En un petit racó de la immensa fàbrica de Thyssenkrupp en aquesta ciutat industrial, un enginyer parlava amb una màquina. "Al principi només li parlava en anglès, però avui he descobert que parla alemany bastant bé", diu Marcus Schoenherr, un dels enginyers de thyssenkrupp que utilitza Siemens Industrial Copilot per programar i provar aquesta màquina. Industrial Copilot és un assistent generatiu, basat en intel·ligència artificial, desenvolupat conjuntament entre Siemens i Microsoft. El servei Azure OpenAI de Microsoft potencia les capacitats del copilot.
"Quan utilitzo el copilot, solc començar saludant i presentant-me", va comentar Schoenherr. "Em preguntava si entendria la paraula típica del nord d'Alemanya 'Moin', que significa 'bons dies', entre altres coses. I, de sobte, el copilot em va respondre en alemany". Schoenherr va passar la resta de la sessió interactuant amb la màquina en el seu idioma natiu. Aquest projecte de Thyssenkrupp forma part d'un esforç per utilitzar el potencial de la IA per compensar l'escassetat de treballadors qualificats en el sector industrial a Alemanya, Europa i molts altres països, inclosos els Estats Units.
Un Copilot per a la indústria
Schoenherr s'assegui en un escriptori davant la màquina de proves de bateries, que es troba tancada en una capsa de vidre de la mida d'un minibús, i l'artefacte parpelleja amb llums vermells i verds que il·luminen les cel·les que passen per una cinta transportadora, mentre càmeres digitals i sensors mesuren i proven cada una d'elles. Amb el temps, aquestes cèl·lules constituiran la font d'alimentació d'un cotxe o camió elèctric. Si una cèl·lula falla, també ho farà tota la font d'energia, la qual cosa costarà milers d'euros al fabricant. Schoenherr fa ja diversos mesos que treballa amb Siemens Industrial Copilot, impulsat per Azure OpenAI Service amb GPT-4. A més, en col·laboració amb Siemens, thyssenkrupp està adaptant el copilot als requisits específics de la seva maquinària. Siemens explica ja amb més de 100 clients que estan avaluant i provant Industrial Copilot.
Siemens Industrial Copilot té dues facetes: Schoenherr s'ha centrat a utilitzar el copilot d'enginyeria, que l'ajuda a crear el codi d'automatització que dirigeix el funcionament de la màquina. D'altra banda, la segona faceta és el copilot d'operacions. Aquest facilita als treballadors i enginyers comunicar-se amb la màquina mentre aquesta es troba en funcionament. Si un pas en el procés no funciona, l'operador pot preguntar al Siemens Industrial Copilot què és el que està fallant, simplement escrivint-li una qüestió. Així, el copilot pot indicar-lo com resoldre el problema. Eventualment, l'operador podrà comunicar-se verbalment amb la màquina, utilitzant el reconeixement de veu del copilot.
Siemens considera Industrial Copilot com una eina que pot desplegar-se en diferents versions per donar suport als treballadors a tot el procés industrial, des del disseny a la planificació, des de l'enginyeria a les operacions i els serveis. Els responsables en thyssenkrupp també ho veuen com una aplicació versàtil que els agradaria aplicar de forma àmplia.