Impacte de la intel·ligència artificial en el treball
- Pau Hortal
- BARCELONA. Dissabte, 29 de juny de 2024. 05:30
- Actualitzat: Dijous, 5 de setembre de 2024. 12:55
- Temps de lectura: 3 minuts
Encara que no ho percebem en tota la seva plenitud, la integració creixent de la intel·ligència artificial (IA) en les nostres vides és una realitat ben evident. Des dels assistents virtuals en els nostres telèfons mòbils fins als sistemes de recomanació en plataformes en línia, la tecnologia ens mostra la seva capacitat per influir en els nostres hàbits i comportaments, de manera que molts de nosaltres no podríem ja viure sense la seva assistència i suport.
Avui som del tot conscients de l’impacte que els processos tecnològics tindran i, de forma específica, amb l’aparició del que hem denominat Intel·ligència Artificial Generativa. Doncs bé, el que pretenc amb aquestes línies és establir un diàleg amb la IA sobre aquest tema. Per tant, és la mateixa intel·ligència artificial la que respon sobre els efectes que produirà en el món del treball (entès com una activitat dirigida a la consecució d’un objectiu o la resolució d’un problema) o de l’ocupació (treball desenvolupat per compte d’altri en una situació de dependència).
La que segueix és la resposta que ens ofereix l’aplicació més comuna avui dia: “Com a model de llenguatge no tinc un impacte directe en l’ocupació, ja que soc una eina de processament de text desenvolupada per OpenAI. Això no obstant, l’adopció de tecnologies basades en intel·ligència artificial i automatització, com a models de llenguatge avançats, pot tenir impactes en certs sectors laborals”.
En un futur marcat per la IA, les habilitats vinculades a les anomenades competències toves adquiriran una major rellevància
El cert és que l’automatització i la IA poden transformar la naturalesa de determinats treballs, gestionant dades, eliminant tasques repetitives i permetent-nos com a éssers humans centrar-nos en les activitats més complexes i creatives. Al mateix temps, l’adopció d’aquestes tecnologies pot generar noves oportunitats d’ocupació en camps relacionats amb la mateixa intel·ligència artificial.
Això no obstant, convé destacar que, d’acord amb els criteris definits per la IA, “el futur del treball estarà marcat per nivells més elevats d’automatització i digitalització, el que requerirà una major capacitació i adaptabilitat per part dels treballadors”. En aquest marc les habilitats vinculades a les anomenades competències soft o toves (és a dir: resiliència, flexibilitat i capacitat d’aprenentatge, entre algunes altres) adquiriran una major rellevància. D’igual manera que això comportarà, sense cap gènere de dubtes, canvis profunds en els processos d’organització i de gestió en les empreses i organitzacions tant del sector privat com del públic.
En tot cas, estem obligats a prendre consciència de la sorprenent velocitat amb la qual s’han sostingut els canvis, han anat emergint nous processos i, per damunt de tot, com els gairebé vuit mil milions d’habitants del nostre planeta vivim alguns fenòmens del tot inimaginables amb anterioritat. Com tampoc podem perdre la consciència dels riscos que la implementació d’aquestes tecnologies pot comportar en aspectes relatius a l’ètica i a l’equitat, al mateix temps que tractem de minimitzar els impactes negatius que suposaran en l’ocupació amb l'objectiu de garantir que els seus beneficis es distribueixin de la forma més justa i equitativa possible.
La IA també impactarà en funcions de gestió i direcció en la mesura que aporti valor als processos de presa de decisions
Caldrà assumir que la IA no només tindrà incidència en l’automatització de rols o tasques rutinàries (de baixa qualificació), sinó que també impactarà en funcions de gestió i direcció en la mesura que aporti valor als processos de presa de decisions (en proporcionar informació i anàlisi de dades de manera ràpida que els dotin de més eficiència), en el disseny i la implementació de processos formatius o de capacitació (amb l’impuls d’eines interactives i adaptades a les necessitats individuals) i en la generació de noves dinàmiques de col·laboració i coordinació (mitjançant la reducció de barreres, la facilitació de la comunicació o directament els canvis en els processos productius i/o de gestió).
El que estem vivint ja suposa una acceleració de tendències la concreció i l’impacte de les quals, inicialment, prevèiem d'aquí a uns anys. En qualsevol cas, el resultat final implicarà que hàgim d’afrontar canvis fins i tot més intensos –a nivell individual i col·lectiu– que els que hem experimentat fins avui.
Hi ha fins i tot qui defensa que en els pròxims vint anys haurem d’adaptar-nos, com a éssers humans, a transformacions majors que les viscudes al llarg dels darrers dos segles. Esperem saber utilitzar adequadament i encertada la Intel·ligència Artificial per superar aquest desafiament.