L'ecosistema turístic i de viatges avança cap a un futur on la tecnologia jugarà un paper principal, especialment la intel·ligència artificial. Un 40% de les empreses del sector destaca que una de les principals raons per integrar la IA a les seves operacions és la millora del coneixement, relació i experiència del client. Aquesta és una de les conclusions principals de l'anàlisi sectorial recollida a l'informe Ascendant de Minsait (Indra) que, sota el títol IA: radiografia d'una revolució en marxa, analitza el grau d'adopció en companyies privades i institucions públiques. Aquest és l'impacte de la tecnologia en el turisme que un 80% de les empreses ja utilitzen la IA en algun àmbit concret de la seva operativa diària.
En paraules d'Emilio Mora, director global d'Hospitality, Aerolínies i Indústria Internacional de Minsait, “la intel·ligència artificial es posiciona com un catalitzador clau per a l'excel·lència operativa, la innovació i la millora contínua al sector de Turisme i Travel durant els propers anys . Les companyies que siguin capaces d'adoptar i integrar de manera efectiva aquesta transformació amb una visió estratègica estaran més ben posicionades per liderar un panorama dinàmic i competitiu”. Segons l'informe Ascendant, l'àrea on el sector del Turisme i Travel està experimentant més amb la intel·ligència artificial és dins de la gestió de reserves i venda de serveis turístics, amb un 33% de les empreses desenvolupant casos d'ús específics com els sistemes de recomanació hiperpersonalitzats.
Entre altres casos d'ús específics s'ha identificat que un 33% de les organitzacions la utilitzen per a la gestió d'operacions de logística i hostatge o la promoció turística. Seguidament, un 22% la fa servir per millorar l'experiència i el servei al client a la destinació, per a la gestió de flotes i rutes, o per a l'administració d'inventaris. A més, altres casos d'ús en què s'està centrant la indústria del turisme inclouen la gestió d'incidències i el control de càrrega i descàrrega d'aeronaus.
L'optimització impulsada per la IA no només augmentarà l'eficiència operativa i la productivitat, una de les principals motivacions per a la seva integració al 67% de les empreses, sinó que també permetrà al sector turístic millorar significativament la qualitat i la personalització de l'experiència del client. Això, al seu torn, es traduirà en una conversió i fidelització més gran, un aspecte estratègic que pot marcar la diferència en els propers anys. A més, cal destacar que, a totes les empreses relacionades amb els viatges i el turisme, la IA és capaç d'analitzar, treure conclusions i identificar patrons o desenvolupar accions. Tot i això, actualment hi ha algunes barreres que dificulten la incorporació d'aquesta tecnologia, com la captació de talent amb coneixements avançats o la manca de mecanismes de govern i seguretat.
Factors clau
L'impacte d'aquesta eina a la cadena de valor del turisme és significatiu. Activitats bàsiques com ara la identificació de tendències emergents, la gestió de reserves i activitats o el màrqueting s'han transformat implementant anàlisis predictives, sistemes de recomanació i processament automatitzat, i algorismes de segmentació i chatbots capaços de personalitzar les interaccions. L'informe Ascendant també destaca el paper de la intel·ligència artificial per a l'adopció de pràctiques responsables a la indústria hotelera, capaços de fer front als desafiaments de la sostenibilitat amb casos d'ús específics en l'àmbit ESG, com ara la implementació de sistemes de gestió ambiental intel·ligent en hotels. L'Informe Ascendant Madurez Digital 2024 de Minsait aborda, en la cinquena edició, el context i el grau d'adopció de la intel·ligència artificial per part de les empreses i les administracions públiques. Per fer-ho, s'ha analitzat la informació aportada per més de 900 organitzacions d'Espanya i altres països procedents de 15 sectors diferents d'activitat.