Novartis ha venut el seu edifici de la Gran Via de Barcelona i, de les vuit plantes d'oficines que ocupava, es ressituarà en un espai molt més reduït i el mateix farà a les seves oficines a Madrid, a la zona nord de la M-30; Liberty Seguros ha venut la seva seu del Camp de les Nacions a Madrid, on ocupava 8.000 metres quadrats, dels quals a partir d'ara només utilitzarà com a llogater la meitat; la consultora tecnològica alemanya GFT redueix les seves oficines de Sant Cugat, i dels 9.000 metres quadrats que tenia s'acomodarà a tot just 4.000 metres; la big four Deloitte s'ha desprès del 30% de l'espai que ocupava en la City de Londres i en aquesta mateixa ciutat, ACCA, la corporació de referència mundial en la certificació dels professionals financers, amb més de mig milió d'usuaris, ha reorganitzat el seu espai de treball amb llocs per al 25% de la seva plantilla de més de 200 empleats.

Totes aquestes empreses tenen com a denominador comú la institucionalització del teletreball en la seva operativa diària i totes elles, amb major o menor intensitat, estan experimentant models operatius ajustats a aquestes noves estructures descentralitzades. Totes elles, també, són l'exponent d'una tendència o canvi que, contra vent i marea, s'imposarà en un bon nombre de sectors al món dels negocis.

El teletreball no és una curiositat, una moda, un element de flexibilitat laboral, d'impulsar la conciliació o de reorganització de les maneres de treballar; el teletreball s'està convertint en un factor de canvi radical de les corporacions i està propiciant el naixement d'un nou model d'empresa que revolucionarà bona part dels estàndards de competitivitat i rendibilitat que regeixen al món dels negocis. Parlem de l'empresa en remot. Una nova forma d'estructurar de manera descentralitzada l'organització corporativa amb impacte directe en la manera de gestionar els negocis.

Moltes empreses han adoptat d'una o una altra manera el teletreball, però es limiten a aplicar solucions digitals a les mateixes formes d'organització corporativa que tenien i amb prou feines han canviat el seu model operatiu, tret que ara les reunions duren menys temps. Unes poques, al contrari, estan establint protocols d'organització en remot, amb models de feina i de gestió completament nous enfocats a una nova estructura descentralitzada amb pautes precises de treball personal, de relació i comunicació entre empleats i entre departaments, de maneig de l'estructura jeràrquica i del tràfic de dades i de concomimiento, amb una nova visió de l'espai corporatiu, que s'enfoca de forma prioritària a la relació amb els clients i no a escalfar seients. Tot això amb la premissa clara de la responsabilitat individual de cada professional a l'exercici de les seves funcions i el principi constant que el rendiment és el que posa de relleu la feina individual i d'equip. Les primeres pot ser que aconsegueixin un millor ambient laboral i pot ser que això tingui alguna repercussió en el seu compte de resultats; les segones, en menys espai i amb més fluïdesa operativa, s'estan garantint menors costos operatius i millors posats en la cursa de la competitivitat i de la rendibilitat.

Té sentit que centenars d'auditors i consultors ocupin deu o dotze plantes en megatorres d'oficines al Passeig de la Castellana de Madrid? O el mateix amb els professionals TIC que poblen els parcs tecnològics entorn de Barcelona?

Evidentment, no tots els sectors de negocis són adequats per a aquest nou model d'empresa en remot. Però, diguem-ho amb claredat, n'hi ha d'altres amb maneres operatives bastant desactualitzades que el teletreball ha posat en evidència i per a les quals la manera en remot serà una assignatura que tard o d'hora han d'abordar si volen perdurar al mercat. Té sentit que centenars d'auditors i consultors ocupin deu o dotze plantes en megatorres d'oficines al llarg del Passeig de la Castellana de Madrid? O el mateix amb els advocats dels superbufets? O amb els professionals TIC que poblen els parcs tecnològics entorn de Barcelona? O que milers de professionals de sector financer que analitzen riscos o qualifiquen hipoteques estiguin a l'oficina davant d'un ordinador quan podrien fer aquesta feina des de casa seva? En realitat, són candidats perfectes per instaurar el model d'empresa en remot. Espais de treball optimitzats, professionals a casa seva o en on vulguin treballant amb protocols precisos, menors costos, més productivitat, més eficiència i agilitat per a una millor adaptació immediata als canvis. També menys que el cap sempre em vegi, menys si no estic ningú no fa res, menys si no estic hores i hores no em valoren i menys no puc perdre de vista cap company o me la jugo. En fi, menys vicis i perversitats de les habituals a molts centres de treball.

Som cada vegada més els que creiem que l'empresa en manera remota serà paradigmàtica en el breu termini en bona part de l'escenari de negocis. Però, ara per ara, clamem al desert. Les últimes dades de l'EPA assenyalen que només el 12% dels treballadors practica alguna forma de teletreball, suport de la manera remota. En sectors que creiem òptims per a la implantació del model hi ha un autèntic moviment de resistència. Em venen al teclat les declaracions del líder d'un dels bufets d'advocats més importants d'Espanya, que recentment va afirmar que era un "somieig" pretendre ser un bon professional exercint des de casa. "Si vols ser un bon advocat i atendre a clients importants en assumptes difícils, no només necessites productivitat, sinó també creativitat. I aquesta creativitat s'aconsegueix amb contacte físic, interactuant, coneixent noves persones i intercanviant idees", va defensar. Em temo que és ferm candidat a ser arrossegat pels esdeveniments en el breu termini. Precisament el model d'empresa en remot prioritza els espais corporatius per a la relació amb els clients i impulsa l'ús massiu i intensiu d'eines tecnològiques per interactuar, conèixer i intercanviar idees sense necessitat d'aquest contacte físic. Menys despatxos i més espais de contacte, en poques paraules.

En algun moment, pròxim crec, una gran corporació d'algun d'aquests sectors que he comentat, per exemple, decidirà fer el pas definitiu a aquest model d'operativa en remot i s'instal·larà al nostre mercat en una cantonada d'una planta d'una gran torre d'oficines, amb uns quants espais per a reunions, cap despatx directiu i alguns llocs de treball fix, però ben dotada de protocols i eines de gestió en manera remota i amb centenars de professionals dispersos en qualsevol part i proposarà al seu clients uns models de treball i una tarifes que no tenen a veure res amb les habituals. Llavors els que ara estan en manera resistència hauran de posar-se, dramàticament i ineludiblement, en manera control de danys.