Lliçons del Japó: el futur de les Business School
- Esteve Almirall
- BARCELONA. Dijous, 19 de setembre de 2024. 05:30
- Temps de lectura: 3 minuts
Aquestes vacances hem estat al Japó, sembla que no érem els únics, molts compatriotes hi han anat també!
Com no podia ser d’una altra manera, hem aprofitat per anar a veure el nostre amic Jorge Calvo, un tarragoní vicedegà de Globis, l’escola de negocis més gran d’Àsia. Probablement no la coneixereu perquè és una escola de teaching, no fan recerca i no està als rànkings, però no només és la més gran en nombre d’alumnes sinó probablement la més innovadora d’Àsia.
Allà hem tingut oportunitat de veure amb què estan treballant i quines són les seves propostes de futur. Globis té un acord amb OpenAI i desenvolupen eines basades en la IA generativa, per la part presencial, però també per l’online que, en el seu cas, és molt important perquè una gran part d’Executive Education és online.
El primer grup d’eines que tenen en funcionament són eines que ajuden al professorat a preparar classes. Assegurar una qualitat uniforme de tot el professorat i uns continguts estàndards en tots els grups d’alumnes no és una tasca senzilla i hi dediquen molt esforç. A cada nou professor se li assigna un mentor que l’ajuda en les seves primeres passes i s’asseguren que les avaluacions dels alumnes no caiguin mai de 4,5-5.
A Globis creuen que amb IA podran acabar amb els exàmens tal i com els entenem avui en dia, fent real el somni d’aprenentatge personalitzat
En aquest grup també tenen un grup d’eines que analitzen les mancances en formació d’una empresa i ajuden a construir un pla personalitzat. Treballen molt en programes de formació ad-hoc per empreses i aquest és un valor afegit important per ells.
Ara bé, les eines més interessants són les que es dediquen al seguiment del progrés de l’alumne. Ho fan analitzant les respostes dels alumnes i trobant-ne les mancances, de manera que els participants en el programa puguin aprofundir més en els temes en que estan més fluixos fins a aconseguir el nivell desitjat.
Ells creuen que l’evolució d’aquesta eina permetrà acabar amb els exàmens i la correcció dels exàmens tal i com l’entenem avui en dia, fent real el somni d’aprenentatge personalitzat.
Òbviament també disposen de “ChatGPTs”, entrenats amb el propi material de l’escola, de manera que puguin respondre preguntes a l’estil de les clàssiques tutories però automatitzades.
Quin serà el futur del professorat de les Business School? Segurament la classe magistral i l'avaluació puntual ja no tenen gaire sentit
Què permet tot això? Quelcom molt senzill però fins ara impossible: l’aprenentatge i el seguiment individualitzat i permanent de cada estudiant. Assegurant d’aquesta manera que assoleixen els coneixements del curs. I poder fer-ho a un cost molt baix, amb un nivell d’escalabilitat infinit.
I els professors? Calen?
A Globis els alumnes escullen el format del programa, pot ser totalment online, totalment presencial o un mixta.
El presencial permet treballar habilitats que no és possible desenvolupar en el format online, com discutir en grups, presentar els resultats de la discussió a classe i consensuar les conclusions tant a nivell de petit grup com de grup classe. Aquestes activitats tenen dinàmiques diferents en presencial que en online i ambdues són necessàries.
Les seves aplicacions estan disponibles per tots els alumnes en format web i d’app, l’app és molt popular com a tot Àsia i és la preferida pels alumnes.
Quin serà doncs el futur del professorat de les Business School? Segurament la classe magistral tal i com la coneixem ja no té gaire sentit. Com tampoc l’avaluació puntual de l’alumnat. Tot això anirà a format online, millor, més sofisticat. També el seguiment individualitzat i continuo del progrés dels alumnes que serà gestionat per software amb un feedback molt més estàndard que l’actual i probablement molt més detallat, cobrint tots els temes.
El problema amb nens i joves és que segueixin el programa i mantenir-los engrescats
La feina del professorat estarà doncs no en la transmissió de coneixements o l’avaluació de l’alumnat, sinó en allò que és més humà: en la part experiencial de l’ensenyament i òbviament en la preparació de continguts i materials.
Res de tot això és completament nou. Khan Academy té en funcionament projectes similars tant en l’online com a escoles americanes, en aquest cas juntament amb el professorat. El problema amb nens i joves és que segueixin el programa i mantenir-los engrescats. A Globis això està solucionat en els cursos per empreses, ja que l’empresa assegura la motivació dels participants. També en els cursos individuals a on es requereix assolir uns nivells mínims per passar.
Una pregunta també important és com competiran les escoles més petites quan els grans puguin escalar el nombre d’alumnes i crear una qualitat de materials i software que difícilment estarà a l’abast de les petites. Serà com en les Big Tech a on unes poques empreses, universitats en aquest cas, dominen la mjor part del mercat?
No sabem la resposta a aquestes preguntes. Probablement trigarem molt en saber-la perquè s’anirà construint poc a poc, progressivament. El que està prou clar però és que qui no jugui aquest partit, no tindrà opcions de guanyar.
El futur no ens esperarà!