Mentre l'obertura d'El Musel es justifica com un punt logístic necessari per proveir de gas a Europa i així reduir la dependència del gas rus, Espanya continua incrementat les importacions gas natural liquat (GNL) procedent de Rússia.

El 30 de juny 2023, la regasificadora El Musel rebrà una nova vida després de més de 10 anys d'haver estat en hibernació per falta de demanda en el moment de la seva construcció. Enagás i Reganosa es disposen a inaugurar la planta de regasificació d'El Musel que oferirà els serveis logístics d'operacions de descàrrega, emmagatzemament i càrrega de GNL, així com la càrrega de cisternes. La terminal d'El Musel té una capacitat de fins a vuit bilions de metres cúbics (bcm) a l'any de GNL i pot rebre vaixells de diferents mides. Compta amb dos tancs d'emmagatzemament de 150.000 m³ cada un, així com instal·lacions per a la càrrega de cisternes.

La decisió de posar en marxa la terminal d'El Musel forma part del Pla Más Seguridad Energética aprovat per Govern espanyol l'octubre de 2022. Es va articular el Pla +SE (Pla Más Seguridad Energética) per aportar més seguretat davant els preus de l'energia a les llars i al conjunt de l'economia espanyola, i contribuir a incrementar la seguretat de subministrament de la Unió Europea.

El febrer 2023, la Comissió Nacional dels Mercats i Competència (CNMC) va aprovar un règim econòmic singular i temporal per a l'ús de la planta de Gas Natural Liquat d'El Musel per tal d'utilitzar la planta per al subministrament de gas amb destinació fora d'Espanya, la qual cosa contribuirà a la seguretat energètica de la Unió Europea. I a través de l'Ordre Ministerial TED/578/2023, de 7 de juny 2023, es van establir les condicions tècniques per a la prestació de serveis logístics de gas natural liquat en la planta.

Però malgrat que es planeja que El Musel ofereixi serveis que facilitin l'increment en la seguretat de subministrament d'energia a Europa i, per tant, la disminució de la dependència del gas rus, les estadístiques de la Corporació de Reserves Estratègiques de Productes Petrolífers (CORES) indiquen que Espanya continua incrementada les seves importacions de GNL rus. Des del febrer 2022, les importacions s'han triplicat, passant de 2.174 Gigawatt hora (GWh) a 6.513 GWh l'abril 2023 i la tendència és a continuar creixent. El juny 2022, les importacions de GNL rus van tenir un pic de 8.751 GWh.

Font: CORES

Des del gener 2022 fins a l'abril 2023, de mitjana el 83% de les exportacions de GLN d'Espanya han estat destinades a països europeus assolint en alguns mesos gairebé el 100%, segons estadístiques de CORES. Si Espanya segueix incrementada les importacions de GNL rus, quin percentatge d'aquest GNL tindrà com a destinació altres països europeus?

Espanya té sis plantes de regasificació en operació: Barcelona, Huelva, Cartagena, Bilbao, Sagunto i Mugardos. Entre totes, la capacitat de regasificació és de 61,9 bcm i la capacitat a tots els tancs d'emmagatzemament és de 3.317.000 m³.

L'abril 2020 va entrar en operació un nou model de gestió de les plantes de regasificació anomenat Tanque Virtual de Balanç (TVB) on el servei d'emmagatzemament de GNL es presta de forma deslocalitzada, és a dir, la seva prestació no està associada a una planta concreta, sinó que es gestiona de forma global per al conjunt de les plantes. La seva gestió la realitza Enagás, l'operador del sistema gasista espanyol. Quan els vaixells metaners arribin a Espanya, poden elegir la planta on descarreguin i carreguin el seu GNL, però no on està emmagatzemat, ja que tot el GNL introduït en alguna planta de regasificació es considerarà ubicats al Tanc Virtual de Balanç (TVB), i en ell tots els usuaris podran intercanviar-lo lliurement.

La CNMC va indicar que les plantes de regasificació espanyoles van triplicar la contractació d'operacions de càrrega de vaixells cap a Europa el 2022. Va destacar l'interès creixent per contractar serveis en les plantes de regasificació com l'emmagatzemament de GNL, la liqüefacció i la càrrega de vaixells. A més, es va intensificar l'elevada contractació dels serveis de descàrrega de vaixells i de càrrega de cisternes d'anys anteriors. És important anotar que la CNMC explica així mateix que la necessitat de substituir el gas rus a Europa a través d'altres orígens i les oportunitats d'arbitratge en un entorn de forta volatilitat de preus explicarien la forta contractació a les instal·lacions espanyoles.

Encara que les reexportacions des d'Espanya han augmentat des de 2022, l'emmagatzemament als tancs de GNL de les sis plantes de regasificació ha estat de mitjana 63% el 2023. Quant continuarà sent la taxa d'utilització de tots els tancs d'emmagatzemament dels terminals de GNL a Espanya quan El Musel entri en funcionament?