La desena edició de la Setmana del Talent Audiovisual, impulsada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, ha reunit els representants de les principals entitats públiques i privades del sector audiovisual per debatre sobre la transformació que viu el sector audiovisual gràcies a tecnologies com la IA, els platós virtuals i la producció remota. En l’acte s’ha analitzat com aquestes innovacions s’incorporen al sector a través de projectes estratègics com el Catalunya Media City i el Parc Audiovisual de Catalunya.

Tots els agents s’han mostrat optimistes amb el futur de l’audiovisual català i han coincidit en què la col·laboració publicoprivada és clau perquè esdevingui referent internacional. Per al president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, “la indústria creativa i de continguts funciona sobre un substrat tecnològic. Per aquest motiu és tan important tirar endavant projectes com el Catalunya Media City, tenint en compte la perspectiva tecnològica que permeti a la industria audiovisual Catalunya posicionar-se com un referent internacional.”

La sessió “Les infraestructures i tecnologies de l’estratègia audiovisual catalana” ha comptat amb la participació de Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya; Marc López, director del programa Catalunya Media City; Mª Carmen Fernández Tallon, Chief Innovation Officer de MediaPro; Natàlia Prats, directora d’Infraestructures Digitals i Tecnològiques a 3cat; Xavier Cubeles, investigador a Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya; Cristina Brandner, gerent del Parc Audiovisual de Catalunya, i la periodista Xantal Llavina, com a moderadora.

En aquesta jornada també s’ha presentat l’informe “Noves tecnologies aplicades a platós i infraestructures audiovisuals per a la producció”. Xavier Cubeles ha explicat que la conclusió a la que han arribat és que hi ha dos nodes clau: els espais de producció i serveis tècnics audiovisuals i els serveis cloud, data centers, telecomunicacions i connectivitat.

Com hem de concebre un plató?

L’estudi també ha identificat una sèrie de reptes als quals s’enfronta l’audiovisual català: corregir la insuficient oferta de platós de dimensions grans i d’alta gamma a Catalunya, i mantenir i reforçar l’oferta de platós de nova generació. “Perquè aquests platós puguin desplegar tot els seu potencial cal enfortir la seva demanda. Cal garantir activitat de producció de dins i fora de Catalunya i configurar així una oferta cada cop més diversificada”, assegura Cubeles. L’altre repte que identifica l’informe passa per coordinar estratègies d’impuls d’aquests espais impulsant estratègies de col·laboració públicoprivades.

En aquesta línia, Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya, ha assegurat que per impulsar la indústria cal una base tecnològica, amb equipaments com, per exemple, els platós virtuals. “Però també necessitem tot un ecosistema empresarial, i a Catalunya tenim una mostra de totes les tipologies d’empreses que necessita la cadena de valor de l’audiovisual”. Rutllant també ha insistit en la internacionalització perquè tot això sigui possible: “Necessitem atraure tota la indústria audiovisual, amb molt de focus en tot el que sigui tecnològic: que tinguin centres de recerca aquí, que treballin amb talent d’aquí. I això passa justament per polítiques actives per impulsar projectes com el Catalunya Media City”.

Catalunya Media City, un projecte clau

En la seva intervenció, el director del programa Catalunya Media City, Marc López, ha explicat que la primera actuació d’aquest hub audiovisual, la Nau Turbines, ha de ser un equipament públic per a formació, innovació i experiència, que ofereixi suport integral a la cadena de valor del sector audiovisual i digital. La licitació per al projecte arquitectònic segurament es resoldrà entre finals d’any i inicis de 2025. Tot apunta que “l’any 2028-2029 l’edifici Turbines ja sigui una realitat”, segons Marc López.

La Setmana del Talent Audiovisual acull també activitats com la taula rodona “La ficció inclusiva des de la creació d’històries” o una tertúlia sobre nous perfils professionals amb la participació de dues expertes en coordinació d’intimitat i dues ecomanagers. A més, com ja és habitual, aquesta setmana tindrà lloc el Pitching Audiovisual Universitat-Indústria, una iniciativa pionera a Europa que ajuda a donar vida a projectes innovadors del talent universitari. En aquestes sessions s’atorgaran 5 premis de 2.000 euros i una mentoria  per categoria. Aquest any com a novetat es lliurarà un premi especial d’Indústria on 7 empreses del Clúster donaran els seus serveis en tota la cadena de valor d’una producció: Benecé, Metropolitana, Antaviana, Deluxe, Ovideo, BOS I Only Postproduction.