Precisió, agilitat i immediatesa: els ingredients principals de la recepta per fer més eficient una empresa de la mà de la intel·ligència artificial. Aquesta és una de les principals conclusions que Rosa Martínez, AI Delivery Head CaixaBank Tech; Sergio Jovani, Chief Technology Officer ScentXP by PUIG; Elisabet del Valle, CEO Onalabs i Fernando Asenjo, co-leader en solucions IA Generativa Allianz, van exposar aquest dijous durant la presentació d'ON-IA, el nou vertical d'ON ECONOMIA enfocat la intel·ligència artificial. Entre els temes a debat, moderat pel director d'ON ECONOMIA, Xavier Alegret, va sortir l'aplicació d'aquesta disciplina dins les seves companyies, com l'utilitzen, com els ajuda en el dia a dia, els reptes a futur i els llocs de feina.
"Fa anys que dins del sector bancari treballem amb la IA amb l'objectiu de millorar la satisfacció dels nostres clients i empleats", va assegurar Martínez, qui va explicar que la clau de la IA és la seva agilitat: "Tenim respostes més precises i personalitzades i ens ajuda a dinamitzar i accelerar les tasques del dia a dia".
En una línia similar es va expressar Jovani, qui va afegir que, des de Puig, la IA ajuda els usuaris a explorar fragàncies, a entendre les seves preferències olfactives i a processar la documentació. "Amb la IA podem oferir un acompanyament més personalitzat, adaptat i més humà. A més, la IA facilita la feina al client en la seva presa de decisions a l'hora de comprar, fet que a nosaltres també ens beneficia". Pel que fa a l'empresa com a tal, Sergio Jovani va argumentar que la IA els dona un cop de mà per processar totes les dades. "Gràcies a eines com la intel·ligència artificial podem processar un alt volum de documents, una feina pesada i de poc valor que amb la IA ens estalviem, podent donar tasques de valor als nostres treballadors".
"S'ha de veure la IA dins les empreses com un copilot"
"En el camp de la salut ens vam trobar una sèrie de limitacions i amb la IA hem pogut trencar aquestes barreres", va defensar del Valle. Des d'Onalabs van descobrir que la suor era un biofluid i que se'n podia extreure molta informació per poder millorar la medicina de prevenció, la personalització i la precisió pels usuaris. "Gràcies a la intel·ligència artificial, el pacient es pot evitar visites al metge, punxades o anàlisis constants. Nosaltres recollim informació en temps real, i sense la IA hauria estat impossible", va comentar. "Ens trobem en una etapa apassionant, plena de reptes, i el que volem és contribuir com a empresa a aportar rigorositat, dades científiques i la validació".
Des del punt de vista d'Asenjo, les empreses de gran mida van poder posar la casa en ordre gràcies a aquesta disciplina. "S'ha vist la IA com una nova forma d'entrenar les dades, s'ha redefinit tota la indústria i no es pot veure com un enemic. La IA generativa és un copilot per a moltes companyies i per a molts sectors. Es poden automatitzar processos gràcies a ella i guanyar productivitat".
"Amb la intel·ligència artificial som més eficients"
Sobre com utilitzen la intel·ligència artificial a les empreses, des del camp bancari fan servir la IA en diferents àmbits, especialment en les àrees de prevenció de frau i seguretat. "Processem documentació, la segmentem, la identifiquem i n'extraiem el més rellevant. Aquesta eina ens permet reduir moltes tasques que fins ara es feien de forma manual", explica Martinez. Unes idees similars van exposar la resta de ponents, que van concloure que l'automatització de processos i l'augment de la productivitat han estat la "clau" dins les empreses. "Gràcies a la IA som més eficients".
La IA i els llocs de feina
Preguntats per si la IA podria arribar a ser un risc per a les companyies, Jovani va confirmar que sí. "Es destruiran llocs de treball, però la intel·ligència artificial no ve a reemplaçar-nos, sinó que ve a treure'ns feina. La IA és a tot arreu i cal entendre que alguns llocs de feina desapareixeran, però molts d'altres es transformaran i caldrà adaptar-se". Des d'Onalabs van assegurar que "el 70% dels treballadors que tenim actualment preveiem que es dediquin a alguna cosa d'intel·ligència artificial en un futur i ens haurem d'adaptar". Finalment, més enllà de reemplaçar tasques o treballadors, també es va parlar d'especialització. "Una cosa que és clara és que falten professionals més específics, així que la IA no destruirà res, sinó que ens haurem d'adaptar a aquestes noves necessitats", va acabar Asenjo.