Es parla molt d'innovació cada dia, no hi ha reunió o fòrum que es preï que no en parli. La innovació s'ha convertit en una paraula comodí que fem servir en diferents contextos, siguin personals o professionals. Podem parlar de la innovació com un fenomen social? Podem atrevir-nos a dir que sí, així ho considerem en una conversa o en una entrevista de feina: em considero una persona innovadora.

Parem-nos per un moment a reflexionar sobre el significat d'"Innovació", no en l'àmbit acadèmic però sí pràctic. Per estalviar-los temps, i sense ànim de ser experta, segons la meva humil opinió els diré que la millor definició pràctica que fins ara he descobert de la paraula innovació és made in Xavier Ferràs. Ferràs ens diu: "Innovar és explotar amb èxit noves idees o nou coneixement, assumint més risc que els competidors, per aconseguir una posició competitiva superior".

És a dir, innovar és sinònim d'arriscar per una bona causa. Al món de l'empresa diríem que innovar és l'única manera de continuar viu en un mercat que per naturalesa sempre és competitiu. Per tant, no és opcional, la innovació és un imperatiu per a totes les empreses.

Apliquem què és innovar en la nostra vida, quin significat i quin valor té per a cadascun de nosaltres. Si innovar és desenvolupar noves idees, noves maneres de pensar i actuar prenent riscos, em pregunto si hi estem preparats. Mirem enrere i pensem amb esperit crític quantes vegades nosaltres o els que tenim a prop no han fet un pas endavant i han innovat per por d'arriscar. Més encara quantes vegades hem mirat malament, sí, han llegit bé, mirat malament algú que pensava diferent o plantejava idees boges. Estem lluny de veure encara a Espanya la innovació com una cosa arrelada en la nostra cultura. Encara ens costa.

Dit això, la cultura emprenedora no és una cosa que soni bé, la cultura emprenedora és la base per al desenvolupament econòmic i de la competitivitat al nostre país. Treballar la cultura de la innovació a les aules, ensenyar als més joves a desenvolupar les seves idees per generar valor i donar resposta a reptes de la societat, el medi ambient i les empreses constitueix un actiu de futur. Perquè no naixem innovadors, no tenim incrustat un ADN emprenedor. Hi ha tot un desenvolupament en nosaltres que passa necessàriament per aprofitar en la joventut la nostra capacitat i ganes d'aprendre quan som afortunats i disposem d'energia gairebé inesgotable. És allà quan comencem a forjar les nostres carreres i amb sort podem conèixer en profunditat com funcionen les empreses. Necessàriament, la innovació és un procés conscient que busca amb determinació aconseguir en un espai determinat de temps avantatges competitius en el negoci.

Les persones, empreses, organitzacions, administracions públiques o governamentals que no comprenguin l'esmentada capacitat perdran l'oportunitat de ser rellevants i significatives per a la societat i per al món. La història recent és plena de cadàvers corporatius, així els anomena el meu amic i professor Jesús Izquierdo en el seu pòdcast Futurología Empresarial.