El mes d'octubre vinent Elon Musk anunciarà els seus robotaxis. Ja ho tenim a prop, però menys del que s'esperava, ja que s'ha posposat un anunci que estava previst pel 8 d'agost. 

De fet, ja en sabem molt d’aquest anunci, encara que no ho sabem tot. Es tractarà d’una aplicació tipus Uber, amb la qual podràs demanar un Tesla, et vindrà a recollir-te i et portarà on diguis.

Alguns d’aquests cotxes seran de Tesla, però la novetat és que altres seran de particulars. És a dir, podràs posar el teu Tesla a treballar i guanyar diners per a tu, com si fos un Airbnb!

Segurament podràs escollir el tipus de client, els dies i les hores, i probablement tindràs una assegurança. Tot això ho sabrem en detall el 8 d’agost.

Podràs posar el teu Tesla a treballar i guanyar diners per a tu, com si fos un Airbnb!

Els robotaxis no són una novetat. Ja hi ha més de 200 cotxes de Waymo (Google) que funcionen a algunes ciutats dels Estats Units, concretament, San Francisco, Austin, Phoenix, Los Angeles i Miami. Amazon també està en proves amb el seu servei Zoox, que és una mena de mini-bus.

Aquest no és només un tema americà. A la Xina hi ha 50 marques de cotxes –sí, 50!– que treballen en aquest tema, i cinc estan en proves, algunes sense conductor de seguretat, en les grans ciutats com Beijing, Shanghai, Shenzhen, ... Sembla que a la Xina hi ha uns 500 robotaxis en proves.

Aquest és un tema molt important per diverses raons.

Primer, perquè canvia la manera de competir dels fabricants de cotxes. Si el teu cotxe no pot ser autoconduït, no podràs competir.

A la Xina hi ha 50 marques de cotxes que treballen en robotaxis i cinc estan en proves, algunes sense conductor de seguretat

Però no només això, ja no es tractarà només de vendre cotxes, sinó també de proporcionar serveis. És un model econòmic totalment diferent!

Aquí és on entra Tesla amb la seva idea d’un Airbnb per cotxes. El cotxe deixarà de ser una despesa per convertir-se en una inversió. Podràs posar el teu cotxe a treballar per tu!

Però això també tindrà implicacions per les ciutats!

En aquelles ciutats on hi hagi robotaxis abundants, probablement molta gent decidirà no tenir cotxe, i per tant, alliberarem molt espai públic avui en dia destinat als cotxes. Ben probablement tindrem tota una varietat d’oferta. Ja avui la proposta de Waymo (Google), més a l’estil de substituir Uber, és ben diferent de la de Zoox, que és més aviat un minibus, o la de Tesla, que és Waymo + Airbnb de Teslas,... Quines seran les dels fabricants xinesos com BYD, Nio, SAIC, ...? De ben segur hi haurà una oferta molt diferenciada.

En les ciutats on hi hagi molts robotaxis, probablement molta gent decidirà no tenir cotxe, i per tant, alliberarem espai públic

Com Airbnb, aquest serà un tema que anirà de ciutat en ciutat. No hi haurà un desplegament global perquè calen permisos i possiblement licències. És clar, a la Xina i a algunes ciutats dels EUA ja hi són, a Europa tot trigarà molt més.

Però sens dubte, això reconfigurarà la ciutat del futur. Si la ciutat medieval estava pensada per anar a peu i fer el transport en carro, i les ciutats del XIX eren les ciutats dissenyades en torn a l’automòbil, les del XXI ho seran al voltant del robotaxi, una mobilitat molt més barata i eficient.

Les grans ciutats americanes i xineses van en aquesta direcció. I Europa? Bé, a Europa això del cotxe elèctric encara queda lluny... esperem que no ens atropelli el futur!