Durant el cicle nadalenc, que acabem de deixar enrere, es produeixen un 40% de les vendes de videojocs. Gairebé tots els jocs tenen versions per a mòbil, per a consola i per a ordinador personal. La diferència rau en el model d’ingressos. Hi ha videojocs gratuïts en què la monetització depèn de micropagaments per compres integrades en el mateix joc. Podem comprar cosmètics, armes, vestits o moviments de ball per als nostres avatars, nous personatges o més vides per als personatges que ja tenim. També podem pagar per passar a un nivell superior o per continuar jugant. La teoria diu que per evitar que es facin compres sense el nostre consentiment els videojocs tenen mecanismes de protecció, com contrasenyes, i opcions de control parental. L’altre model són els videojocs de pagament en què la monetització es produeix a través d’un preu per descàrrega. Una altra manera de classificar els jocs és per gèneres. Hi ha una desena de grans gèneres, amb multitud de subgèneres.

El videojoc gratuït més popular és Fortnite, del gènere de supervivència, llançat al mercat el 2017 per Epic Games. El joc té 400 milions d’usuaris registrats a tot el món. Però no tot són flors i violes. Els jugadors s’han queixat reiteradament que l’empresa els carrega l’import de compres no desitjades. La Comissió Federal de Comerç (FTC), el regulador que protegeix els drets dels consumidors nord-americans, va resoldre que Epic Games efectivament empenyia els usuaris a comprar articles a través d’enganys, i va obligar l’estudi a retornar als jugadors l’import de les seves compres no desitjades.

Els afectats poden sol·licitar a la FTC la devolució durant el gener del 2025 a través d’un formulari, i la mateixa FTC els enviarà un xec o els farà un pagament per Paypal. Epic Games haurà de reemborsar 245 milions de dòlars, una mitjana de 114 dòlars per usuari. Malauradament, només es poden beneficiar d’aquest procés els jugadors dels EUA. Segons la FTC, a més de cobrar per compres no desitjades, Epic Games va permetre que menors fessin pagaments a través de targetes sense el permís dels seus pares i va bloquejar l'accés a l’historial de compres dels usuaris que es queixaven de càrrecs il·legals.

Aquest model de videojoc està dissenyat des del principi per mantenir el jugador enganxat i empènyer-lo a comprar compulsivament

L’acord entre Epic Games i la FTC es remunta al desembre del 2022, quan l’estudi va acceptar de pagar una xifra milionària per resoldre la multitud de denúncies rebudes. En dues peces separades, Epic Games va accedir a pagar 520 milions de dòlars: 245 per retornar l’import de compres no desitjades i 275 com a multa per violar la llei que protegeix la privadesa dels infants en l’entorn online. Segons el regulador, la interfície d'usuari tenia un disseny contraintuïtiu que incentivava compres inconscients prement un sol botó. L’empresa també va recopilar il·legalment informació personal de menors, els va aparellar per jugar amb adults desconeguts i va permetre que es comuniquessin en directe a través de xats de veu i text. L'acord també requereix que l'empresa obtingui el consentiment positiu abans de cobrar als usuaris. Es tracta, doncs, d’un altre exemple de la rellevància jurídica de no donar el consentiment per suposat.

En una recerca que vaig fer fa anys, alguns desenvolupadors de videojocs em van manifestar la seva reticència a utilitzar el model d’ingressos dels micropagaments, per les seves implicacions ètiques. Segons ells, aquest model de videojoc està dissenyat des del principi per mantenir el jugador enganxat i empènyer-lo a comprar compulsivament, i els estudis utilitzen tècniques similars a les de les màquines escurabutxaques que poden derivar en ludopaties.

La notícia sobre la devolució de l’import de compres no desitjades ha coincidit en el temps amb el reconeixement a un estudi local, Nomada Studio. Neva, el seu nou videojoc, del gènere d’aventura, llançat al mercat l’octubre del 2024, va rebre el Games for Impact Award a la gala The Game Awards celebrada a Los Angeles. El jurat va considerar que és un joc que invita a la reflexió i té un missatge social. Per comprovar-ho, me’l vaig descarregar el mateix dia que el Govern lliurava a Nomada Studio la Creu de Sant Jordi. Vaig pagar 20 euros i no he de patir per pagaments donant per suposat el meu consentiment.