Millennials i generació Z: La generació cripto o una moda passatgera?
- Elisabet Ruiz-Dotras
- BARCELONA. Dimarts, 23 de maig de 2023. 05:30
- Temps de lectura: 2 minuts
El bitcoin va sorgir el 2009 com una moneda alternativa en resposta a la crisi bancària d'aquell moment. El que al principi semblava una proposta que aviat desapareixeria per falta d'inversors, ha anat experimentant, al llarg dels anys, una sorprenent transformació i creixement. L'entorn econòmic caracteritzat per baixes rendibilitats, l'anhel dels grans inversors per assumir més risc a canvi de més beneficis i l'efecte FOMO ('fear of missing out' o 'por de quedar-se fora'), han propiciat una expansió i evolució significativa de tot l'ecosistema cripto.
Sense similars precedents i de forma sorprenent, el bitcoin i la resta de criptoactius han transcendit el seu mer caràcter financer per convertir-se en alguna cosa més que monedes digitals. De fet, s'ha convertit en una espècie de "joc" per als adolescents, atraient-los amb el seu entorn tecnològic i oportunitats d'obtenir guanys fàcils. De manera que, les criptos han aconseguit captar l'atenció tant d'inversors com dels joves, que veuen en ell una forma divertida de participar en els mercats i un nou mètode per aconseguir diners ràpids.
Segons una investigació realitzada per plataforma Piplsay, el 49% dels millennials i el 13% de la Generació Z tenen o són propietaris de criptoactius. Paral·lelament, un recent estudi realitzat per la plataforma d'intercanvi de criptomonedes Bitget, revela que el 46% dels millennials en països amb elevada densitat de població, com són els Estats Units, Xina, el Japó o Alemanya, són propietaris de criptomonedes, en comparació amb el 25% de la Generació X, el 21% de la Generació Z o el 8% dels baby boomers.
Aquestes dades reflecteixen clarament que els joves tenen una especial atracció per aquest món financer alternatiu, demostrant un creixent interès i participació en les criptomonedes i altres actius digitals. De fet, segons un estudi realitzat per The Tokenist, els millennials tenen més confiança en les criptodivises que en el mercat de valors, el sector immobiliari o l'or. Factor que no ens hauria de sorprendre, ja que els millennials es caracteritzen per ser una generació jove altament digitalitzada i hiperconnectada, que ha crescut en un entorn altament tecnològic i en constant evolució. A més, l'accessibilitat i simplicitat de les plataformes d'intercanvi de criptomonedes han permès que aquests s'introdueixin en aquest nou món financer amb relativa facilitat. Obrir un compte per comprar criptodivises és fàcil i ràpid, a diferència d'obrir un compte de valors en una entitat financera.
Les criptomonedes són actius que hi ha exclusivament en format digital i poden ser comprades, venudes, emmagatzemades o intercanviades. Malgrat les seves característiques úniques, s'han convertit en un nou tipus d'actiu al món de les inversions. Un dels avantatges destacats és que aquestes poden negociar-se les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana, durant tot l'any, la qual cosa s'ajusta perfectament a l'estil de vida de les generacions més joves.
A més, els millennials són una generació que es distingeix pel seu accés instantani a la informació, el seu ampli ús de xarxes socials i la seva facilitat per realitzar transaccions financeres digitals. Tres elements clau que combinats propicien la seva participació en el món dels criptoactius.
No obstant això, si considerem el difícil que resulta per als joves generar ingressos en la societat actual, resulta comprensible la seva atracció per aquesta nova manera d'operar en mercats financers no regulats. Perquè, al cap i a la fi, tant joves com de no tan joves, es deixen influir ràpidament per la recerca de diners ràpids i fàcils.
Tanmateix, sovint s'oblida l'altra cara de la moneda, on s'inclouen les pèrdues i els riscos, la falta d'educació financera i la desinformació. Invertir en bitcoins o altres criptodivises no és tan simple com senzillament observar el seu valor. Aquestes inversions són altament volàtils i poden generar tant guanys significatius com pèrdues considerables. Malgrat la seva ràpida difusió i la seva popularitat, la majoria de les persones tenen un coneixement molt limitat sobre elles i fins i tot manquen d'una comprensió bàsica dels conceptes i el seu funcionament. A més, no s'ha que perdre de vista els riscos que comporta l'esmentada inversió, ja sigui en la volatilitat de la moneda digital, el risc de la plataforma o el risc en la seguretat de la cadena de blocs utilitzada, per esmentar-ne alguns. És per tot això, que els experts recomanen destinar un màxim del 5% de la cartera o de la inversió total en criptoactius.