Sónar+D 2025, la trobada de Sónar que va més enllà de la música, explorant els espais compartits entre les indústries creatives, la innovació i la tecnologia, ha presentat aquest matí més d'un centenar d'activitats dissenyades per inspirar, formar i connectar a creadors, professionals de diverses disciplines i públic en general, proporcionant un entorn dinàmic per al foment i la projecció del talent local i internacional. Però el referent d'aquesta edició matinal que se celebrarà el 12, 13 i 14 de juny, tindrà com a gran referent la IA i com la música integra aquesta tecnologia a partir d'ara.

D'aquesta manera, el programa s'estructura en tres eixos temàtics: ‘IA + Creativitat’, on es proposen eines i enfocaments alternatius de la IA en la producció artística; ‘Imaginant el futur de les indústries creatives’, un espai per a reflexionar sobre els canvis i oportunitats del sector; i ‘Mons per venir’, una exploració dels escenaris emergents que definiran les relacions entre tecnologia, cultura i societat. També hi haurà fòrums interactius, taules rodones, masterclass, conferències performatives, workshops, shows multidisciplinaris i desenes de projectes en exposició obriran la porta a conèixer el futur abans que es converteixi en present.

Artistes confirmats

Una de les grans exponents de casa nostra que també liderarà el Sónar serà la cantant badalonina Maria Arnal. Amb un llarg recorregut incorporant la IA en la seva pràctica musical, Arnal descobrirà el fruit d'aquests últims anys de treball en el directe del seu nou show ‘Ama’. A més, el programa d’IA i música es completa amb els directes de patten, Ville Haimala -'Hyporeal'- i R-010 & Venerandi -'Phenomena'-, en els quals s'integra la intel·ligència artificial de manera innovadora. Altres figures convidades d'enguany destaquen Libby Heaney (UK) presentada per SEIDOR, Tega Brain (AU), Rebecca Fiebrink (UK), Xin Liu (CN), yaboihanoi (TH), Albert.DATA (ES), Danielle Braithwaite-Shirley (UK), Forensis & Bill Kouligas (INT), YESSI PERSE & laSADCUM (ES) o l'estrena d’‘Ama’, el nou projecte de Maria Arnal (ES). Després de gairebé una dècada liderant la reflexió sobre la intel·ligència artificial en les arts, Sónar+D continua explorant els vincles entre IA i Creativitat, sempre des d'una perspectiva decididament humanista. 

De la mà de màxims especialistes en Computer Interaction, aquest bloc de continguts proposa un acostament pràctic a eines innovadores, enfocaments no convencionals i aplicacions alternatives de la IA en el terreny de la música, l'audiovisual, la interacció i les arts performatives. Les següents activitats tenen com a destinataris principals a creadors i creadores de qualsevol àmbit artístic, així com tots els perfils professionals lligats directament o indirectament a les indústries creatives. Entre altres, destaquen aquestes propostes:

‘Introducing AI & Music’ powered by S+T+ARTS’, la gran trobada europea entre experts en música i IA es reuneix a Sónar+D. En un fòrum obert que inaugura el festival el dijous 12 de juny, ‘Introducing AI & Music’ powered by S+T+ARTS’ reunirà dotzenes d'artistes multidisciplinaris, investigadors i màxims experts en Human/Computer Interaction i intel·ligència artificial aplicada a la música. Aquesta sessió inaugural comptarà amb representants de plataformes com Stability AI i investigadors de la Universitat Pompeu Fabra, la University of the Arts London, el Ministerio de Cultura i la Universitat de Barcelona entre altres, a més de desenvolupadors d’IA i música de tot el món. Serà una oportunitat única per a conèixer de primera mà els últims avenços en la intersecció entre la IA i la creativitat sonora. Organitzat en col·laboració amb el Ministerio de Cultura de España – Hacia Mondiacult 2025.
 
La tercera edició del +RAIN Film Festival, el festival de cinema i IA coproduït per la Universitat Pompeu Fabra i Sónar, se celebrarà durant tota la setmana de Sónar al CCCB, el campus de la UPF i en el mateix festival. +RAIN projecta els treballs més innovadors i sorprenents de creació audiovisual creada íntegrament amb IA, seleccionats entre més de 250 propostes rebudes de tot el món. Com a especial novetat d'enguany, bona part dels autors presents revelaran davant el públic els secrets de les seves creacions: com han desenvolupat totes les fases d'una pel·lícula amb IA, revelant els processos i eines utilitzades en el seu treball amb la IA. Dues activitats de Sónar+D estaran obertes al públic general: SUMMIT, on l'audiència podrà conèixer recerques recents, descobrir nous talents i participar en debats sobre la complexa relació entre la IA i la creativitat; i SCREENING, una sessió especial de projecció dels films premiats el 2025. També dins de Sónar, però en exclusiva per als participants de +RAIN, se celebrarà SINAPSI, un esdeveniment professional a porta tancada dissenyat per a actuar com a incubadora de noves idees.

També es podrà gaudir de la fusió entre IA i músiques tradicionals no occidentals de la mà del científic i artista tailandès ญาบอยฮานอย yaboihanoi. Encara que a Sónar coneixerem la seva faceta més experimental, yaboihanoi ha dissenyat eines rellevants per a Google i TikTok, com el model de llenguatge LLM que s'usa a Doubao, el ChatGPT xinès. Aquest visionari de la IA explicarà en la seva masterclass 'Lemongrass & Bass: A Thai Recipe for AI Music' la seva recepta per a fusionar sons ancestrals amb eines IA, ampliant els límits de la composició musical de patró occidental.