Quan es posa en marxa un diari, com segurament succeeix en qualsevol iniciativa empresarial, sempre es produeix una certa sensació de vertigen. Hi ha mercat per a un projecte periodístic d'aquesta naturalesa? Sabrem informar bé i ser útils a la societat? En moments com els actuals, d'una situació econòmica si més no inestable, no és millor ser prudents i esperar temps més pròspers? Són preguntes que cada dia es formulen centenars d'emprenedors en un país que no acaba d'enlairar-se i que té en els seus homes i dones molt més talent, energia i coneixement del que s'acaba materialitzant.

Totes aquestes qüestions com a editor d'ON ECONOMIA me les he plantejat des de fa molts mesos desenes de vegades i la resposta sempre ha estat la mateixa, que no és cap altra que la d'afrontar amb humilitat però amb determinació un projecte professional que sigui capaç de combinar la informació i l'opinió rigorosa des d'una doble mirada: la de l'economia catalana des del seu ampli i productiu teixit empresarial i la de l'economia espanyola des de Catalunya. Hem de tornar a la informació el lloc que li correspon en un moment en què un se'ns està escapant de les mans als periodistes. Curiosament, com més mitjans, menys informació. Cada vegada és més necessari trencar aquesta equació que tenalla greument la professió i això només ho aconseguirem en la mesura que els diaris siguin de la gent i per a la gent.

Per això el projecte d'ON ECONOMIA sorgeix amb dues redaccions similars quant a nombre de professionals a Madrid i a Barcelona. Volem cobrir tots dos mercats perquè l'un i l'altre van lligats i el que passa a les empreses catalanes interessa a Espanya i el que ocorre a Espanya repercuteix a Catalunya. Creiem que aquesta mirada moltes vegades diferent és el principal actiu i atractiu del projecte que dirigirà Serafí del Arco, periodista expert i avesat en mil batalles. Del Arco és una garantia de tot el que perseguim amb aquest nou diari econòmic en haver transitat en la seva trajectòria professional per projectes periodístics tan diferents com Regió7, Dossier Econòmic i El País i, fora de l'àmbit periodístic, haver exercit com a responsable de la direcció de comunicació corporativa de SEAT durant set anys i més tard de Relacions Institucionals i Comunicació Corporativa de Nissan.

El que passa a les empreses catalanes interessa a Espanya i el que ocorre a Espanya repercuteix a Catalunya

Crec que va ser el 2013 quan vaig llegir una columna sobre periodisme del meu amic Quim Monzó que em va interessar moltíssim. Parlava de Michael Hastings, un periodista que col·laborava a Rolling Stone i a BuzzFeed i que va morir en un accident automobilístic. Segurament recordaran l'enrenou provocat per un dels seus reportatges, que va desembocar en la destitució d'Stanley McChrystal, comandant en cap de les forces dels EUA a l'Afganistan. Poc abans de morir als 33 anys, Hastings havia escrit deu consells per a aspirants a periodistes. "Has d'estar decidit a dedicar la vida al periodisme", era el primer consell. I en els dos últims punts advertia: "T'ha d'apassionar escriure com si fos més important per a tu que cap altra cosa al món", i, també, "aprèn a acceptar que part de l'ofici és que et rebutgin, i continua escrivint i llegint". Tots i cada un dels punts del decàleg de Hastings em van deixar clar que el periodisme superarà qualsevol crisi si és capaç de mantenir-ne l'essència. Passen els anys i evoluciona la tecnologia però els principis continuen sent vàlids.

Amb aquest esperit afrontem el naixement d'ON ECONOMIA i amb l'ambició de ser útils a la gent. Amb el compromís d'oferir una informació rigorosa, contrastada, plural i de qualitat.