Laura Gutiérrez i Noé Casas, participants del programa d'emprenedoria de la UOC EduTech, van presentar el passat mes de maig el projecte Langtern, dirigit a professorat d'idiomes. Langtern és una plataforma que permet als professors elaborar el seu propi material docent fàcilment i ràpidament gràcies als seus motors de cerca de contingut i d'intel·ligència artificial (IA). La plataforma ofereix una base de dades de material en línia, com ara vídeos de YouTube, notícies i històries curtes, que es pot localitzar per paraules clau o nivell de dificultat. El motor d'IA permet crear exercicis automàticament a partir del material esmentat, i l'aplicació mòbil i el web faciliten que l'alumnat faci els exercicis. El model de negoci d'aquest projecte es basa en la subscripció mensual. Els fundadors expliquen que participar a l'SpinUOC els ha permès contribuir a l'apoderament del professorat de llengües amb una eina que en facilita el treball i el fa més eficient.
Quines eines ofereix?
Així doncs, la tasca al professorat d'idiomes amb eines que integren la intel·ligència artificial per preparar de manera més eficient les classes és un dels objectius de Langtern. El projecte va sorgir, segons expliquen els autors, amb la intenció de "cobrir la necessitat d'un dels fundadors com a estudiant de xinès". Aquesta necessitat naixia pel fet que "cap aplicació era realment útil per ajudar a fer el salt del nivell del llenguatge dels llibres de text al del material real". Aquest cofundador del projecte és programador i té un doctorat en intel·ligència artificial, així que "es va fer la seva pròpia aplicació".
En iniciar el projecte i explorar la situació del mercat, els seus autors es van adonar ràpidament que la majoria d'estudiants d'idiomes "no perceben suficient valor en les aplicacions d'idiomes per pagar per elles". Les autores de Langtern consideren que la seva competència resideix en els llibres de text, però també en les plataformes de material docent d'idiomes. "En tots dos casos, el material és enllaunat —apunten—, textos que utilitzen un llenguatge simplificat, amb un contingut d'interès reduït i nul·la adaptació als estudiants". Defensen que la seva aplicació ofereix als professors d'idiomes "el control creatiu de les seves classes, i posa al seu abast eines per trobar fàcilment contingut real del tema que desitgin i del nivell que necessiti el seu estudiantat, a més d'una IA que prepara aquest material automàticament a partir del contingut seleccionat".
Indiscutiblement, un dels aspectes clau d'aquest projecte és la integració de la intel·ligència artificial. "És una part clau en la nostra proposta de valor", subratllen. Els autors del projecte creuen que "es parla molt que la IA reemplaçarà els professors d'idiomes", però en comptes d'aquest enfocament, aposten perquè "la IA sigui el que els empoderi". "Gràcies a ella i a través de Langtern, els professors poden desenvolupar tot el potencial d'adaptació que una classe d'idiomes pot oferir a l'estudiant", afegeixen. En aquests moments, el projecte està en plena "ebullició comercial", en un procés de captació de primers clients, fase que afronten en millors condicions "gràcies en gran part a la visibilitat que ens va aportar tenir un estand en el 4YFN dins del Mobile World Congress 2024 de la mà de la UOC".