Economies d’escala: una nova era
- Esteve Almirall
- BARCELONA. Dijous, 24 d'octubre de 2024. 05:30
- Temps de lectura: 2 minuts
La setmana passada vam viure un moment històric que, malgrat tot, pot haver passat desapercebut per a molts. Hem estat testimonis d’un avanç que sembla tret d’un joc de precisió: el retorn del booster del coet Starship Heavy de SpaceX al seu lloc de llançament, on ha estat recuperat amb una destresa increïble, com si es tractés d'uns palets xinesos. Però això no és només una proesa tècnica, és una revolució.
El cost de posar un kilogram en òrbita ha caigut en picat. Hem passat dels 50.000 dòlars del Shuttle o els 6.000 dòlars del Saturn V, als 1.600 dòlars del Falcon 9 i Falcon Heavy. I el més sorprenent? Aquests preus poden continuar baixant. El combustible, que només costa aproximadament un milió de dòlars per l'Starship, no és el principal problema. El que veritablement pesa és el cost del booster, que ronda els 40 milions. Però aquí és on entra en joc la reutilització.
Si podem reutilitzar un booster 10 vegades, el cost del llançament es redueix dràsticament a 5 milions de dòlars (4 milions pel booster i 1 milió pel combustible). Això suposa reduir el cost de posar un kilogram en òrbita a només 10 dòlars. Però hi ha més! El Falcon 9 ja ha volat gairebé 40 vegades amb el mateix booster, la qual cosa vol dir que, si s’aconsegueix el mateix amb l'Starship Heavy, podríem reduir el cost per kilogram a només 2,5 dòlars. Menys que una comanda de Glovo!
L'última fita de SpaceX no és només una millora incremental, és un salt de gegant. Han eliminat la necessitat de traslladar el booster des de la zona d'aterratge fins al lloc de llançament per reactivar-lo i llençar-lo de nou, eliminant costos i guanyant temps. Per què és tan important això? Perquè posar mig milió de tones en òrbita –el que necessitem per anar a Mart– només serà possible si aconseguim preus inferiors a 10 dòlars per kilogram. Però les implicacions van molt més enllà.
Starlink, amb més de 4 milions d’usuaris, està a punt de revolucionar la connectivitat global oferint 5G i internet a 200 Mbps directament als nostres mòbils. I no només això: Starlink s’ha convertit en la preferència per a avions, vaixells, i zones remotes o poc connectades, i això és només el principi. Imagineu que la vostra pròxima companyia d’internet sigui Starlink. Aquí no es tracta només de la disrupció d'una telecom, sinó de totes.
Vivim una transformació silenciosa però imparable en equips de vendes i atenció al client, gestionats cada cop més per grans models de llenguatge
I tot això sense comercials, sense màrqueting, sense publicitat. Simplement contractant el servei online i instal·lant-lo tu mateix. Sí, fins i tot al càmping funciona!
Però aquesta nova dimensió d'escalabilitat no és exclusiva de les empreses d’Elon Musk. Estem veient una transformació silenciosa però imparable en equips de vendes i atenció al client, que cada cop més estan gestionats per grans models de llenguatge (LLMs). El chatbot d'IKEA? És un LLM. El de Sonos? També. I molts altres vindran aviat.
La qüestió no és només que aquests sistemes funcionen millor que els humans (qui no ha tingut una experiència desastrosa amb el seu proveïdor de mòbil?), sinó que operen 24/7, amb una eficiència i amabilitat impensables, i amb una capacitat d’escalabilitat infinita. Això va molt més enllà de reduir costos: és la clau per crear cercles virtuosos I créixer exponencialment.
Estem a les portes d’una nova era d’escalabilitat que ho canviarà tot!