. I l'hem d'aplicar dins de cada camp: els nostres models, les nostres dades, les nostres avaluacions... Que representin tots els gèneres, races, comunitats i crec que aquesta serà la clau de l'èxit.