La intel·ligència artificial (IA) s'utilitzarà també per aplicar mesures de protecció per als empleats. Sistemes d'IA que ja funcionen, com SILA, o altres que vindran en un futur immediat permetran identificar i prevenir riscos que a llarg termini poden convertir-se en un problema crucial per a les empreses.
La companyia de solucions d'outsourcing Gi BPO ha desenvolupat una eina que per mitjà de la intel·ligència artificial (IA) contribueix al control i prevenció de riscos laborals en les empreses manufactureres i logístiques. SILA Detection System forklift trucks, denominació de la nova aplicació, està especialment destinada a les àrees de logística, per això entre altres coses adopta tecnologia d'aprenentatge profund basat en l'anàlisi neuronal, la qual permet ensenyar-lo a la càmera reconèixer persones, màquines i objectes fins a 20 metres de distància en temps real.
SILA, aplicada a l'interior de les instal·lacions, permet la detecció de proximitat dels carretons elevadors, i avisa els conductors quan hi ha vianants, objectes o altres vehicles massa a prop, a fi d'evitar un accident i aconseguint amb això advertir els conductors sobre possibles regs de col·lisió per millorar la seva seguretat.
Des del grup Gi BPO es constata que, amb una inversió mínima, pot instal·lar-se el sistema i que la seva amortització és ràpida si s'ha en compte d'evitar accidents laborals i, per tant, disminueixen el possible nombre de baixes laborals a la plantilla. A més, SILA pot contractar-se mitjançant pagaments mensuals.
El sistema permet instal·lar fins a 4 càmeres gestionades a l'uníson amb intel·ligència artificial, el que fa possible tenir amb 360è de visibilitat. Perquè l'eficiència i seguretat de l'empresa, així com la producció no se'n va negativament afectada, la parametrització de cada càmera és independent i ajustable a les necessitats o circumstàncies de la zona de treball, és a dir, la velocitat i distància de reducció davant d'una detecció pot ser diferent. El paràmetre establert com segur en l'àrea d'alarma s'activarà per mitjà d'un senyal acústic i lluminós les quals permeten alertar tant el conductor com el vianant.
El director de l'àrea de logística de Gi BPO, Francisco Jose Fernández, reconeix que "encara que aquest sistema d'intel·ligència artificial no elimina el 100% d'accidents, sí que els redueix de forma molt significativa. A més, permet prendre decisions crítiques sobre modificacions o millores a les instal·lacions, així com aquelles relacionades amb la formació que pot necessitar el conductor per dur a terme aquest tipus de funcions".
Accidents laborals a Espanya
Les últimes estadístiques del Ministeri de Treball sobre els accidents laborals a Espanya mostren que el 2024 -fins al juny passat- es van registrar 306.633 accidents amb baixa, un 0,2% més davant dels sis primers mesos del 2023, mentre que se'n van registrar 273.506 accidents sense baixa, un 2,2% menys. Els accidents laborals van causar 360 morts fins al juny, 23 més respecte al mateix període del 2023, fet que suposa un augment del 6,8%. D'aquests accidents mortals, 299 van ser a la jornada de treball, 22 més que en el mateix període de l'exercici anterior, mentre que 61 van ser en desplaçaments a la feina, els anomenats "in itinere", un més.
Per sectors, els serveis van acaparar el nombre més gran de sinistres mortals en jornada, amb 154, set més; seguit de la construcció, amb 70, setze més que en el mateix període del 2023; i la indústria, amb 48 morts (sis més). La causa principal va ser la d'infarts i vessaments cerebrals amb 125 morts, un menys que l'any previ.
Del total, 331 accidents mortals van ser d'assalariats, 35 més que en el mateix període del 2023, i 29 van correspondre a treballadors per compte propi, dotze menys.