L'electrificació de l'automoció a Europa havia pres com a referència Elon Musk. De fet, Tesla ha estat la marca de cotxes que ha batut rècords de matriculació l'any 2024, però el lligam del magnat amb el president dels Estats Units, Donald Trump, ha coincidit amb una caiguda de la seva popularitat al conjunt de la Unió Europea i una davallada del valor dels seus vehicles.

Alemanya i França no se'l creuen

Les primeres dades de vendes de cotxes de gener, dibuixen un panorama alarmant per a Tesla. Les vendes estan caient a França, Alemanya i el Regne Unit, tots països rics que són mercats clau per als vehicles elèctrics de Tesla. Després d'un gran error financer, és només un problema més per al fabricant d'automòbils. Les vendes de Tesla van caure al voltant d'un 13% a Europa a finals del 2024, però tan sols les primeres setmanes d'enguany, l'escala del problema és molt més gran. A França, les vendes de Teslas nous van caure un 63%, mentre que les vendes totals de cotxes al país van caure només un 6%, amb les vendes de vehicles elèctrics que van caure només un mig per cent. Alemanya ja semblava un terreny perdut per a Tesla: la seva caiguda del 41% el 2024 va representar la majoria de les vendes perdudes de Tesla a tot Europa. Això ha de fer que la caiguda del 59% de les vendes de Tesla alemanya registrada durant el gener sigui encara més dolorosa en els comptes de pèrdues i guanys.

A l'altra banda del Canal, la indústria automobilística britànica acaba de publicar les seves dades de vendes del gener. Aquí, les vendes de Tesla van caure amb menys precipitació, només un 12%.  Tanmateix, les vendes de vehicles elèctrics de bateries van ser un 35% més altes al Regne Unit al gener del 2025 que el del 2024. El pastís està creixent, però Tesla n'està menjant cada cop menys. De fet, cap Tesla va escalar a la llista dels 10 millors venuts del Regne Unit el mes passat, cosa que ha passat habitualment en el passat, tot i que això pot ser degut a tenir només dos models a la venda a la majoria dels mercats. També s'han registrat grans descensos a Suècia (44%), Noruega (38%) i els Països Baixos (42%), encara menys a Espanya tot i que les dades no són tan rellevants, (26%).

La gamma de models limitada i obsoleta de Tesla és, sens dubte, un factor que contribueix a les seves poques vendes a Europa, i la companyia ha d'esperar que el model Y modelat recentment pot estimular més trànsit a les seves sales d'exposició. La seva inversió en el Cybertruck no serveix de res a la regió, ja que la camioneta revestida d'acer és massa gran i pesada per utilitzar-la amb un carnet de conduir normal i no s'ajusta a la normativa de legalitat viària. Però el comportament del conseller delegat de Tesla, Elon Musk, també podria ser el culpable de gran part del disgust d'Europa pels seus cotxes. Darrerament, Musk s'ha inserit repetidament en la política europea per crear friccions i promoure les seves causes d'extrema dreta . Allà, almenys, sembla que els compradors de cotxes poden estar farts d'ell.

Musk, sense popularitat

Segons una enquesta de YouGuv, el 71% dels enquestats d'ambdós països van compartir una opinió negativa sobre Musk. La puntuació de popularitat del CEO de Tesla va ser del 19% a Alemanya i del 18% al Regne Unit. A Alemanya, el 73% dels enquestats va considerar inacceptable l'intent de Musk d'influir en les eleccions. Aquesta xifra era del 69% al Regne Unit.

Una enquesta de finals de gener realitzada pel lloc web de revisió d'EV Electrifying.com va mostrar que el 59% dels propietaris britànics de vehicles elèctrics, i els que intenten comprar un vehicle d'aquest tipus, van dir que la influència de Musk els dissuadiria de comprar un Tesla. La proporció de suecs amb una visió positiva de Tesla va caure a l'11% en una enquesta Novus realitzada després de la presa de possessió de Trump, per sota del 19% en una enquesta similar realitzada del 15 al 17 de gener, segons l'agència de notícies sueca TT.

Alguns experts pensen que les opinions de Musk estan perjudicant la marca Tesla. "La influència de Musk en la marca s'està polaritzant cada cop més, empenyent molts compradors a mirar cap a un altre lloc", va dir Ginny Buckley, CEO d'Electrifying.com. "Amb més de 130 models de vehicles elèctrics convencionals ara disponibles al Regne Unit, en comparació amb només 25 el 2020, la competència mai ha estat tan ferotge i Tesla ja sent la pressió", afegeix.

Musk, en números vermells

Després d'aconseguir un valor net de més de 486.000 milions de dòlars al desembre, la riquesa d'Elon Musk s'ha enfonsat per sota dels 400.000 milions de dòlars per primera vegada el 2025. Tesla, d'on Musk obté al voltant del 60% de la seva riquesa, ha tingut un any abismal. La disminució de la demanda i la contínua incursió controvertida de Musk en la política han ajudat a reduir les accions un 27%.

Elon Musk ha perdut prop de 90.000 milions de dòlars de la seva riquesa en menys de dos mesos, fet que ha fet que el seu patrimoni net estigui per sota dels 400.000 milions de dòlars per primera vegada aquest any, segons l'índex de multimilionaris de Bloomberg, ja que Tesla resisteix una caiguda de les accions de dos dígits. En paral·lel, dels negocis de Musk no s'aturen. Per aquest dilluns, ha anunciat que llançarà el nou Grok 3, una intel·ligència artificial que assegura esdevindrà la millor del planeta Terra. Més enllà de les qualitats que pugui tenir, caldrà posar a la balança quina repercussió negativa acaba tenint la seva figura en els seus negocis.