Boeing: cal fer foc nou
- Antoni Olivé
- Barcelona. Divendres, 17 de maig de 2024. 05:30
- Temps de lectura: 2 minuts
Boeing apareix en els mitjans dia sí dia també per incidents que evidencien una manca de seguretat associada a una relaxació dels controls de qualitat en el procés de fabricació dels avions. Aquest mes de maig hi ha hagut dos aterratges d’emergència, un per una fallada d’un motor i un altre perquè se sentia pudor de cremat a la cabina, i un aterratge de morro perquè no es va desplegar el tren d’aterratge davanter. Es tracta d’una crisi de reputació de manual, que s’ha traduït en desconfiança per part de legisladors, reguladors, companyies aèries i passatgers, i en una caiguda del 40% de la cotització borsària de Boeing en els darrers mesos. L’empresa s’ha vist forçada a alentir la producció per garantir la qualitat i està lliurant menys unitats de les previstes, amb el consegüent impacte sobre els resultats.
En paral·lel, cada vegada que hi ha un incident remarcable, l’Administració Federal d’Aviació ordena que totes les unitats del mateix model deixin de volar fins que no s’aclareixin les causes de l’incident. Arran d’un episodi que va tenir lloc al gener, el regulador ha estat fent auditories de qualitat a les fàbriques de Boeing i va demanar a l’empresa un pla d’acció per millorar la seguretat. L’episodi del gener faria riure si no fos per la seva gravetat: un avió gairebé nou de trinca va perdre un plafó del fuselatge en ple vol perquè Boeing va lliurar l’avió a l’aerolínia sense uns cargols de subjecció.
Després d’aquests incidents, alguns exempleats de Boeing han denunciat que en els darrers anys l’empresa ha prioritzat els beneficis a la qualitat i la seguretat. Amb la finalitat de reduir el temps d’assemblatge i augmentar el nombre d’unitats fabricades i servides, els operaris han estat utilitzant dreceres; és a dir, han eludit els procediments de qualitat saltant-se passos. Han instal·lat peces que no s'han inspeccionat prèviament, han agafat peces assignades a altres unitats, han recuperat peces que havien estat rebutjades... L’empresa ha tolerat que els mateixos operaris verifiquessin la seva feina i que busquessin aquells inspectors de qualitat considerats més laxos pels mateixos treballadors i més propensos a tirar milles. Boeing s’ha defensat dient que això dels inspectors és una llegenda urbana i que en els darrers mesos ha intensificat les inspeccions.
Boeing està pagant les conseqüències d'anys d'utilitzar les jubilacions per reduir costos, substituint treballadors veterans per joves menys experimentats
A les pràctiques denunciades cal afegir-hi una pèrdua constant de coneixement tàcit, el coneixement que no està codificat en plànols o manuals, motivada per acomiadaments, jubilacions i renúncies. Ara Boeing està pagant les conseqüències d’anys d’utilitzar les jubilacions per reduir costos substituint treballadors veterans per treballadors menys experimentats. El resultat és que s’ha doblat el nombre de treballadors júnior. Lliçó també de manual: si jubiles o acomiades algú, demana-li abans que escrigui tot el que sap i que gravi vídeos mostrant els procediments.
Aquests denunciants, amb nom i cognom en el cas d’exempleats, han presentat queixes de seguretat al regulador i han revelat informació als mitjans de comunicació. Per la seva banda, alguns empleats han explicat que l’empresa mai no ha atès les seves queixes i, en canvi, els ha castigat per haver posat en dubte els sistemes de qualitat. Aquests dies hem sabut, gràcies a un exempleat que ha comparegut en una audiència al Senat, que algunes seccions del fuselatge del 787 Dreamliner, cridat a competir amb els darrers models d’Airbus, més eficients en consum de combustible, no encaixen a la perfecció i a la llarga l’avió es podria partir en ple vol.
El manual diu que per recuperar la credibilitat cal fer foc nou. Calen dues mesures dràstiques: canviar el nom de l’empresa i canviar la cúpula directiva. De moment, però, ningú no ha parlat d’enterrar la marca Boeing. I respecte a la cúpula directiva, el CEO, que va assumir el càrrec el 2020 després que dos avions s’estavellessin deixant un balanç de 346 morts amb la promesa de millorar la cultura de seguretat de l’empresa, ha anunciat que marxarà a finals d’any; el director de la divisió d’aviació comercial s’ha jubilat i ha estat substituït per una directiva que sonava com a successora del CEO; i el president del consell d’administració ha dit que no optarà a un nou mandat. Per tant, res de res.