Ja tens una estratègia d’IA?
- Esteve Almirall
- Barcelona. Dijous, 9 de gener de 2025. 05:30
- Temps de lectura: 3 minuts
El 2024 serà recordat com l'any en què la intel·ligència artificial generativa (IAG) es va consolidar a les nostres vides. Qui no utilitza avui eines com ChatGPT, GitHub Copilot o MidJourney? Per als més avançats, plataformes com Veo-2 de Google han obert nous horitzons. I, sense que ens n'adonem, eines com les de Microsoft Office, Google Docs o LinkedIn ja han començat a transformar la manera com treballem i ens comuniquem.
El 2024 va ser l'any de la descoberta i l'experimentació. Però, si el 2024 va ser l’any de les eines, el 2025 serà el de l’acció. Les organitzacions que fins ara han fet petits projectes pilot començaran a escalar-los, integrant IAG en processos crítics. Aquesta transformació serà tan significativa com la que van generar Internet i els smartphones amb les seves aplicacions. I, com en qualsevol revolució, hi haurà guanyadors i perdedors.
Què ens espera?
Aquest canvi no serà immediat, però tindrà moments disruptius. Aviat deixarem de navegar per apps tradicionals per interactuar amb assistents que no només responen preguntes, sinó que anticipen necessitats. Buscarem informació o contractarem serveis amb experiències més fluides, semblants a Perplexity AI, que ja ofereix respostes directes en comptes d’enllaços.
Però no només els consumidors notarem el canvi. Les organitzacions transformaran la seva manera de funcionar, i aquest canvi serà desigual. Algunes empreses s'hi adaptaran amb rapidesa, altres ho faran de manera més profunda i algunes aconseguiran combinar ambdues capacitats. La velocitat i l’enfocament marcaran qui lidera aquesta nova era.
Les etapes de la revolució IA
-
Augment de productivitat interna
El primer impacte de la IAG el veurem en les operacions internes. Eines com Lilly, el chatbot de McKinsey, o Harvey, utilitzat per Cuatrecasas, són només exemples del que vindrà. Aquestes eines, que avui s’utilitzen per consultes senzilles, evolucionaran per donar suport a tasques complexes. A més, àrees com recursos humans, manuals d’operacions i documentació legal es digitalitzaran a través de chatbots especialitzats, fent més àgil l’accés a la informació.
També veurem una explosió d’eines de màrqueting que aprofiten la IAG per personalitzar continguts segons audiències específiques. La generació de textos per campanyes, presentacions o propostes comercials serà automàtica. En aquest escenari, els equips podran centrar-se en tasques més creatives i estratègiques, mentre que la IA s’encarrega de les rutines.
-
Interacció externa transformadora
En el camp de l’atenció al client, els primers passos ja són aquí. Avui, molts serveis es gestionen amb chatbots senzills, però aviat aquests assistents seran capaços d’entendre contextos complexos i resoldre problemes de manera efectiva. Això afectarà serveis com la banca en línia, on ja no caldrà navegar per menús: simplement parlarem amb el nostre "banquer virtual". El mateix passarà en plataformes de comerç electrònic com Amazon, o a universitats i escoles de negocis, on interactuarem amb sistemes intel·ligents que respondran les nostres preguntes i fins i tot ens ajudaran a prendre decisions.
-
Agents que fan coses per nosaltres
Aquesta serà la gran disrupció. Els agents digitals seran capaços d’organitzar tasques complexes: reservar viatges, coordinar esdeveniments amb amics, gestionar calendaris o fins i tot elaborar resums per informes acadèmics o professionals. Aquest tipus de programes seran molt més que assistents passius: actuaran de manera autònoma, estalviant temps i fent la vida més senzilla.
-
Integració de transaccions
La següent frontera serà la integració de les transaccions directes amb chatbots. Quan contactem amb el servei d’atenció al client, aquests assistents no només resoldran incidències, sinó que gestionaran devolucions, compensacions o canvis. Això vindrà inicialment de la mà dels agents digitals més avançats, però aviat serà estàndard en moltes indústries.
I els llocs de treball?
Aquestes transformacions no arribaran sense impactes. Una de les primeres categories professionals afectades serà la dels juniors en sectors com consultoria, advocacia o programació. Les tasques que tradicionalment se’ls assignaven ara poden ser executades per IAG, obligant a redefinir els seus rols.
El mateix passarà amb el servei al client, un sector sovint criticat per la seva ineficiència. Aquest àmbit viurà una transformació profunda, ja que els chatbots assumiran moltes de les seves funcions. Àrees com vendes, admissions universitàries i màrqueting també hauran d’adaptar-se o reinventar-se completament.
El 2025 serà l'any de l'acció, un any ple de moviments, acceleracions i, en alguns casos, resistències
Aquest escenari no és exclusivament negatiu. Si bé alguns llocs de treball desapareixeran, també es crearan noves oportunitats per aquells que sàpiguen aprofitar aquesta tecnologia. Les organitzacions que liderin aquesta transició no només innovaran, sinó que establiran nous estàndards per a la resta.
Cap a un futur ple de reptes i oportunitats
El 2025 serà un any ple de moviments, acceleracions i, en alguns casos, resistències. Professions i sectors s’adaptaran a velocitats diferents. I tant de bo aquesta transformació arribi també al sector públic, que sovint queda endarrerit!
Però en aquest entorn d'incertesa i innovació, la pregunta que cal fer-se és clara: la teva empresa està preparada?
L’estratègia d’IA com a avantatge competitiu
Adoptar eines comercials pot mantenir-te al mateix nivell que la competència, però no et donarà un avantatge real. Només les organitzacions amb una estratègia d’IA pròpia podran destacar. Aquesta estratègia no es construeix d’un dia per l’altre, sinó a través de projectes pilot que permetin aprendre, adaptar-se i liderar. És així com es creen noves oportunitats i es defineix el futur.
Ja tens la teva estratègia d’IA? Si no, a què esperes?