L'Organització Interprofessional Làctia (InLac) suma la intel·ligència artificial en el seu dia a dia per tal de promoure els productes que representa i, especialment, el formatge. La setmana que ve, des de Madrid, es presentarà el seu avenç més disruptiu en la promoció dels formatges espanyols: QI, un assistent virtual impulsat per intel·ligència artificial. Així doncs, QI està dissenyat per ajudar els consumidors a descobrir l'àmplia i diversa oferta de formatges que es produeixen a Espanya, on n'hi ha més de 150 varietats diferents. La seva missió és relacionar la personalitat d'usuaris amb formatges d'Espanya.

A través d'una anàlisi de personalitat i una sèrie de preguntes, suggereix els tipus de formatges que podrien ser del gust de cada persona i els ordena en una taula de formatges adaptada. L'esdeveniment estarà dirigit per la cofundadora d'OdisseIA i experta de l'Observatori d'Intel·ligència Artificial del Parlament Europeu (EPAIO) Idoia Salazar, que, després de finalitzar la presentació i la demostració de les funcions de QI, participarà en un col·loqui sobre els beneficis d'aplicar la intel·ligència artificial a l'alimentació. Esteban Diba (L'IAS), creador de contingut especialitzat en la matèria, i representants del sector lacti també intervindran en aquest simposi informatiu. 

Refinar el gust gràcies a la IA

La disrupció de la IA en el sector alimentari és una evidència. Cada any, als Estats Units es llença el 30% de tots els aliments i begudes , equivalent a 48.300 milions de dòlars. La gestió ineficient de l'inventari, la mala optimització dels horaris de lliurament i les previsions de demanda inexactes augmenten la probabilitat de malbaratament. En conseqüència, una gestió exitosa de la cadena de subministrament ja no és un avantatge empresarial competitiu sinó una necessitat. Al mateix temps, el consumidor és cada cop més exigent, preferent opcions d'alimentació més personalitzades, ràpides i assequibles. La bona notícia és que la intel·ligència artificial en la fabricació d'aliments pot abordar aquests i altres reptes.

Mitjançant el seguiment de paràmetres com la temperatura, la pressió i el rendiment, la tecnologia d'IA detecta anomalies i genera alertes predictives. Això permet als fabricants programar el manteniment, evitant avaries inesperades i optimitzant la utilització dels equips. Les eines basades en IA ajuden les empreses a entendre les preferències individuals, les restriccions dietètiques i els requisits nutricionals. D'aquesta manera, els fabricants desenvolupen productes alimentaris personalitzats que atenen les necessitats específiques dels consumidors.