El model de Zara i el grup Inditex, en general, fonamenta el seu gran èxit en treballar on demand i, especialment, generar o produir allò que únicament el mercat sol·licita. D'aquesta manera, també va a remolc de les tendències, però ser un fabricant d'un producte d'èxit esdevé tota una garantia. Per això, la mateixa intel·ligència artificial s'emmiralla en aquesta manera d'entendre el negoci. I, en concret, a través de les rebaixes ja s'intenten aplicar aquests conceptes.

Així doncs, les rebaixes d'estiu d'aquest any són testimonis d'una transformació sense precedents al sector retail. En aquest terreny, Sofftek, especialitzat en solucions tecnològiques globals, assegura que la intel·ligència artificial i Internet de les coses marquen el ritme i tenen el potencial de transformar la cadena de subministrament d'aquesta indústria. El comerç detallista pot recolzar-se a la IA per preveure com evolucionarà la demanda amb una exactitud extraordinària. En analitzar dades històriques i patrons de compra, aquesta tecnologia serveix per anar un pas endavant i anticipar les necessitats d'inventari, cosa que permet optimitzar l'estoc i reduir el risc d'esgotament o excés de productes. Tot això es tradueix en una eficiència operativa més gran i una millor experiència de compra. D'aquesta manera, els usuaris sempre poden trobar els productes que cerquen.

Com controlar l'inventari?

D'altra banda, l'IoT també modifica la gestió d'inventaris. Els sensors intel·ligents i dispositius connectats permeten monitoritzar en tot moment i en temps real els nivells d'estoc, cosa que facilita la reposició automàtica i reduir les pèrdues per errors humans. Aquesta optimització no només millora l'eficiència a nivell logístic, sinó que també garanteix una disponibilitat continuada de productes durant les rebaixes. Això fomenta la lleialtat de la clientela. Per això, Softtek exposa els beneficis que aporta la tecnologia al sector retail:

  • Previsió de demanda amb IA : les eines d'anàlisi de dades estan basades en intel·ligència artificial i Machine Learning i aprofiten tota la informació disponible per fer estimacions automàtiques sobre la demanda futura. Això permet emetre recomanacions sobre la quantitat d'inventari que cal adquirir.
  • Optimització de l'estoc amb IoT : els problemes relacionats amb la cadena de subministrament representen un maldecap per als comerços en línia. Molts tenen dificultats per cobrir la demanda. Això pot portar els compradors a canviar el seu proveïdor si en troben un altre que té en estoc els productes que desitgen.
  • Experiència de compra personalitzada : la IA analitza el comportament i les preferències dels clients per oferir recomanacions i promocions adaptades a les seves necessitats. El nou entorn del comerç electrònic està destinat a viure avenços en els propers dos anys. Un d'aquests impulsos arribarà de la mà de l'arribada massiva de la IA generativa, que redefinirà completament les experiències de compra i dirigirà cap a una era d'hiperpersonalització mai vista.
  • Reducció de pèrdues : la major part de les transaccions té lloc a l'entorn online, cosa que obre una oportunitat perquè els ciberdelinqüents en treguin profit.
  • Automatització dels processos logístics : el sector del retail experimentarà en els propers anys amb l'automatització robòtica per implementar sistemes que permetin realitzar tasques com el picking automàtic a magatzems o l'optimització de rutes de lliurament mitjançant l'anàlisi predictiva amb IA.
  • Monitorització del client : segons l'anomenat White Paer, s'estima que un 30% de les compres online acaben en devolució mentre que a la botiga física aquest percentatge baixa fins a entre el 8 i el 10%. Les eines d'anàlisi en temps real ajuden els comerços en línia a reaccionar de manera instantània als comportaments del consumidor. Si abandonen sovint quan arriben a la pàgina de pagament, les empreses es poden plantejar oferir descomptes instantanis o assistència en aquests moments crítics, amb l'objectiu d'augmentar les taxes de conversió. Shein és una de les empreses que utilitza sistemes d'IA per incloure productes a la web fins i tot abans que es fabriquin i adapten el seu cicle de vida i la gestió d'inventari en funció de la interacció que obtenen amb els consumidors.
  • Programes de lleialtat transformats amb IA : aquesta tecnologia els potencia en oferir recompenses més rellevants i atractives, cosa que incrementa significativament la satisfacció i la fidelitat del client. Aquestes solucions permeten analitzar grans volums de dades sobre el comportament de compra, preferències i hàbits dels usuaris.

Rafael Conde del Pozo, Business Development, Strategy & Innovation director de Softtek EMEA, explica: “la IA i l'IoT estan revolucionant el sector retail, i les rebaixes d'estiu d'aquest any en són un exemple clar. Les empreses estan obtenint un gran avantatge mitjançant l'adopció d'aquestes tecnologies, ja que els ajuden a oferir una experiència de compra més personalitzada, eficient i satisfactòria als clients”.