A partir del 26 de juny, el gegant tecnològic farà servir les dades de milions d'usuaris per entrenar la seva intel·ligència artificial. D'aquesta manera, l'amo de Facebook, Instagram i Whatsapp, Mark Zuckerberg, torna a desafiar el Reglament General de Protecció de Dades (GDPR). A partir del 26 de juny, l'empresa utilitzarà, de fet, missatges i fotos publicats pels membres de les dues xarxes socials (però no els seus missatges privats) per "desenvolupar i millorar" els seus propers models d'intel·ligència artificial generativa. Sobretot, no té previst demanar el consentiment dels seus usuaris, simplement deixant-los la possibilitat de denegar-se omplint un formulari en línia, sempre que aportin, però, la justificació que l'empresa nord-americana consideri admissible. "Això va clarament en contra del GDPR", denuncia l'activista austríac Max Schrems.
Crítiques contra Zuckerberg
Hi ha molts crítics amb aquest pas endavant de Meta que ho titllen tot plegat d'una violació als drets privats de les persones. La setmana passada, la seva associació Noyb va contactar amb les autoritats de protecció de dades d'onze països europeus, inclosos França, Alemanya i Irlanda. El GDPR requereix obtenir el consentiment per utilitzar les dades personals. Un consentiment que Meta no vol posar, perquè la gran majoria dels usuaris no el donarien. Per saltar aquesta obligació, la xarxa social invoca el principi "d'interès legítim", previst a la normativa. Però Noyb recorda que aquesta estratègia, ja intentada per Meta en publicitat dirigida, va ser rebutjada per la justícia europea. L'associació també denuncia les mesures que cal fer per oposar-se a l'ús de les dades. Passos que descriu com una "farsa", amb l'objectiu només de limitar dràsticament el nombre de denegacions.
A diferència de la situació ja problemàtica de les empreses que utilitzen determinades dades (públiques) per entrenar un sistema d'IA específic (per exemple, un chatbot), la nova política de privadesa de Meta diu bàsicament que l'empresa vol prendre totes les dades públiques i les dades d'usuari no públiques que ha recopilat des d'aleshores. 2007 i utilitzar-los per a qualsevol tipus indefinit de "tecnologia d'intel·ligència artificial" actual i futura. Això inclou els molts comptes de Facebook "latents" amb els quals els usuaris gairebé no interactuen, però que encara contenen enormes quantitats de dades personals. A més, Meta afirma que pot recopilar informació addicional de qualsevol "tercer" o esborrar dades de fonts en línia. L'única excepció sembla ser els xats de persona a persona, però fins i tot els xats amb una empresa es veuen afectats.
Com salvar-te de la IA?
En les darreres setmanes s'ha fet viral compartir una imatge a les stories d'Instagram dels usuaris demanant, en anglès, no utilitzar les seves dades per a entrenar la IA de Meta. Amb aquest missatge publicat, és totalment insuficient perquè Meta faci cas. Però hi ha una opció que sí és viable. Per no donar autorització s'ha d'anar al perfil d'Instagram, s'ha de clicar la casella ABOUT i dins aquesta, la Política de Privacitat. I en aquest botó, s'obre un formulari on s'ha de donat el compte i escriure la negació a utilitzar la pròpia informació per a la IA i que es reserva el dret de protecció de dades. Properament, es rep un correu electrònic amb la confirmació de tot el procediment.