Pol Baladas va irrompre en el món de la IA quan encara era un menor d'edat. A les portes d'entrar a la universitat, va crear una eina per estudiar millor la selectivitat, anomenat el google de les PAU, s'anomenava selectivitat.cat, escollies l'eina que volies estudiar i a través d'un cercador que ja funcionava amb IA. "Vem analitzar fins als 300.000 documents en pdf que hi havia des de l'any 1999 i obries l'exercici que volies i practicaves amb tot allò que estigués relacionat amb la matèria que t'interessava. Aquella experiència em va servir d'aprenentatge", afirma Baladas en una nova Entrevista ON-IA d'Aleix Valls.

Posteriorment, veient com s'apropava la IA, el CEO de Fermat va pensar que la creació d'eines informàtiques canviaria. "Tenim molta idea com fer edificis, però de software tan sols fa 60 anys que en fem. I, en la meva època ja universitària vaig detectar que aquest aspecte canviaria i, juntament amb uns amics, vam crear un laboratori. Ràpidament vam detectar el boom del ChatGPT i vam concloure que en el món de l'empresa hi hauria moltes oportunitats. D'aquí se'n deriva Fermat", conclou.

Què és Fermat?

Amb el nou univers d'aplicacions i solucions, Fermat s'orienta amb un aspecte concret: "Tothom vol IA, però ningú sap com i com fer-ho servir, ens trobem amb aquesta necessitat per part d'empreses. I la segona tesi és que si els humans fem eines, hi ha molts casos d'ús dins les empreses que fins a dia d'avui no calia fer un software per casos molt petits, però això ha canviat ara amb els models de llenguatge i generació d'imatge. Val la pena desenvolupar software per una empresa o departament concret". Amb aquesta narrativa, "ajudar a crear eines IA per a empreses", detecten oportunitats de millora. Unes oportunitats que van complementades d'una ajuda en xarxes socials i crear el vestit a mida que cada client necessita.

De la mà amb Desigual

Però l'especialització de Fermat ha anat més enllà i està orientat, especialment, en el món del retail i la moda. Clients com Desigual ja utilitzen Fermat per aplicar la IA en les seves creacions: "Desigual té un departament d'innovació tan boig com els dissenys que crea i per això trobem l'encaix amb aquells que realment creuen amb el canvi". Malgrat tot, sempre hi ha aspectes que el client exigeix no córrer riscos: en l'apartat de la tecnologia, l'exigència de la seguretat és màxima, però també que cap usuari pugui veure les generacions d'altres. La sorpresa és un punt a favor. Una altra exigència és la legalitat, el copyright: "Les imatges generades amb IA són de qui les crea, de l'usuari, per falta de regulació". Així doncs, la responsabilitat de l'usuari també recau en l'autor intel·lectual. Des d'ON-IA et recomanem escoltar aquesta entrevista per trobar un cas d'èxit en entorns digitals a casa nostra.