La mexicana Softtek fa un pas endavant en el món de la moda i el luxe i es posiciona gràcies a un software creat amb intel·ligència artificial que permet comprar-se la roba, 'anar de shopping', amb un personal shopper incorporat. La personalització ha passat de ser un luxe a una expectativa i, malgrat l'intent de democratitzar aquesta experiència, el punt de sortida està sent entre la classe alta de la societat. Softtek, líder en solucions tecnològiques globals, destaca com la intel·ligència artificial està transformant la manera de comprar dels consumidors i impulsant una nova era de comerç minorista. Les experiències de compra han assolit un nivell de personalització desconegut fins ara i s'han adaptat en temps real a les preferències i els hàbits de cada consumidor.

El sector del shopping està travessant un moment de transformació tecnològica en què les firmes busquen reinventar-se per respondre a una nova era marcada per l'experiència del client. Aquestes estan adaptant-se a tendències emergents com la intel·ligència artificial, la realitat virtual i augmentada, blockchain, la Web3 o l'Internet de les Coses (IoT) per millorar la producció i distribució i crear viatges de compra més atractius, segons destaca Softtek a la seva White Paper ' Luxury & Tech '. Des de Softtek consideren que "la intel·ligència artificial és una eina poderosa per entendre el comportament del client i prendre decisions a partir de les dades. Les marques poden obtenir una visió holística de les preferències dels usuaris i generaran processos operatius més eficients en matèria de gestió d‟inventaris i planificació de la demanda. Per això, han d'invertir en sistemes avançats d'anàlisi de dades i d'algoritmes d'aprenentatge automàtic", segons subratllen per a ON ECONOMIA.

Nova manera d'entendre el shopping

La utilitat d'aquesta nova IA permetrà portar l'atenció al client a un altre nivell en recomanar productes que s'adapten a les necessitats i proporcionar assistència en temps real. La IA té la capacitat de generar interaccions més intuïtives i efectives, cosa que permet augmentar el volum de la clientela i alimentar-ne el sentit de pertinença. Softtek vol destacar les diferents innovacions en experiències de compra personalitzades aquest 2024. D'una banda, la hiperpersonalització de productes: és una de les tendències més importants per al sector. La IA serveix per identificar patrons i predir amb precisió els productes i serveis que interessen a l'audiència i proporcionar recomanacions més encertades. Les firmes han d'invertir en solucions tecnològiques que ajudin els clients a dissenyar els seus productes i gaudir d'experiències úniques. L'atenció personalitzada i la interacció permanent són claus per cultivar relacions sòlides i lleials. Això ha fet que els equipaments tecnològics digitals i l'atenció presencial a la botiga estiguin cada cop més integrats.

I de l'altra, el famós live shopping que companyies de xarxes socials com TikTok o Instagram ja fa mesos que experimenten, especialment a la Xina. El conegut com Live Commerce s'està convertint en un element indispensable per a qualsevol firma que operi al sector del luxe a nivell global. Cada cop més marques promocionen i venen els seus productes a través d'interaccions en temps real en diferents plataformes, sovint mitjançant col·laboracions amb influencers. El livestream shopping compta amb una acceptació especial en el sector del luxe i, segons estimacions de Coresight Research, basades en el mercat nord-americà, la taxa mitjana de conversió en la venda de productes de luxe a través de livestreaming és del 70%.

En darrer terme, també cal entendre el concepte de pricing dinàmic: la IA, gràcies a la seva capacitat per analitzar grans volums de dades de comportament de consum, contribueix d'una manera significativa en aquest aspecte. Les empreses poden fer ajustaments en els preus dels seus productes i serveis en temps real en funció de factors com la demanda, la competència, l'historial de compres i les condicions del mercat. Rafael Conde del Pozo, Business Development, Strategy & Innovation director de Softtek EMEA, conclou: "La intel·ligència artificial ha canviat la nostra manera de comprar, creant un escenari on cada interacció amb el client ho és tot. Les firmes han d'estar al corrent de les tecnologies emergents i demostrar que estan preparades per satisfer els compradors. Per tant, han d'incorporar tecnologia capdavantera si volen prosperar en un moment de canvi constant en què el nivell d'exigència és cada vegada més gran".