La Fundació Princesa de Girona, Founderz i Microsoft s'han aliat per potenciar l'educació i la integració de la intel·ligència artificial, juntament amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, per posar en marxa "Preparats, Llestos, IA", una iniciativa amb què pretenen donar formació online gratuïta en intel·ligència artificial a 200.000 joves de tot el territori espanyol al llarg de l'any 2025. L'objectiu és oferir-los l'oportunitat d'adquirir les habilitats tecnològiques clau per a l'ús eficient d'aquesta tecnologia per millorar la seva ocupabilitat futura en un mercat laboral cada vegada més competitiu. La plataforma, disponible en català i en castellà, compte amb l'aval de l'Institut Obert de Catalunya (IOC), oferirà càpsules que treballaran coneixements bàsics sobre les tecnologies IA i l'elaboració de les instruccions per treure el màxim rendiment als models d'IA generativa (Prompt Engineering), així com altres aspectes com l'ètica i l'impacte social d'aquesta. Per tot això, parlem amb Sonia Marzo, AI National Skills Director de Microsoft a Espanya
Quan parlem d'educació i IA, quins límits hi ha? Podríem entendre'ls de la mateixa manera que es produeix amb els mòbils?
La intel·ligència artificial és un valor afegit a l'aula. El que cal buscar és quin tipus d'intel·ligència artificial es pot utilitzar a l'aula amb seguretat i privacitat. És interessant treballar sobre com ajudar els estudiants a tenir la capacitat de construir missatges i de saber com demanar les coses i com evitar que algú les faci per tu. Si no saben treballar amb intel·ligència artificial, no poden aportar valor a la societat en uns anys.
A Microsoft som compromesos amb la integració de la intel·ligència artificial per millorar el procés educatiu, d'una forma ètica i segura. Les nostres solucions basades en IA, com els tutors virtuals, el progrés de la lectura o matemàtiques i les eines d'anàlisi de dades, permeten personalitzar l'aprenentatge per a cada estudiant, adaptant-se a les seves necessitats i ritmes individuals. Aquestes tecnologies no només faciliten l'ensenyament, sinó que també alliberen temps perquè els educadors es concentrin en aspectes més creatius i humans de l'educació, com el desenvolupament d'habilitats socioemocionals i el foment del pensament crític.
"Els tutors virtuals permeten personalitzar l'aprenentatge"
Ja existeixen guies que recomanin a partir de quina edat i com introduir la IA en l'educació?
És fonamental que la IA s'utilitzi com una eina complementària i no com un substitut dels educadors. Per a això, difonem els principis d'ús ètic i responsable de la IA a través de formacions a Microsoft Learn i a través de partners i col·laboradors, i fomentem la formació contínua dels docents en l'ús d'eines d'IA.
L'aplicació de la intel·ligència artificial generativa s'està estenent a les diferents dimensions de les institucions educatives, millorant tant la qualitat i personalització d'aprenentatge dels estudiants, com la productivitat i capacitat dels docents, l'eficiència dels departaments de captació i admissió, i la millora de la mateixa gestió interna de les institucions. Sens dubte, la IA generativa continuarà expandint la seva influència en l'educació en els mesos vinents i anys, brindant un potencial sense precedents per millorar l'ensenyament i l'aprenentatge a tot el món. És possible que fins i tot tingui canvis més profunds, i faci replantejar en un futur el mateix model educatiu i d'avaluació.
"Microsoft Copilot aborda l'anomenada pàgina en blanc"
L'accés a Microsoft Copilot aplicat a l'educació ofereix als estudiants l'oportunitat d'adquirir competències importants gràcies a solucions innovadores, alhora que optimitza el temps de què disposa el professorat. L'ús d'aquesta eina beneficia els alumnes en el seu dia a dia, i els aporta avantatges com poder resumir informació més fàcilment, abordar l'anomenada 'pàgina en blanc' per posar en marxa tasques des de zero o realitzar projectes que resultin més atractius visualment. Fins i tot en formacions més orientades a la programació, Microsoft Copilot ofereix avantatges innovadors i útils en ajudar a escriure codi, utilitzant llenguatge natural o explicant pas a pas diferents solucions matemàtiques.
En un entorn universitari és més fàcil que la IA es filtri? Els primers que s'han de reciclar en la docència són els mateixos professors?
La clau està a preparar el professorat i formar-lo, evitar el seu escepticisme, demostrant els beneficis de l'aplicació d'una metodologia educativa que sàpiga treure'n profit a tots els avantatges i beneficis que aporta la tecnologia en general i la IA, en particular, sempre entenent-se com un copilot que ajuda els docents i l'alumnat en el seu treball i formació. És molt important incentivar les capacitats digitals i la formació en tecnologies com la IA des d'edats primerenques per garantir que hi hagi prou talent disponible per als treballs crítics, en un entorn laboral que ja no s'entén sense aquestes habilitats.
Cal tenir en compte, a més, que molts professors veuen que els seus alumnes han començat a utilitzar la IA abans que ells i necessiten estar preparats per ajudar-los a treure el màxim potencial i ensenyar-los a utilitzar-la de forma responsable. A Microsoft apostem per això i oferim programes de capacitació i recursos educatius per ajudar els educadors a comprendre i utilitzar aquestes tecnologies de manera efectiva.
Una bona manera de treure's la por és compartir casos d'ús i bones pràctiques en les diferents comunitats i xarxes educatives. D'altra banda, una altra dificultat que troben els centres és la proliferació d'eines i diferents usos que un equip educatiu realitza de forma independent. Això genera una descoordinació i consum excessiu de temps i recursos a l'hora de plantejar una estratègia unificada d'implementació d'IA en el centre. Recomanem treballar una única estratègia d'ús d'IA alineada amb la missió i els objectius de la institució de manera que el desplegament, l’adopció i la capacitació dels docents vagin plegats i impacti significativament en els processos d'ensenyament i aprenentatge.
"Espanya ocupa el 14è lloc en el rànquing europeu de disponibilitat de professionals formats en IA"
La IA és una font de bretxa social, que accentua encara més les diferències de classe, o és al contrari?
Creiem que la factura estarà en els professionals que sàpiguen utilitzar la IA i tinguin habilitats digitals davant dels que no. Un estudi recent de LinkedIn i Microsoft assenyala que els professionals que esmenten IA en els seus perfils tenen un 17% més de probabilitats de ser considerats per a una vacant. Resulta paradoxal que les empreses espanyoles ocupin el quart posat a Europa en adopció de solucions d'intel·ligència artificial generativa, segons dades de Microsoft, però que baixin fins i tot el 14è lloc en el rànquing europeu de disponibilitat de professionals formats en IA, segons les dades de LinkedIn.
Ciència de dades, intel·ligència artificial i ciberseguretat es troben entre els perfils amb més previsió d'ocupabilitat gràcies, entre altres factors, a l'auge de la IA, cloud i machine learning, en l'àmbit laboral. Però, hi ha molts llocs que no s'estan podent cobrir per falta de capacitació digital en eines com la IA o sectors com la ciberseguretat, tan crítica en aquests moments.
Per això, és molt important la formació, no només abans d'incorporar-se a les companyies, sinó també dins de les mateixes de cara a actualitzar els professionals i permetre el seu creixement. Existeix una enorme oportunitat de potenciar l'ocupabilitat i accelerar el creixement econòmic a través del foment de les competències digitals. Avui dia, totes les empreses, de tots els sectors, són "empreses tecnològiques", per tant, no només les verticals de TU necessiten incorporar talent especialitzat i amb habilitats per dur a terme la seva digitalització i desplegaments de tecnologies com la IA, que ve a transformar la manera en què treballem i vivim.
És molt important incentivar aquestes habilitats i la formació en tecnologies com la IA per millorar l'ocupabilitat al país. Sens dubte, és necessari invertir en formació en intel·ligència artificial per garantir que hi hagi prou talent disponible per als treballs crítics. Però, no només en els aspectes tècnics d'implantació d'aquestes tecnologies, sinó també en l'ús de la IA com a eina de productivitat i creativitat personal. En línia amb aquesta tasca, Microsoft està compromès a formar en habilitats d'IA a gran escala. Espanya és un dels 20 països al món on se són engegant programes molt potents per democratitzar el coneixement massiu de la IA a través del programa AI National Skills. Aquest programa busca reduir la fractura digital, capacitar per força laboral actual i futura, i fomentar una adopció inclusiva i responsable de la intel·ligència artificial a tots els sectors.
Des de Microsoft, pots detallar quines polítiques o programes dueu a terme?
Espanya és un dels 20 països del món seleccionats per formar en habilitats d'IA massivament. Per aconseguir-ho, a través del programa AI National Skills de Microsoft estem treballant amb governs, el sector educatiu, la indústria i la societat civil, per assegurar-nos que la intel·ligència artificial beneficiï a tots. Volem garantir un desenvolupament responsable i fomentar un creixement inclusiu. A Microsoft estem centrats en tres àrees: formar els estudiants en els treballs del futur; ajudar els treballadors actuals a adquirir les habilitats que necessiten per participar en l'economia digital; i col·laborar amb organitzacions governamentals i sense ànim de lucre per ajudar les persones a accedir a habilitats digitals.
"El 64% dels directius a Espanya no contractaria algú sense habilitats en IA"
Tenim actives diferents iniciatives per promoure la formació en intel·ligència artificial, dins del nostre programa Skills for Jobs, amb cursos gratuïts desenvolupats juntament amb LinkedIn. I és que en un món on el 64% dels directius a Espanya no contractaria algú sense habilitats en IA, tancar la fractura digital no és ja una opció de millora, sinó una necessitat important per a totes les empreses.
En aquest sentit, i en un model de col·laboració publicoprivada, hem posat en marxa, juntament amb la Comunitat de Madrid i Founderz, uns cursos de formació online gratuïta en IA amb l'objectiu de formar més de 100.000 joves madrilenys en els dos anys vinents. Busquem democratitzar l'accés a aquest tipus de tecnologies amb l'objectiu de preparar els joves perquè es converteixin en els pròxims líders en el futur en el camp de la IA responsable. Un altre exemple és la formació en digitalització, IA, ciberseguretat i programació que han rebut 1.250 estudiants de 5è i 6è de Primària d'escoles públiques dels municipis madrilenys d'Algete, Meco i Sant Sebastià dels Reis, gràcies a un projecte, que impulsem des de Microsoft i en el qual hem comptat amb la col·laboració de la Comunitat de Madrid, els governs locals dels tres municipis i les entitats especialitzades en educació digital, Letcraft i PantallasAmigas.
Aquest projecte de sensibilització i educació digital es troba dins de les iniciatives socials i de formació en les que treballem i que estan lligades a l'obertura de la nostra regió cloud de centres de dades, ubicada a la Comunitat de Madrid. Segueix aquesta mateixa línia el projecte "Despertant Vocacions STEM a través de Minecraft Education" que hem dut a terme al costat de la Fundació Ibercaja, amb la col·laboració de Govern d'Aragó i l'Ajuntament de Saragossa, i les entitats especialitzades en educació digital, Letcraft i PantallasAmigas. El projecte utilitza la versió educativa del videojoc de Microsoft, Minecraft Education, per sensibilitzar i instruir en temes d'educació digital, ciberseguretat i benestar digital i cultural i ha desenvolupat a través de diferents activitats i programes educatius per als municipis de Saragossa ciutat, La Muela i Villamayor de Gállego.
A més, treballem en estreta col·laboració amb el Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports per millorar l'ocupabilitat dels estudiants d'FP, impulsant la seva capacitació digital i per anticipar i identificar els perfils professionals més sol·licitats per la indústria tecnològica. Així mateix, estem avançant en l'actualització de les titulacions i el disseny de nous continguts curriculars adaptats a la demanda laboral real. El projecte amb Fundació Princesa de Girona és un altre exemple de les moltes iniciatives en les quals treballem per tal de fomentar i millorar les competències digitals a Espanya. Des de Microsoft estem treballant amb governs, organitzacions educatives, indústria i la societat civil per assegurar-nos que la intel·ligència artificial beneficiï tots. Amb aquest objectiu, proporcionem les eines i la infraestructura de cara a promoure la capacitació necessària.
A més, apostem per un talent digital divers i inclusiu. El percentatge de dones en treballs científics i tecnològics sobre el total de dones ocupades en Espanya és del 5%. En els homes, aquesta xifra assoleix el 13%. Cal continuar treballant per accelerar les vocacions i la incorporació de la dona a l'àmbit STEM, que presenta enormes oportunitats laborals. És necessari destacar i donar visibilitat a dones científiques, enginyeres, especialistes en IA, en ciència de dades, entre altres coses, i treballar a les aules d'escoles i universitats -i a la llar- per presentar referents en aquest àmbit. En aquest sentit, al costat de CaixaBank, des de Microsoft hem guardonat per setè any consecutiu a les 16 millors estudiants de graus universitaris científics i tècnics d'Espanya amb els Premis WONNOW. Es tracta d'uns guardons que reconeixen l'excel·lència femenina en graus universitaris STEM –Ciències, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques–, amb l'objectiu de fomentar la diversitat i contribuir a reduir la bretxa de gènere en aquests sectors.
Com pot Microsoft incorporar la IA a les aules de forma segura?
És fonamental que la IA s'utilitzi com una eina complementària i no com un substitut dels educadors. Per a això, difonem els principis d'ús ètic i responsable de la IA a través de formacions a Microsoft Learn i a través de partners i col·laboradors, i fomentem la formació contínua dels docents en l'ús d'eines d'IA. Microsoft Copilot amb protecció de dades empresarial està integrat a totes les ofertes de Microsoft 365 Educació i Copilot. Gràcies a la protecció de dades de nivell empresarial de Microsoft, els alumnes no hauran de preocupar-se per les seves dades, com el contingut de les seves converses en el xat, ja que des de Microsoft no tenim accés a ells, ni els utilitzarem per entrenar els models lingüístics subjacents. Això significa que la plataforma garanteix una protecció total de les dades de l'usuari una vegada iniciï sessió en el compte de la seva institució educativa. Microsoft Copilot compleix les lleis relacionades amb els límits de dades de la Unió Europea, i els requisits de privacitat, seguretat i compliment que Microsoft requereix a tots els seus productes: l'ús de Copilot no suposa cap exposició addicional d'informació.